Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En hyllning till Jan Cederquist 1936-2009

En av Sveriges främsta reklamskribenter genom tiderna har gått bort. Jan Cederquist föddes i Hjo, och hade skrivandet i släkten; hans far var journalist, hans morfar redaktör för den lokala tidningen och hans morfars morfar var nationalskalden Elias Sehlstedt. Längtan ut i världen förde honom till USA, där han bland annat arbetade som stationschef, tv-producent och dj. Intuitionen – och viljan att kunna leva på sitt skrivande – tog honom tillbaka till Sverige, där han fick jobb på reklambyrån Arbmans. Senare kom han att tillsammans med vapendragaren Lars Hall starta den rikligt belönade byrån Hall & Cederquist. Jan Cederquist har genom åren vunnit minst ett tjog med guldägg och skapat klassiska kampanjer för SJ, LRF, Wasabröd och Samarin.

Jag träffade aldrig Jan Cederquist. Han stod näst på tur i Copywritermötet, och vi pratade med varandra i telefon vid två tillfällen, men vårt planerade möte i hans hem på Lidingö hann inte bli av. Han var den främste bland de skrivande reklamrävar jag fascinerad studerade, analyserade och hittade inspiration hos. För mig är han en förebild med både humor, djup och en sällsynt omsorg om det skrivande ordet.

I bokform
I memoarboken Reklown – 30 år i reklamens manege har Jan Cederquist samlat berättelser från sitt liv, och lärdomar av misstag och framgångar. I Slumpen är ingen tillfällighet (nyligen översatt till engelska) frågar han sig om någonting större ligger bakom de märkliga sammanträffanden i våra liv. Cederquist har dessutom skrivit förordet till böckerna Detective Marketing och Köp! Folkhemmets reklam. Om du vill köpa den inbundna Reklown, kolla här och här. Också Köp! Folkhemmets reklam finns på antikvariat.

Läs också
Lasse Collin beskriver Jan Cederquists sätt att skriva reklam i Guldäggsboken 1980.
Inbjudan till internatkurs med Jan Cederquist, arrangerad år 2003 i samarbete med copywriterbyrån Satellit.

Hur minns du Jan Cederquist? Kommentera med dina tankar och minnen.

***

Läs fler inlägg om Jan Cederquist
Boken: Ord till salu (Jan Cederquist) – del I
Hur Cederquist och Forsberg räddade en utrotningshotad art i keps
”Ingen vet hur reklam fungerar”
Reklamhistoriskt (1960-talet): När kungen hette Leon

***

Andra bloggar hyllar Jan Cederquist
Ett liv i exil: RIP
Åkestam Holst: Finns det skrivmaskiner i himlen?
Mine goes to eleven: Janne, här är några ord på resan
Björn Rietz: Om sötman i sur mjölk: Jan Cederquist´s legacy
Fassan Artisten: Copyn, författaren och musikern Jan Cederquist blev 72 år
Write said Fred: Tack, Jan
Copywriter.se: Alla svenska copywriters härmar Jan Cederquist (1936-2009)
Kontaktmannen: Jan Cederquist har lämnat
Copy-Charlotte: Det går inte längre att komma och sitta vid Jans skrivmaskin
Reklamaren: Jan Cederquist, 1936 – 2009

17 svar till “En hyllning till Jan Cederquist 1936-2009”

  1. åke. skriver:

    När Dagens Media inte har något vettigt att säga om denne legendars bortgång, kan man i alla fall, som alltid, lita på dig Mattias.

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag hade förmånen att få jobba i fyra dagar med Jan, på ett skrivarläger med flott boende, på Krägga Herrgård utanför Stockholm.

    Vi var tio copywritrar som hade samlats. Till en början var alla livrädda för att avslöja sina eventuella brister och satt med armarna i kors. Efter fyra dagar med Jan var prestigen som bortblåst.

    Jan hade förmågan att få oss att finna djupare bottnar inom oss själva, där allas våra skapande, kreativa ljus sitter placerade. Att möta sin egen kreativa rådgivare, att lyssna på den, att lita på den, har jag aldrig hört någon annan prata om så övertygande som Jan.

    "Tvivlet är en kraft" är de ord jag tydligast minns från Jan.

    Han sa också att "den kortaste vägen från tanken till papperet går via pennan", eftersom han, åtminstone då, inte var alltför förtjust i datorer. Med datorer går ju tanken en omväg via tangentbord, elektroniska kretsar, kablar och vidare till skrivaren och papperet.

    Efter de här fyra dagarna skrev jag några av de bästa texter jag någonsin skrivit. För kunder som exempelvis industrigrossisten Ahlsell kom de vackraste tankar och ord, som jag inte visste att jag bar inom mig. Kunderna blev också förvånade.

    Tack Jan. Jag kände dig inte, men jag mötte dig vid ett tillfälle, och det var mycket värt för mig.

  3. Anjo skriver:

    Jag skulle egentligen gått en kurs hos honom, men fick avstå pga familjeskäl.

    Mejlade några gånger om nya kurser, men det blev inget.

    När jag läser Erics ord ovan förstår jag vad jag missat.

    Sov gott, herr Cederquist.

  4. lord Fredruk skriver:

    Sörjer också att jag inte gick kursen med Janne. Inte svårt att motivera den investeringen.

  5. Anita skriver:

    Jag träffade honom vid ett tillfälle. det var ett trevligt samtal och jag berättade för honom att han hade varit en av mina inspirationskällor när jag pluggade copywriting. Han verkade uppskatta att höra det :-)
    I bokhyllan hemma har jag mitt signerade exemplar av "slumpen är ingen tillfällighet".En mycket bra bok!

  6. Ulrika Good skriver:

    Reclown är den absolut bästa reklamboken jag läst. Slukade den på en brygga för många år sedan.

  7. Berg skriver:

    Väldigt sorgligt att höra det här.. Jans kapitel i Ord till salu är i mitt tycke svensk reklams själ. Synd att man aldrig hann träffa honom i person.

    Vila i frid Jan.

  8. Carin Fredlund skriver:

    Jag har haft nöjet att träffa Jan Cederquist ett antal gånger för att intervjua honom och tala om hans syn på reklam, om konkreta exempel och om hans byrå. Hans klokskap, ödmjukhet och ständiga strävan efter att bli bättre och höja kvalitén på sina och byråns jobb borde vara en förebild för var och en som ens funderar på att arbeta med reklam. Hans egen förmåga att formulera sig borde vara en inspition för alla typer av skribenter. Hans bredvillighet att dela med sig av tankar och erfarenheter till reklamskolor och andra som ville lyssna, var lika beundransvärd.
    Jag minns ett typiskt exempel på Jans inställning och bristen på den i stora delar av branschen från ett tillfälle då jag intervjuat honom om byråns framtid och utveckling, någon gång i slutet av 1980-talet. Han förklarade hur otroligt viktigt det var att Hall & Cederquist höjde sin kvalitet på jobben (som var bland det bästa som fanns i svensk reklambransch). Byrån höll just då på med en av sina många omstruktureringar i ambitionen att höja nivån. Han talade mycket om det och det fanns inte ett uns av falsk blygsamhet eller annat trams i hans resonemang.
    När jag sedan kom tillbaka till mitt kontor låg en pressrelease från en av alla de "uppstickarbyråer" som frodades i den högkonjunkturen. "Har du hört om vår senaste succé? En succé med stort S" och så vidare och så vidare. Skryt, skryt och skrävel över ett par A4 om en tämligen ointressant dagssländekampanj. Från en byrå, som blev lika mycket dagslända den. Saknad av ingen.
    Men Hall & Cederquist och Jan Cederquists (och Lars Halls) insatser fortsatte att ligga i topp, skapa uppmärksamhet och starka varumärken (och guldägg). Men Jan behöll sin låga profil och strävade vidare, uppåt, framåt.
    Jag hoppas att varje byråledare, varje reklamskola och varje marknadschef ser till att alla deras medarbetare omgående läser Ord Till Salu, Reclown och Slumpen är ingen tillfällighet och sedan försöker förstå och leva efter samma principer.

  9. jack Hansen skriver:

    Jan. Tack för all inspiration och vänskap du gav. Ses i Himlen, Mr Tao!

  10. Fredrik H skriver:

    Mattias: Tack för den enda välskrivna artikeln om Jan Cederquists bortgång. Och för att du publicerade några av hans bästa kampanjer. Resume och Dagens Media borde ha slagit dig en pling först.

    Synd att du aldrig fick chansen att träffa honom. Och synd för mig och alla andra som aldrig gick den där kursen vi tänkte gå, när vi bara hade tid.

    Å andra sidan: Det räcker med att öppna Reclown igen så känns det som om Jan är där och pratar med mig. Utbildar och underhåller mig på samma gång. Det kommer han att få göra länge till.

  11. Mattias skriver:

    Jag är glad att många har uppskattat detta hyllningsinlägg. Själv såg jag det som självklart att skriva. Igår hörde Torbjörn Cederquist, bror till Jan, av sig och tackade för inlägget. Kändes stort.

  12. Eric Lindesvärd skriver:

    Håller med Fredrik H. Har inget emot Resumé och DM, men de hänger inte med i jämförelse med en snabbkoll på Twitter och ett par bra, utvalda bloggar. Det är nog bara reklamtävlingarna de har kvar snart.

  13. andreas skriver:

    Fick traffa Jan ett par ganger och han ar min gud. Sa sorgligt. Tack Jan for alla dina uppmuntrande ord och ditt satt att se pa manniskan och kommunikation. Nu ska jag grata lite.

    Andreas

  14. Jonas Lindblad skriver:

    Jodå, vi har träffats.

  15. Mattias skriver:

    Jonas Lindblad: Jag har länkat ditt minnesinlägg om Janne.

    Du skriver en fin blogg om Fassan din. Fortsätt så.

  16. GrodanBlogg skriver:

    Fick aldrig äran att träffa Jan Cederquist, men hans böcker har en stor del i att jag nu försöker komma in på copy-banan.

Kommentera