Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hoppla! Time Magazine skriver om Ikea, Verdana och den där Mattias Akerberg

(Det kan sitta fint att läsa det här inlägget för att förstå det här.)

I samband med att Ikea-katalogen (!) lanserades helt nyligen valde den svenska möbeljätten att vinka hejdå till trotjänaren Futura och välkomna Verdana in i annonser, varuhusen, i katalogen och ut på webben. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Den 10 augusti undrade jag nyfiken på Twitter:

Sakta hördes förvånade och bestörta röster i design- och reklambranschen. Många bloggare – både svenska och internationella – reagerade. Jag också. En del typografimänniskor riktigt förfasade sig över beslutet. Cap & Design skrev om det hela. Någon startade en protestlista (som just nu har över 3 000 underskrifter). Tärningen var kastad, bollen var rullad. Men en bloggbävning med den här styrkan gav inte ens utslag på seismografen hemma hos de svenska branschtidningarna Resumé och Dagens Media. Amerikanska Time Magazine däremot, en av världens största tidningar, tyckte att storyn var väl värd att skriva om. Deras reporter Lisa Abend tog kontakt med mig och ville ha svar på några frågor. Det fick hon. Här är mina svar i sin helhet.

How did you first learn about Ikea’s switch to Verdana?
– I first saw the new font used in a Ikea ad published in my Swedish daily paper. I thought that something had went wrong, but when I twittered about it people at their ad agency told me that this was actually the new Ikea font, picked by the legendary ad man Hans Brindfors. I could hardly believe it was true.

What’s your opinion of the new font? Why do you think Ikea adopted it?
– I actually like Verdana. It’s a great screen font when used in smaller sizes like 10 or 12 points. But as a identity font for Ikea it’s a dull and hasty choice. Compared to former Ikea Sans, Verdana lacks distinction, character and beauty.
– I know Ikea wanted a cost-effective font suitable for both print and web. Unfortunately, this choice has led to a unnecessary compromise. I definitely think Ikea deserves a unique font with more personality. I don’t see why they have made it a problem. I mean, font generators like sIFR, FLIR and Cufón make it is possible to use any font you like online.

Why do you think designers and design lovers would get so upset about a font?
– Simple because they care. I do to. IKEA is a loveable brand with a strong design philosophy. Of course, people all over the world get upset when they choose to use such an insignificant font in the world’s most spread publication. I am convinced Ikea can do much better than this. Now, I truly hope they will listen to reason – and to their customers.

Läs artiklarna
Time: The Font War: Ikea Fans Fume over Verdana
CAP & Design: Därför byter Ikea typsnitt till Verdana
CAP & Design: Ikeas typsnittsval väcker starka reaktioner världen över

***

Bara så att du vet: jag har inte gett mig in i den här debatten för att vara elak. Jag jobbar inte så. Än mindre för att jag skulle tycka illa om varumärket Ikea. För det gör jag verkligen inte. Snarare är det tvärtom – och det tror jag har varit motivet för många andra engagerade. Jag gillar Ikea, och tycker att det är beklagligt (och förvånande) att de gör så här. Och jag har sagt det förut, och nu säger jag det bara en gång till: Snälla Ikea, gör om, gör rätt.

***

Uppdaterat: Time-reportaget, som under fredagen var tidningens överlägset mest lästa artikel, fungerade inte oväntat som tändvätska på debatten. Tidningen MaximumPC skrev om hur Ikea:s typsnittsbyte rört upp känslor. Och jag hamnade i skottgluggen, både i artikeln och i kommentarerna, där en och annan önskade livet ur mig – eller åtminstone ansåg att jag borde skaffa mig en annan hobby.

Läs artikeln
MaximumPC: Font Freaks Fuming Over Ikea Typeface Change
Taloussanomat (finsk affärstidning): Älä aliarvioi fontin merkitystä

***

Det här med Ikea och Verdana hör definitivt till de sakerna i livet som är fundamentalt avgörande och fullständigt oviktiga på samma gång. Ibland måste man bara kunna skratta åt allihop. Som när jag frågar Anna, den digitala medarbetaren i Ikea:s kundtjänst, varför företaget valt att omfamna ett webbtypsnitt.

***

Vad tycker du?



6 svar till “Hoppla! Time Magazine skriver om Ikea, Verdana och den där Mattias Akerberg”

  1. Linus skriver:

    Hatten av Mattias, jag tycker det var strålande att Time skrev ganska brett om detta. "Design matters", svårare än så är det ju inte.

    MaximumPCs språkbruk sätter väl nivån för hur tungt deras "journalistik" väger… Trams… 😉

  2. Annika skriver:

    Ja, jag tycker också att det är fascinerande hur upptagna människor kan lägga så mycket tid och energi på Ikea-katologens alla sidor. Själv tillbringade jag fredagskvällen i en Ikeatextdiskussion med en annan språknörd… Jag tror att du som jag faktiskt gillar Ikea. Vill gilla Ikea. Vill tycka att det är en höjdpunkt när katalogen landar i brevlåda. Och när vi gillar något, vill vi inte att det ska förändras, inte till det sämre i alla fall. (kvasipsykologisk diagnos..)

    Och om att skaffa ett liv, eller en hobby. Mitt liv består till stor del av text. Så, det kanske inte är märkligt om text är viktigt nog för mig att avsätta en fredagskvällsdiskussion för. Så är det väl, förhoppningsvis. Arbetar man med typografi, reklam eller limstrukturers hållfasthet, så tycker man det är intressant. Även om andra kan ha svårt att förstå fascinationen…

  3. Per T skriver:

    Det är skitkul att Time uppmärksammade det hela – bra där!

    Och angående MaximumPC … Jag vet inte, men folk som läser tidningar om att hotta upp sina datorer … Nej, de fanns inte med på min lista bland förebilder …

  4. Jenny skriver:

    Ah, som språknörd kan jag inte heller låta bli att fascineras. Och jag håller dessutom med dig – Ikeas gamla typsnitt är snyggare och passar bättre.

    Måhända "dagens i-landsproblem", men ett både roligt och intressant sådant.

  5. samuel skriver:

    alltså på cap&design kunde man ju läsa ikeas svar på varför men det var nån informatör eller nåt som svarade väldigt allmängiltigt och abstrakt, vore ju intressant att höra brindfors kommentera det. har han/dom gjort det?

  6. Magnus J skriver:

    Verdana valet grundar sig i ren administrativ logistik. Det finns på alla datorer, det kan användas i alla media och det är inget strul med det. Tror utseendet i detta fall var sekundärt.

Kommentera