Svenska Spel hjälper kunderna med tiden

Svenska Spel har ett dubbelt uppdrag. Dels ska de få folk att vilja spela, dels se till att ingen spelar sig fördärvad. Tillsammans med Garbergs tar de i senaste kampanjen fasta på det senare, och manar allmänheten till rim och reson i sitt spelande. Man kompletterar nu sin verktygslåda med en spelklocka, som kan användas i både mobilen och på webben. Grundtanken är att spelaren själv ska få sätta sina tidsgränser; han eller hon vet bäst vad som är lagom, och rättar sig då i större utsträckning efter den utsatta tiden. Kampanjen går utomhus, som annonser, reklamfilm och på webben.

Annons

Copyn
Rubrik: Nu har du läst i två sekunder. Har du 30 till?

Alla vet hur tiden fungerar. När man väntar på något går den långsamt. När något ovanligt händer står den still. Och när man har roligt går den riktigt snabbt. (Nu har du till exempel redan uppe i 9 sekunder.)

När man spelar kan det ibland kännas som att tiden försvinner. För vissa blir det ett problem.

Vi på Svenska Spel kan tyvärr inte vrida tillbaka klockan, men vi kan göra vårt bästa för att ingen ska spela mer än de hade tänkt från början. Därför har vi tagit fram verktyg som kan hjälpa dig att hålla koll på tiden när du spelar. De ser till att du följer de gränser du själv har satt upp.
När har vi lånat 27 sekunder. Har du fortfarande några över kan du läsa mer på spelalagom.se

Filmen


Kampanjsajten

www.spelalagom.se

Korta reflektioner
Det kan inte vara lätt att vara Svenska Spel. Och minst lika svårt att vara reklambyrån som är satt att kommunicera deras spela-men-spela-inte-för-mycket-budskap. Branten som störtar ner i hyckleriets mörka dal är alltid obehagligt nära. Men Garbergs och Svenska Spel fixar balansgången genom att föra fram bevis på hur de underlättar för kunderna att hålla koll på tiden. Och trots att det är print och webb som gör det jobbet, är det filmen som jag uppskattar mest i den här kampanjen. Den lyckas med det som film är till för – att förmedla en känsla – men den knockar mig på intet sätt. Men den visar på ett fint sätt innebörden av att spela lagom. Annonserna och utomhus däremot handlar mycket om sekundrarna och minuterna. Och man vill i långa texter förklara hur tiden fungerar när man spelar. Det blir tyvärr snart ganska tröttsamt, och jag får lust att sluta läsa – trots att texterna är högst välformulerade.

Mer i detalj ser jag en fara i att använda en fråga i rubriken; svaret blir lätt ett avfärdande nej. Särskilt om det handlar om att investera en halvminut av sitt liv i ett reklambudskap. Då ska det ska vara bra intressant för att intressera. Då krävs dessutom en förstamening som sätter kroken i käken och drar. Den gör inte den här. Den hade behövt ha mer spets, och det intressanta resonemangen kommer först i de kommande meningarna. Då kan det vara försent.

Och trots att detta främst är en blogg om reklamtexter har jag svårt att låta bli att kommentera hantverket. Pratbubblorna ger ett schysst och lekfullt intryck, men texterna – som kampanjen ju bygger på – är inte satta med omsorg. Trots ett tydligt teckensnitt känns texterna kompakta och svårlästa. Och inte kan väl avstavningarna vara ett stilistiskt grepp?

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Garbergs
Copywriter: Nina Åkestam
Art director: Sebastian Smedberg
Formgivare: Beatrice Sztanska
Produktionsledare: Cilla Beckeström
Projektledare: Joakim Landin

Vad tycker du?

***

Läs också
Please copy me: En lagom text om måttligt spelande