Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Orden du behöver för att skapa kommunikation som gör skillnad

Tänk om.



12 svar till “Orden du behöver för att skapa kommunikation som gör skillnad”

  1. Fredric skriver:

    Bra. Själv använder jag ”Varför inte?” Borde tatueras in.

  2. Mattias skriver:

    Fredric: Ja, varför inte? Och varför? :-)

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Bra regel. Föredömligt kort.

    1999 tejpade jag upp en papperslapp i blickfånget framför mitt skrivbord på jobbet. Lappen har följt med mig på tre arbetsplatser sedan dess. Där står:

    Om du vill bli en rik copywriter, betjäna din kund.

    Om du vill bli en guldäggsbelönad copywriter, betjäna dig själv.

    Om du vill bli en bra copywriter, betjäna din läsare.

  4. Fredric skriver:

    Eric: Du kloke gubbe. Tack.

  5. Björn skriver:

    Ungefär lika bra som "Vad i helvete är problemet?"

  6. Hans Danielsson skriver:

    Herregud vilket pretentiöst inlägg. Blir förbannad.

  7. Mattias skriver:

    Hans Danielsson: Tack för den. När förbannelsen lagts sig, förklara gärna hur du menar.

  8. Eric Lindesvärd skriver:

    Fredric: Tack själv. Många tolkar kanske de tre raderna som helt olika löparbanor. Att man ska undvika de två första banorna och hålla sig till den tredje. Men det är inte min tolkning.

    För mig är är raderna snarare en påminnelse om i vilken ände jag ska börja jobba för att kamma hem alla tre.

    Raderna är därför lite som ett sånt där rorschach-test. Man kan tolka dem olika beroende på vem man är. Det är därför de är intressanta att diskutera. Om man nu är lagd åt det hållet.

    Jag är en vän av både tävlingspriser och pengar, om någon nu trodde något annat. lägger champagnen på kylning

  9. Hans Danielsson skriver:

    Det jag menar är att det är ett helvete att göra bra reklam och det sista man har nytta av är folk som sitter på läktaren och kläcker ur sig visdomar som "Tänk om", "Prova en annan väg" och "Good is the enemy of great". Jag kan möjligen ta det av David Droga men inte av någon annan.

  10. Fredric skriver:

    Hans: Tänk om man ser det ur en optimistisk synvinkel. Varför inte göra det?

  11. Fredrik R skriver:

    Hans: Och om du var David Droga hade Mattias säkert varit intresserad av dina synpunkter.

Kommentera