Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Mutewatch påminner om kreativiteten

Har du svårt att fokusera? Undersökningar visar att det tar mellan 10 och 20 minuter inom du är helt koncentrerad på det du gör. Problemet är att du i genomsnitt var åttonde minut blir avbruten av sms, telefonsamtal och e-post. Lösningen kan vara Mutewatch, ett armband som vibrerar påminnande först när du faktiskt behöver bli avbruten. Ett stockholmsbaserat företag med samma namn utvecklar just nu produkten, och räknar med att lansera den under sommaren 2010.

När Please copy me möter grundarna Mai-Li Hammargren och Oscar Ritzén Praglowski (bilden) på Copenhagen Fashion Week i början av augusti är de entusiastiska, men aningen hemlighetsfulla. På en pannå finns en stilren bild av produkten, mer vill de inte visa – ännu. 
– Vi vill uppmuntra folk att lägga bort mobilen ibland och fokusera på en sak i taget istället, säger Mai-Li Hammargren.
Situationerna då produkten kan komma till sin rätt är närmast oändliga. Den kan påminna om möten och mediciner, hålla koll på tiden vid presentationer, eller användas som en tyst väckarklocka. 

Säkert kan Mutewatch också vara användbar i kreativa möten; när armbanden vibrerar är det läge att komma på ytterligare en idé, och en till och en till. Per Öhlin, författare till Fuck Logic (som nu kommer i en uppdaterad andra upplaga), kallar denna kreativa tempohöjare för boxmetoden.
– Den handlar om att på mycket kort tid kläcka många idéer. Kravet på hastighet och kvantitet gör att du tar bort värderingsfunktionen. Då händer någonting spännande, säger han.

Mutewatch handlar om tidseffektivitet, en svårighet i mina – och säkert också dina – dagar. Den använder kreativitet för att lösa ett problem. Dessutom väljer företaget att lanser varumärket i design- och modekretsar, fylla det med coolhet och omge den med hemlighetsmakeri och förväntan. Det verkar lovande. Please copy me lär därför få anledning att skriva mer om Mutewatch framöver.

Vad tycker du? Kommer du ha nytta av en Mutewatch?

***

Ja, just det: Mutewatch finns både på Twitter och Facebook.



9 svar till “Mutewatch påminner om kreativiteten”

  1. Mio skriver:

    Missförstår jag, eller är det ett armband med inbyggd timer?

  2. Fredric skriver:

    Jag vill säga ja, men får samtidigt en Bladerunnerbild i huvudet. Fråga inte mer om den, jag får den bara. Men armbandet kanske går hand i hand med utvecklingen av alla elektroniska mojänger vi mer eller mindre behöver, och som vi nu kan lägga åt sidan en stund. Ska bli spännande att se utvecklingen av detta.

  3. Adrian skriver:

    Verkar riktigt coolt

  4. Anonym skriver:

    Är produkten ett skämt för att vi ska få upp ögonen för det tidsspäckade samhället? det finns väl ingen som på allvar går omkring med ett vibrerande armband? Idag finns ju allt i din mobil. Dessutom skulle jag bli stressad av att bli påmind om vad jag borde göra var 20 minut. Då motverkar den ju sitt syfte.

  5. Helena skriver:

    Det var jag som postade förra inlägget. Det var inte meningen att vara utan namn.

  6. Mai-Li skriver:

    oj tack för inlägget mattias, bra frågor!

    @mio Armbandet har klocka/timer/alarm .

    @Fredric Ledorden i varumärket/produkten är stylish, functional, discrete,

    ..förhoppningsvis långt ifrån teknisk gadget/bladerunner.

    Intuitiv användning + avskalad stilrenhet

    @Helena MW passar i situationer där mobilen inte är lämplig, mattias nämner kreativa möten .

    Vi håller helst produkten så "white cube"som möjligt. Det är inte vi, utan användaren som bäst vet hur han/hon vill använda armbandet.

    Tack för frågorna! Vi återkommer när vi kan berätta mer om produkten!

  7. Anonym skriver:

    Logon är ju väldigt lik Midrocs
    http://www.midroc.se/sv.aspx.

  8. We skriver:

    En nonsensprodukt i en nonsenstid för nonsensmänniskor. Ytlig, oanvändbar, onödig men ändå snyggt… I love it! See you in hell brothers and sisters!

  9. Benny skriver:

    Mycket bra idé. Produkten skulle också kunna vara mycket användbar för mig som väckarklocka. Vill ha ett vibrerande armband för att inte väcka min fästmö eftersom vi går upp vid olika tider. De som finns nu är vanliga väckarklockor med en lång sladd som går till en vibratormodul. Korkat! Varför något som liknar ett armbandsur men med en vibratorfunktion? Det finns redan armbandsur med vibrationsfunktion men dessa är ofta exklusiva pengar som kostar multum.

Kommentera