Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Farväl till logotypen. Lita på lila! Eller?



Copyn
Stjärnkrögaren Björn Persson har bytt till ett godare kaffe.
Boka bord på Kock & Vin 031-701 79 79.

Löfbergs Lila har målat sitt varumärke med palettens mest särskiljande färg. Och man har modet att i sin kommunikation lita på att den håller. För det modet ska de och reklambyrån Garbergs ha en stor eloge. Att välja att hålla logotypen borta och samtidigt lyfta sina kunder är lika rätt som vågat. Fler reklamköpare borde – inte nödvändigtvis på samma sätt, men ändå – visa det modet. Fler reklambyråer borde se till att förtjäna förtroendet.

Ändå kan jag inte låta bli att undra: Löfbergs Lila på Kock & Vin? Det rimmar illa. Varför väljer en restaurang med Michelin-stjärna att servera Löfbergs Lila framför ett mer sofistikerat kaffemärke? Jag vet inte hur du känner, men för mig är Löfbergs Lila fortfarande det där för-att-inga-alternativ-finns-kaffet du hittar på taskiga vägkrogar.

Vad tycker du?

***

McDonald’s och DDB Stockholm har haft modet att positionera restaurangens myntprodukter som Ingen big deal, och litat på – bland annat i reklampauserna i TV4:s Robinson – att det som ensamt varumärke är starkt nog. För det är det ju.

Har du fler exempel på reklamiskt mod?



10 svar till “Farväl till logotypen. Lita på lila! Eller?”

  1. Magnus Aldemark skriver:

    Kolla bara på Nike som förlitar sig helt på att kopplingen Michael Jordan = Nike är stark nog i sin Leroy Smith-kampanj.

    Det är en av dom mest omfattande digitala kampanjer som har producerats och jag vågar inte ens gissa vad budgeten är. Helt utan logotyp, swoosh eller produkter.

    Leroy Smith – The Man Who Motivated Michael Jordan http://bit.ly/lSl5e

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag gillar Löfbergs Lila skarpt. Den är lätt att gilla iofs, eftersom den överträder en regel på ett intelligent sätt. Dom körde en sväng med den idén för ett par år sedan. Håller lika bra nu.

    Kampanjer utan visuell avsändare är ovanliga. Likaså kampanjer där man hittat på en annan avsändare, bara för att man ska tänka sig den verkliga. En kampanj med reklamiskt mod som gjorde intryck på mig för några år sedan var Bilprovningen. (Romson) Kampanjen hade "Skogens djur och växter" som avsändare, där de tackade för att man kom till Bilprovningen i tid. Rätt schysst. Har sett liknande exempel på detta, dock inte svenska, men kan inte komma på dem nu.

  3. M skriver:

    I ärlighetens namn kopplade jag inte att det var McDonalds. I min värld kunde det lika gärna vara Burger King. Löfbergs Lila har i varje fall färgerna som kopplar till varumärket.

  4. Evelina skriver:

    jag håller med om att kock & vin rimmar dåligt med löfbergs – en lyxrestaurang ihop med tråk-kaffe. jag trodde snarare att det var restaurangen själva som gått loss med en välbekant färgkombination, medvetet eller omedvetet.

    hade det varit en mer "ofin" restaurang hade det funkat bättre, tycker jag.

  5. Fredric skriver:

    Jag hajade också till när jag så Löfbergs affischer. Operakällaren är ju inte precis vad man förknippar med produkten. Och då har man ett annat problem att brottas med.

  6. daniel vaccino skriver:

    Jag gillar det Lila måste jag säga, visst är själva arenan aningen för "fin" för produkten men det är väl lite det som är poängen Att platsen i sig ska färga av sig på deras egna varumärke, vilket det också gör tycker jag. Bra copy också, Garbergs lyckas som vanligt knacka fram några trevliga rubriker. D

  7. Uki skriver:

    LL har ju kört den här i några år nu. Jag gillar.

  8. Peter Johansson skriver:

    Cloetta spelade samma spel för några år sedan när dom målade i princip samtliga reklampelare i landet med enbart det gulröda kexchokladmönstret. Skitfult mönster (precis som Löfbergs lila nyans) men det funkar.

  9. Petra skriver:

    Visst gillar man modet att skippa loggan, men den här annonsen förvirrade mest ändå. Att LL vill snylta renommé av varumärken som Kock&Vin och Operakällaren, det kan man fatta. Men hur tänkte restaurangägarna? Eller är det jag som har nollkoll på Löfbergs Lila? För det verkar faktiskt som vi är fler som inte ännu har fattat att det skulle vara ett lyxkaffe.

  10. Uki skriver:

    LL är väl jättestora på hotel och restaurang kan man tänka. Billigt och bra kanske.

Kommentera