Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tekniska Museet visar barnsliga genier

Tekniska Museet i Stockholm vill locka fler barn och ungdomar – inte minst under sommaren. Dessutom vill man väcka ungas intresse för teknik, och förklara att man bli smartare av ett besök på museet. Därför startar man idag (1/7) tillsammans med reklambyrån Ruth – en sommarkampanj på temat små genier. Om du bor i Stockholm kommer du att se kampanjen i dagspress och på bussar. Ruth tävlar dessutom med annonsen i den pågående Reklamcupen.

Annonsen

Copyn
Alla små geniers favoritställe. tekniskamuseet.se

Korta reflektioner
Det finns en befriande direkthet i den här annonsen; den slår till helt omedelbart. Den belönar den som har sett det klassiska fotografiet av Albert Einstein (se nedan). Och den charmar på mindre än ett ögonblick. Inget tjafs. Bara befriande bra kommunikation.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Ruth
Art director: Jenny Berg
Copywriter: Per Forssberg
Projektledare: Mattias Brandt
Produktionsledare: Ninna Lakso/Carin Thiberg
Originalare: Camilla Berg

Originalet

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Små genier från Ruth
Dagens Media: Tekniska Museet utklassar Taxi Stockholm
Resumé: Ruth spöade Recommended

7 svar till “Tekniska Museet visar barnsliga genier”

  1. Ulrika Good skriver:

    Jag tycker den är jättebra. Bättre än nästan allt i förra årets reklamcup. Hoppas bara att inte få se en exakt likadan som någon annan gjort tidigare, bara.

  2. Mattias skriver:

    @Ulrika Good: Vaddå? Som den här: http://bit.ly/p1lpZ och http://bit.ly/iiPFn ?

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker också den är superbra. Den nådde fram till mig omedelbart. Riktigt schysst idé. Har inte sett någon liknande lösning tidigare. Men det var några som hojtade här om att de sett barn plåtade efter kända förlagor på Warhol och Picasso tidigare.

  4. Mattias skriver:

    @Eric Lindesvärd: Ja, jo, mycket är ju redan gjort, men jag tycker att Tekniska är bättre/en annan sak eftersom den använder en klassisk bild av Einstein jämfört med de mer traditionella bilderna i MoMa-annonserna.

  5. Anjo skriver:

    Det här gillar jag. Snyggt jobbat, Ruth.

  6. Uki skriver:

    Lite synd att den var sååå lik Andy Warhol-annonsen.

  7. Jacob S skriver:

    hahaha! prydligt! :)

Kommentera