Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Viasat och Volontaire ber om det värsta

Underhållning på dina villkor, brukar Viasat alltid hävda. Bevisa det! krävde Volontaire. Jaha, hur då? undrade Viasat. Fråga era kunder var ni är sämst på, föreslog Volontaire. Okej, sa Viasat.

Kampanjen Det sämsta med Viasat föddes ur en undersökning, som visar att var tredje svensk är missnöjd med sin digital-tv-leverantör. Illa såklart. Viasat bestämde sig för att få reda på hur illa – och vad deras kunder var mest missnöjda med. Det åkte hem till några av dem och frågade; resten fick säga sin röst på kampanjsajten. På två veckor fick Viasat in över 15 000 klagomål förslag på förbättringar. Utbudet, kundsupporten och tekniken fick mest skit. Nu lovar företaget att göra någonting åt saken.

Filmen

Korta reflektioner
Ärligheten sägs räcka längst. I den här kampanjen tror jag den räcker in till hjärtat hos många Viasat-kunder – och fångar intresset hos många andra digital-tv-kunder. Här finns både en sympatisk ansats och en tydlig, trovärdig vilja att förbättra saker och ting. Det visar på ett företag som tar sina kunder och sitt uppdrag på allvar, som agerar och vill leva upp till sina ord. Det kostar på, men jag tror att det i slutändan blir fetplus för varumärket. Det enda som är förvånade är att inte fler svenska företag agerar på det här sättet. Våga som Viasat och Volontaire!

Läs också
Resumé: Volontaires första jobb – det sämsta!
Resumé: Det sämsta med Viasat

Och diskussionen på Resumé är som alltid både positiv och uttömmande.

Kom igen. Vad tycker du? Varar ärligheten längst?

***

Av annan åsikt
One that knows: Honesty is not always the best policy



12 svar till “Viasat och Volontaire ber om det värsta”

  1. Elias Betinakis skriver:

    Jag tycker att det här är en av de mest spännande svenska kampanjerna det senaste året. Finishen och hantverket har de snålat lite med och det kommer säkert straffa dem i reklamtävlingssammanhang, men som idé och strategi är detta i mina ögon ljusår från traditionellt tänkande. Hatten av!

  2. Omer Rosenbaum skriver:

    Jag gillar Viasats kampanj. För mycket ärlighet är inte så bra (http://bit.ly/oiRvm)

  3. mati skriver:

    Det här var bra tänkt. Inget nytt men bra. Men bara halvvägs.

    Dessutom finns en slags corporate-ton a la "vi informerar" som parat med lite dålig fingertoppskänsla i utförandet (speciellt vd:ns VO) som gör att intresset sjunker.

    Det gör också att man som kund snabbt hamnar i "ja, ja det vet jag väl men vad ska ni göra åt det…". Man blir helt enkelt inte särskilt sugen på att se mer.

    Och det är väl här den främsta kritiken ligger – man har kommit på nåt bra men blivit lite för förtjust i sin egen insikt och vill göra något stort av detta.

    "Fy fan vad vi är balla som vågar vara ärliga" – men man glömde liksom att kolla om nån hade nån verklig nytta av ärlighet. Framförallt glömde man att hitta en åtgärd som var lika stark och intressant som självspäkningen. Jag menar "uppringd av kundtjänst" och en ny hockeykanal?

    Som alltid hade ju t.ex. en prisreduktion tills man fixat problemen – gärna till ett visst datum – gett en grad av allvar och konkretion som saknas.

    Resultatet blir något av kejsarens nya kläder.

    Men en bra ansats som förstås gör nytta för hur Viasat uppfattas.

  4. Hans Danielsson skriver:

    Tycker bara att detta är trist. Vem bryr sig om detta? Ljusår från vad Viasat handlar om, dvs underhållning.

  5. Per T skriver:

    Jag tyckte kampanjen var jättebra, ansats och allt, men blev lite besviken på resultatet (filmen) och de åtgärder som presenteras.

    Tycker att Mati ovan säger det klockrent: Nytta, åtgärd, allvar och konkretion. KONKRETION!

    Bra sammanfattat, Mati!

  6. Uki skriver:

    Lysande start. Hundra gånger bättre än ComHems tradiga receptionister. Så småningom blir det säkert underhållning.

  7. Camilla skriver:

    Jag gillar också idén som känns frisk för segmentet. Tycker dock att det kunde varit mer hjärta i utförandet. Det faller lite platt. Sedan kan man ju inte låta bli att undra lite när det sämsta med Viasat är "Utbudet, tekniken och kundsupport". Är inte det typ allt?

  8. Mats skriver:

    Det här är extremt uppfriskande. Jämför med Comhems hiskliga kundtjänsttanter som verkar vara till för att släta över företagets tillkortakommanden. Hatten av för Viasat för att de vågar!

  9. Eric Lindesvärd skriver:

    Mycket bra. Förr kallade man det för en PDS (Problem Detection Study) när man tog reda på vad kunder ansåg vara största upplevda problemet med företaget eller varumärket och sedan gjorde något åt det. Vet inte om det kallas så fortfarande.

    Tidigare exempel på samma sak är SJ:s 100 punkter, om någon minns dem. SJ tog reda på vad människor tyckte de borde jobba med, och kommunicerade 100 åtgärdspunkter som en återkoppling till svenska folket. Den kampanjen blev en enorm succé.

    Handlingskraft är nog alltid ett vinnande koncept.

    Synd att dom avslutar med den lilla raden "på riktigt" efter pay-offen på slutet. Det behövs verkligen inte. Man fattar att det är på riktigt.

  10. Jacob S skriver:

    Är detta ironi? Några klipp var lite kul men överlag var Viasatfilmen fett för lång.

    Ska nån få tre minuter av min tid MÅSTE dom bjuda på något kul.

    Det där var trist. Sorry.

  11. Jacob S skriver:

    … det MÅSTE vara ironi för länken "samsta_resultat" funkar inte ens. (sorry för repost)

  12. Micke skriver:

    Hade canaldigital tidigare som fungerade bra men då jag ville utöka mitt utbud var de för dyra.
    Bytte därför till Viasat och allting verkade bra,…men Boxen med hårddisk har strulat mycket och kundtjänsten är fortfarande inte mycket att ha!
    De har alltid en massa åtgjärder som först skall ses över och irritationen blir då total.
    Efter 6 månader har man nu valt att byta ut boxen…(får hoppas att det sker smärtfritt)
    Tråkigt också med alla ”lockpriser” till nya kunder,medan befintliga kunder inte får ett skit.
    På detta viset får de erfara att kunden istället byter operatör vartannat år!
    Själv är jag ytterst tveksam över mitt nästa val om det inte sker en drastisk förbättring!

Kommentera