Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det mesta om reklamsvenskarna i Cannes

Nu är Cannes Lions igång på allvar. Detta världsmästerskap i reklam lockar för femtiosjätte gången gräddan av jordens kommunikationsbransch till den franska Rivieran för en vecka maxad med mingel, seminarier och prisutdelningar. Ett mellanår, säger många. Det minskade antalet tävlingsbidrag – blott (!) 22 652 – ger dem rätt. Men ett gyllene år för kreativiteten, hävdar andra. Om de andra får rätt återstår att se under den kommande veckan. Under veckan som gick bedömde jurygrupperna vartenda bidrag, och beslutade vilka som går vidare (läs: hamnar på vad som kallas shortlist). Dessa presenteras och belönas undan för undan under veckan. De största karamellerna – film, titan och integrerat – smäller av först till helgen.


Juryn för direktreklam bedömer bidragen. Gunnar Skarland på Goss med glasögonen på huvudet.

Bland svenskarna i jurygrupperna finns Gunnar Skarland, art director på Goss; Fredrik Jansson, art director på Forsman & Bodenfors; och Björn Mellstrand, vd på JMW. De tre rapporterar flitigt från festivalen, både via Twitter (@abbespappa, @JanssonFredrik och @mellstrand) och bloggarna Direkt från Cannes och JMW. Dessutom ger Dagens Media och Resumé oss det senaste från palatset.

Drygt 500 av tävlingsbidragen är inskickade av svenska byråer. Forsman & Bodenfors står för den största delen – en tiondel – följd av Lowe Brindfors och DDB Stockholm. Se alla svenska bidag (pdf, öppnas i nytt fönster).


Goss har chans att vinna Cannes Lions i direktklassen med sin kampanj för Tekniska Högskolan i Jönköping.

SVENSKA BYRÅER PÅ SHORTLIST
Direct Lions: Goss – Sportspec, Tekniska Högskolan i Jönköping, Langley Travel och Göteborgs Räddningsmission; The Fan Club – Posten

Promo Lions: Åkestam Holst – Posten, Playground; ANR BBDO – IFK Göteborg

PR Lions: Prime – Halebop

Outdoor Lions: King – Åhlens; Ogilvy – Svenska FN-förbundet

Media Lions: Ogilvy – Svenska FN-förbundet; Lowe Brindfors – Vattenfall

Radio Lions: inga svenska nomineringar
Press Lions: inga svenska nomineringar
Cyber Lions: avslöjas på tisdag 23/6
Design Lions: avslöjas på tisdag 23/6
Film Lions: avslöjas på fredag 26/5
Titanium Lions: avslöjas på fredag 26/5
Integrated Lions: avslöjas på fredag 26/5

***

webbplatsen för Cannes Lions kan du följa seminarierna och se intervjuer under hela veckan. De mest namnkunniga gästerna är Biz Stone, mannen bakom Twitter; David Plouffe, mannen bakom Obama-kampanjen; och tidigare FN-generalsekreteraren Kofi Annan.

***

Följ Please copy me för mer om reklamtävlingen i Cannes.



Kommentera