Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är världens bästa annonser – verkligen?

Cannes Lions är en sprakande hyllning till kreativ kommunikation – och till kreatörerna som skapat den. Mest hyllade blir de kampanjer som åker med ett Grand Prix. Och inte sällan blir de också ordentligt omdiskuterade. Som Wrangler-kampanjen We are animals, som juryn belönade med finaste pris i Press Lions. Franska reklambyrån Fred & Farid har skapat kampanjen.

Copyn
We are animals. Wrangler.

Fler bilder från kampanjen finns på Fred & Farid. Filmer finns här, här och här.

Korta reflektioner
Hmm, var min första tanke när jag såg de här annonserna. Var det allt?, min andra. Min tredje: var finns storheten, det som uppenbarligen fått juryn att falla till marken och flämtat Grand Prix!, Grand Prix, Grand Prix till den här!? Men kommunikationslösningar för mig är som skämt (läs vidare, missförstå mig rätt): de ska inte behöva förklaras, då faller grejen. Nä, antingen kommer "men-shit-så-bra-känslan" omedelbart, lite smygande på eller aldrig nånsin alls. För mig i det här fallet: aldrig nånsin alls. Okej, We are animals är säkert en närmast outtömligt koncept för att skapa modereklam, men jag har svårt att se hur det ska sälja jeans. Jag fattar ju vad de menar, men förstår inte vad i kampanjen som är fantastiskt nog för att hylla med ett Grand Prix i världens största kommunikationstävling.

Juryn tycker
David Lubars, chief creative officer på BBDO New York och ordförande i Press-juryn, säger: "The campaign won because the idea could work globally to change the US-centric view of the Wrangler brand. It is a very emotional campaign, you can see how it can go into all kinds of areas. The theme is we are animals, a very primal, sexual approach. Before the brand was about middle-aged cowboy jeans from America. Now it takes a whole different look overnight." [källa]

Vad tycker du?

***

Däremot är jag lite småkär i printkampanjen för tabletten Alka Seltzer. De komiska situationerna presenterade med avskalade illustrationer gör att budskapet går smack rätt in. Franska CLM BBDO har gjort annonserna, som mottog ett guldlejon i Cannes.

Copyn
Dissolve you problems.

Se alla Alka Seltzer-annonserna på The Inspiration Room.

Diskuterat på Twitter
pleasecopyme: har svårt att se storheten i printvinnaren. kan du? http://bit.ly/mVGL4 #canneslions

@copytobbe: samma här. Kan det vara våra copyglasögon som filtrerar ut storheten?

@just_tea: …samma här!

@lordFredruk: det finns ingen.

@carinfredlund: Jag har lika svårt. Rätt obegriplig skulle jag säga.

@dlandin: jag gillar den. för att vara print. rätt i tiden och så. kanske dock hade varit bättre för levi’s

@henning_: Ut ur Marlboro man positionen. Bra foto. Budskapsformulering, vi har glömt bort vår ursprung" var sådär.

@GirlsOfFlorida: Vad är kopplingen mellan jeans och att vi är djur. Fattar inte, någon som gör och vill förklara?

@Hans_Anderson: Skitnödigt och fattigt från en bransch som resignerat och sörjer den gamla goda tiden. Inget att säga längre. RIP

@eliasbetinakis: printvinnaren är ju super för att vara printvinnare. Men jämför man med cyber, promo, media, pr o direct känns print 1800-tal

@abbespappa: Generellt känns det som att print inte har utvecklats någonting på tio år när man går här nere och tittar.

@eliasbetinakis: Har det egentligen hänt ngt sedan 60-talet om man tänker efter (förutom utseendet). Formatet annons är så begränsat att det inte går att göra så mycket. En snyggare, smartare variant går men där tar det slut. Och det blir konst mer än kommunikation. Print blir mer som grafisk design eller affischkonst och därmed långt långt ifrån de stora sprången som tas i den interaktiva (on och offline) och fysiska (event, produtveckling) kommunikationen.

@ulrikagood: Den Grand Prix-vinnaren är jättekonstig. Lite intressant och väldigt snygg. Men inte mer.

@KikkiHogberg
: håller med @ulrikagood känner även igen manéret från Top Model, bilden med kvinnan i vattnet.

@robinramsell: Bra inlägg, gillar att du ifrågasätter! Undrar vilken som hade vunnit om "vanligt" folk hade varit i juryn?

pleasecopyme: @robinramsell – Bra fråga. Det förmodade svaret: inte denna. Det är där med folklig jury är förövrigt en större fråga http://bit.ly/2YSpaf



6 svar till “Här är världens bästa annonser – verkligen?”

  1. Janne skriver:

    Instämmer helt. Wrangler känns reklampretto. Alka Seltzer är raka motsatsen.

  2. Jacob S skriver:

    Alka Seltzer = charmig
    Wrangler = Stillbilder småkul, filmerna MYCKET bättre.

  3. åke. skriver:

    Jag äälskar Alka Seltzer.

  4. Björn skriver:

    Har svårt att se storheten med detta. Flera tidigare har varit inne på det men det är mer konst än kommunikation.
    Och ska man ta i hänsyn vart dem varit och vart dem ska?! Kan väl inte vara relevant. Finns ju otaliga kampanjer där ute som försöker göra en förflyttning på något sätt.

  5. ADn skriver:

    Rent skräp.

    Man måste ha läst konceptförklaringen för att förstå kampanjen. Ur det perspektivet fattar jag inte hur den kan gå och vinna. Lite för många martinis för juryn?

    F.ö. är bild #3 en ren rip-off.

    http://www.joelapompe.net/2008/09/14/man-as-crocodile-caiman-pareil/

  6. deco skriver:

    du har helt rätt. en idé behövs i vissa fall inte analyseras – den bara talar helt rätt till din mage. det fenomenet gäller inte dessa annonser. jag tycker det är ett sjukt dåligt val av juryn. jag hade själv ALDRIG skickat in en sådan skitkampanj. tycker även att film grand prixet är galet – halo?!?! har juryn så kort minne. fantastisk filmproduktion – ja. nyskapande och helt fantastisk idé – nej absolut inte. ca

Kommentera