Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nu kommer filmen Art & Copy till Sverige

I fredags, den 21 augusti, hade filmen Art & Copy premiär i flera amerikanska storstäder. Det hela är en nittio minuter lång dokumentär om reklam och kreativitet. Bland de medverkande hittar du legendiska reklamskapare som George Lois, Dan Wieden, Lee Clow och Jeff Goodby.

Vi var många här i Sverige som redan då började längta efter att få se filmen. Vi var många som på Twitter berättade detta för teamet bakom Art & Copy. Och nu visar det sig att vi inte behöver vänta särskilt länge. Det har vi Sveriges Kommunikationsbyråer (tidigare Sveriges Reklamförbund) och Citypaketet att tacka för. Tillsammans har de ordnat med en svensk premiärvisning torsdagen den 24 september. Åkestam Holst skapar just nu en inbjudan, som kommer ge svar på frågan om tid och plats. Staden är hursomhelst Stockholm. Enligt uppgift finns planer på att visa filmen också i Göteborg och Malmö.

***

Organisationen ADA Sweden jobbar stenhårt för att få till en Art & Copy-visning i Göteborg inom de närmaste veckorna. Rasmus Engström Heyman gör ett imponerande arbete med att få hit filmen. I rikets andra stad kommer filmen att visas på dvd.

***

louma

Svensken Kristian Luoma (bilden), som är praktiserande Interactive art director på Crispin, Porter + Bogusky i Boulder, har sett reklamdokumentären på Filmstarz Center i Denver. Han är smått lyrisk: Om jag ska förklara den med en mening blir det ‘It’s an ad for advertising’. Det är mest legender som berättar om vad bra reklam är. Och det är fantastiskt. Jag fick rysningar. Så se den!” Det ska vi göra, Kristian, var så säker.

***

När Digge Zetterberg Odh, projektledare på Sveriges Kommunikationsbyråer, på Facebook berättade att de kommer att visa Art & Copy jublade många i den stockholmska reklambranschen. Magnus Jakobsson, copywriter på DDB Stockholm, var kanske mest angelägen om att se filmen. ”Jag SKA ha en biljett. Annars sprängs jag” hotade han. Digge lovade honom en biljett.

Hur gärna vill du se Art & Copy?

***

Läs också
Please copy me: ”Advertising changes the perception of everything” – premiär för Art & Copy
Åkestam Holst: Citypaketet & Sveriges Kommunikationsbyråer ger dig Art & Copy



9 svar till “Nu kommer filmen Art & Copy till Sverige”

  1. Sanna skriver:

    Ohyggligt gärna!

  2. patrik spång skriver:

    Mer än ohyggligt gärna.

  3. Vendela Röhlander skriver:

    Kära Sveriges Kommunikationsbyråer och Citypaktet,
    Ha inte bara planer på att visa filmen utanför Stockholm – GÖR det! Trött på att efter 25 år i branschen fortfarande behöva åka till Stockholm för minsta lilla evenamang.

  4. Henke Nilsson skriver:

    Ohyggligt mycket mer än ohyggligt gärna.

  5. Pontus skriver:

    Är beredd på att offra julafton för att få se den.

    Det borde vara en självklarhet att ha visningar inte bara Stockholm, utan även i Göteborg och Malmö. Sverige är ett för litet land för att reklambranschen ska vara fokuserad till huvudstaden.

  6. Camilla skriver:

    Vill se! Undrar om det är möjligt att få en biljett även för en liten (men naggande god) reklambyrå. Det räcker väl inte med att vara Stockholmsbaserad…

  7. Sandra skriver:

    Filmen väcker ett fasligt måste-se-begär. NU!

  8. robert petersson skriver:

    vill också gärna se den! ;D verkar riktigt bra!

  9. Christian Appel skriver:

    MYCKET GÄRNA!

Kommentera