Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fortfarande en sorglig historia om reklamen och konsumenten

För två år släppte Microsoft en reklamfilm för sina webbannonseringsverktyg. Den kom att få en hel reklambransch att sätta skrattet i halsen. Och samma reklambransch att dränka den i positiva omdömen och kreativa priser. Egentligen är den rätt sorglig. Samtidigt rätt komisk. Och osannolikt träffande.

Det var då. Tack och lov. Men jag påstår att det är ganska lika samma nu. Fortfarande avfärdar många sociala medier som flugor och hokuspokus.

Ingenting skulle kunna vara mer fel.

Men det handlar inte om sociala medier. Bort med det begreppet; det är både missvisande och förvirrande. Det som hänt och händer är större än så. Kalla det en revolution om du vill (för det är precis vad det är). Människor har ledsnat på reklam i den form vi lärt dem, och vill se varumärken som kommunicerar ärligt och mänskligt med sina konsumenter. Verkligen kommunicerar. Lyssnar, tänker, pratar, lyssnar. Som bjuder på sig själva. Som berättar någonting intressant.

Ska vi – på allvar – börja skriva en historia som brings the love back?



4 svar till “Fortfarande en sorglig historia om reklamen och konsumenten”

  1. Fredric skriver:

    Håller med. Bort med sociala medier som uttryck. Det har blivit pestsmittat på något vis. Det är verkligen en ny reklamrevolution vi nu ser. Och mitt i den står du och jag och alla andra som jobbar med reklam och bestämmer hur den ska se ut. Låt oss göra något riktigt bra av det. För det är folk värda.

  2. Micco Grönholm skriver:

    Och även jag instämmer till fullo. Frågan är dock om vi ska uppfinna ett nytt begrepp för det du och jag menar med "sociala medier", eller om vi köpa läget (alltså att begreppet på tok för cementerat för att döpas om) och istället försöka hjälpa andra att förstå innebörden av revolutionen?

    Du såg väl förresten att jag idag berörde exakt samma tema på Mindpark?

  3. Sofia skriver:

    Instämmer! Gjorde ett blogginlägg om den för längesedan med ungefär samma reflektion…

Kommentera