Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Svenska Spel hjälper kunderna med tiden

Svenska Spel har ett dubbelt uppdrag. Dels ska de få folk att vilja spela, dels se till att ingen spelar sig fördärvad. Tillsammans med Garbergs tar de i senaste kampanjen fasta på det senare, och manar allmänheten till rim och reson i sitt spelande. Man kompletterar nu sin verktygslåda med en spelklocka, som kan användas i både mobilen och på webben. Grundtanken är att spelaren själv ska få sätta sina tidsgränser; han eller hon vet bäst vad som är lagom, och rättar sig då i större utsträckning efter den utsatta tiden. Kampanjen går utomhus, som annonser, reklamfilm och på webben.

Annons

Copyn
Rubrik: Nu har du läst i två sekunder. Har du 30 till?

Alla vet hur tiden fungerar. När man väntar på något går den långsamt. När något ovanligt händer står den still. Och när man har roligt går den riktigt snabbt. (Nu har du till exempel redan uppe i 9 sekunder.)

När man spelar kan det ibland kännas som att tiden försvinner. För vissa blir det ett problem.

Vi på Svenska Spel kan tyvärr inte vrida tillbaka klockan, men vi kan göra vårt bästa för att ingen ska spela mer än de hade tänkt från början. Därför har vi tagit fram verktyg som kan hjälpa dig att hålla koll på tiden när du spelar. De ser till att du följer de gränser du själv har satt upp.
När har vi lånat 27 sekunder. Har du fortfarande några över kan du läsa mer på spelalagom.se

Filmen


Kampanjsajten

www.spelalagom.se

Korta reflektioner
Det kan inte vara lätt att vara Svenska Spel. Och minst lika svårt att vara reklambyrån som är satt att kommunicera deras spela-men-spela-inte-för-mycket-budskap. Branten som störtar ner i hyckleriets mörka dal är alltid obehagligt nära. Men Garbergs och Svenska Spel fixar balansgången genom att föra fram bevis på hur de underlättar för kunderna att hålla koll på tiden. Och trots att det är print och webb som gör det jobbet, är det filmen som jag uppskattar mest i den här kampanjen. Den lyckas med det som film är till för – att förmedla en känsla – men den knockar mig på intet sätt. Men den visar på ett fint sätt innebörden av att spela lagom. Annonserna och utomhus däremot handlar mycket om sekundrarna och minuterna. Och man vill i långa texter förklara hur tiden fungerar när man spelar. Det blir tyvärr snart ganska tröttsamt, och jag får lust att sluta läsa – trots att texterna är högst välformulerade.

Mer i detalj ser jag en fara i att använda en fråga i rubriken; svaret blir lätt ett avfärdande nej. Särskilt om det handlar om att investera en halvminut av sitt liv i ett reklambudskap. Då ska det ska vara bra intressant för att intressera. Då krävs dessutom en förstamening som sätter kroken i käken och drar. Den gör inte den här. Den hade behövt ha mer spets, och det intressanta resonemangen kommer först i de kommande meningarna. Då kan det vara försent.

Och trots att detta främst är en blogg om reklamtexter har jag svårt att låta bli att kommentera hantverket. Pratbubblorna ger ett schysst och lekfullt intryck, men texterna – som kampanjen ju bygger på – är inte satta med omsorg. Trots ett tydligt teckensnitt känns texterna kompakta och svårlästa. Och inte kan väl avstavningarna vara ett stilistiskt grepp?

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Garbergs
Copywriter: Nina Åkestam
Art director: Sebastian Smedberg
Formgivare: Beatrice Sztanska
Produktionsledare: Cilla Beckeström
Projektledare: Joakim Landin

Vad tycker du?

***

Läs också
Please copy me: En lagom text om måttligt spelande



12 svar till “Svenska Spel hjälper kunderna med tiden”

  1. Anjo skriver:

    Nix, den här når inte fram. Filmen är bättre än det övriga, men jag tycker inte att det här gör jobbet. Tyvärr, för det är en väldigt viktig fråga att hantera för Svenska Spel.

  2. Spelkanalen.com skriver:

    Minst sagt intressant. Det dubbla uppdraget kan diskuteras i oändlighet. Att få människor att spel mer, samtidigt som man ska få vissa att spela mindre. Det är en nöt att knäcka det…

  3. nille skriver:

    Riktigt uselt om jag ska vara ärlig.

  4. Robert Zillén skriver:

    Hej Mattias,

    hoppas att du kollade in Berghsstudenternas (mig inkluderad) arbete med Svenska Spel nu i helgen. Om du missade så kan du se en kort filmsnutt här:

    http://www.youtube.com/watch?v=xYV0QAmuEM4

    Vänligen,

    Robert Z

  5. Fredric skriver:

    Gillar affischerna i tunnelbanan som är anpassade till hur många minuter det är kvar till nästa tåg. Jag läste alla. Men det är ju för att jag är en störd reklamare.

  6. Mej skriver:

    Hmm.. texternas komplicitet kanske beror på att det är en planner som skrivit dom……………………………….

  7. Eric Lindesvärd skriver:

    Problemet påminner om Systembolagets. Är detta typiskt svenskt?

    Jag tycker också att medievalen är bra utnyttjade. Tänker också på T-bananskyltarna som väcker nyfikenhet.

    Det jag kan sakna är det direkta tilltalet. Det går en smula långsamt fram till poängen, kan jag tycka.

    Det kan också ha att göra med att reklamlösningen inte är särskilt dramatiserad. Vill man dramatisera det här med spelberoende så går det antagligen att dra på volymknappen några snäpp. Konsekvenserna av spelberoende är antagligen mycket allvarliga. Intressant uppdrag.

  8. I jämförelse med annan reklam som fritt kan dramatisera sin reklam är den här kampanjen blek. Men det intrycket förändras när jag ser på den utifrån Svenska Spels unika och inte särksilt avundsvärda förutsättningar.

    Svenska Spels existensberättigande bygger på något så kontraproduktivt som att uppmana sina kunder att inte spela för mycket. Att bygga hela sin existens på ordet »lagom« känns som en brant uppförsbacke redan från början. Spontant kanske man skulle börja i spelandets problem. Å andra sidan kanske det skulle dämpa lusten att spela, för Svenska Spel är ju trots allt beroende av vinst.

    Att jämföra med Systembolaget är inte rättvist. Där är det mycket lättare att försvara monopolet. Systembolaget har en rad oslagbart, kundvänliga fördelar som enbart kommer av en stärkt ställning som monopolföretag. Till exempel ett extremt brett utbud, nästan överdriven tillgänglighet och framförallt en fantastisk service.

  9. Fredric skriver:

    Filmen skulle kunna vara generell för ”för mycket tid framför datorn”. Man får ju lite dåligt samvete ibland att man inte umgås mer irl.

  10. Frans Löbke skriver:

    Det är ju inte lätt att fixa det här, och resultatet är ok. Men kampanjen sätter fingret på det faktum att Svenska spel slösar med skattebetalarnas pengar på sina politiska krumbukter.

  11. Uki skriver:

    Hej alla stockholmare, är det någon som har en bild på tunnelbanekampanjen som det pratas om?

  12. Mattias skriver:

    @Uki Du hittar hela kampanjen på: http://garbergs.se/kampanjer/?id=528

Kommentera