Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det Åkestam säger borde vara självklart

Det sa Göran Åkestam i en intervju med Dagens Industri för ett par år sedan. I samtalet med Please copy me utvecklade han resonemanget:

"Den reklam vi gör ska vara berikande – på två sätt. Dels ska den tillföra något i kunskap och inspiration kring det varumärke man kommunicerar, och dels ska den vara berikande i någon kulturell riktning. Med det menar jag att det kan vara en intressant bild eller en begåvad copy. Jag tror Leon Nordin någon gång sa att – och det är jävligt pretentiöst, men – "varje jobb du gör ska göra världen lite bättre". Jag tycker det där är skönt; det är en stor tanke att alltid förbättra världen lite grann. Vi tar ju så mycket plats, så vi har också ett ansvar att bjuda på någonting.

Håller du med?

***

Allting kan bli bättre. Det inser många. Bland andra Elias Betinakis, planner och webbstrateg på Intellecta. På Twitter formulerar han orden som sammanfattar kommunikation 2.0. Typ.

Håller du fortfarande med?



4 svar till “Det Åkestam säger borde vara självklart”

  1. Håller med! Tyvärr verkar många missa det i den komersiella och stressade vardag.

    Vi går ju dessutom (i hög hastighet) mot en värld där mottagaren av budskapet själv väljer när den skall se reklam, hur etc. Då måste den tilltala och tillföra!

    Å andra sidan är det ibland ganska enkelt att sitta vid sidlinjen och ha åsikter om att företag och byråer inte gör tillräckligt för att höja ambitionerna. Men ibland är det helt enkelt svårt att driva igenom bra förslag som kräver stora förändringar (på ett eller annat sätt). Eller?

  2. Fredric skriver:

    Gamla sanningar måste förnyas. Jag får utslag av 60-talets citatmaskiner, även om jag samtidigt älskar dem. Att förändra världen är något fint och visst ska man sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna. Det brukar fungera. Men då måste man också vara passionerad och engagerad. De två viktigaste egenskaper en reklamare bör ha, som jag ser det.

  3. Jonas skriver:

    Vi skulle skaffa oss "reklamare" som klev ut från den skyddadeverkstan Facebook etc och tog reda på vad folk vill ha och hur dom gör. Att idka "inavel" i sociala nätverk är inte lösningen.

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Håller med helt och fullt. Det skulle antagligen vara roligt att jobba på Åkestam Holst, med tanke på värdegemenskapen. Men de har inte hört av sig än så…

    Själv började jag jobba med kommunikation på PR-byrå. Jag blev från dag ett utkastad i verkligheten för att träffa människor och göra intervjuer. Jag fick lära mig intervjuteknik och ta reda på intressanta fakta, bl a.

    När jag började i reklambranschen ett par år senare förstod jag att många av mina copywriterkollegor inte var ute i verkligheten. De satt på byrån och väntade på inspiration. Inspiration kommer till den som jobbar, inte till den som väntar, har jag fått lära mig. I mitt fall får jag fart på maskineriet genom att snacka med folk.

    De där första åren på PR-byrån betydde mycket för mig.

Kommentera