Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nytt IKEA typsnitts val förvånar (för att inte tala om IKEA katalogen)

Med start idag säger det tjong i varenda brevlåda i det här landet; IKEA lanserar katalogen för 2010. Vi snackar världens största trycksak, som delas ut gratis i över 200 (!) miljoner (!!) exemplar. DET är en stor grej.

En stor grej – åtminstone för oss dig och mig som jobbar med kommunikation och typografi – är också att IKEA har bytt huvudtypsnitt. Hans Brindfors har tagit fram ett nytt designprogram för det multinationella möbelföretaget. De för IKEA anpassade typsnitten Futura och Century Schoolbook har fått ge vika för bulktypsnittet Verdana. I katalogen, på webben, i varuhusen. Jag är mäkta förvånad och föga imponerad. Där Futura och Century Schoolbook har karaktär och direkt kopplar tanken till varumärket IKEA, är Verdana ett högst jättevanligt webbanpassat typsnitt som varken är särskiljande eller vackert i större grader. Efter att förgäves försökt att förstå anledningen till eller storheten i detta överraskande val är min enda önskan: snälla IKEA, gör om, gör rätt. Eller leverera en riktigt vettig förklaring.

En annan stor grej – åtminstone för dig och mig som tycker om språk – är det sätt som IKEA väljer att skriva och stava på. Det är ingen fråga som kommit upp nu, men den får extra tändvätska i samband med att företaget släpper IKEA katalogen. För just så tycker IKEA att det bäst ska skrivas: IKEA katalogen. Inte IKEA-katalogen, nä, usch nej. IKEA varuhuset också för den delen. IKEA stolen, IKEA personalen och IKEA språket också får man förmoda.

Och det är alldeles uppenbart att IKEA vet att de inte skriver korrekt svenska. Annars hade de väl aldrig känt sig tvungna att på sin webbplats försvara det hela. På frågan varför de särskriver IKEA katalogen svarar de: IKEA är ett konceptföretag som spänner över 30-talet länder. En av kärnpunkterna för att hålla ihop ett konceptföretag av den här storleken är att man håller sig till konceptet, dvs de givna ramar som finns för att hantera, varumärke, affärsidé, reklam, varuhus (exteriört såväl som interiört). Av dessa punkter är varumärket vår viktigaste tillgång. Varumärkesvård innebär att man ibland får göra avkall på vissa språkkonventioner. I vårt fall handlar det om att vi inte kan skriva ihop IKEA med en efterled (IKEA-varuhus,IKEA-katalog), lägga till genitiv S (IKEAS, IKEAs) eller använda gemener (ikea) oavsett den språkliga korrektheten i detta. Detta måste vi göra för att inte riskera att urholka begreppet IKEA. Om vi inte strävar efter att vara konsekventa med detta kommer IKEA med tiden att tappa kontrollen över varumärket och det kommer att bli ett generiskt begrepp som exempelvis Gramophone, eternit, terylene, vespa, masonit, escalator, internet, e-business, xerox, rollerblades med många fler. Företagsnamn som har kommit att beteckna ett produktområde snarare än ett företag.

Och okej, jag hör vad IKEA säger. Men jag köper inte de gör avkall på språkkonventioner av rädsla för att urholka sitt varumärke. Med den produktbredden ska det ändligt mycket till för att de ska bli ett generiskt begrepp. Och jag ger konstnären Mike Monterio rätt när han säger:

Nu till den stora frågan: vad tycker du?

***

Fler som undrar
Lotten, Mattis, Kreafon

Svaret från IKEA
CAP&Design: Därför byter Ikea typsnitt till Verdana



41 svar till “Nytt IKEA typsnitts val förvånar (för att inte tala om IKEA katalogen)”

  1. chr skriver:

    är inte verdana ursprungligen ett skärmtypsnitt?

  2. Ta tillbaka det gamla typsnittet. Eller framförallt byt till något mindre Verdanaliknande.

  3. Oj, märkte precis att jag inte läste. Inte ok att sätta Verdana i detta fallet. Varför ens? Finns ingen anledning.

  4. Frida skriver:

    Verdana är väl ursprungligen ett skärmtypsnitt som togs fram av Microsoft för att bli standard i deras burkar?

  5. Fredric skriver:

    Ajabaja, Hasse Brindfors. Det är tråkigt att man inte låter ett inarbetat typsnitt få fortsätta gå hand i hand med ett så starkt varumärke mot framgångens horisont. Det bästa exemplet är Volvo som inte behöver visa vare sig bil eller logo för att man ska förstå vem som är avsändaren. Med utgångspunkt från detta resonemang kan jag inte säga annat än; ajabaja. Och det hade jag visst redan gjort.

  6. lord Fredruk skriver:

    Ikea gör alltså en klassisk logotypisering av firmanamnet. Ett klassiskt nybörjarmisstag.

  7. GrodanBlogg skriver:

    Hmmm… man väljer att urholka varumärket iom att man skippar typografin, samtidigt som man hävdar att språkkonventioner skulle göra samma sak…?

    Kan någon förklara för mig varför "IKEA-katalogen" skulle urholka varumärket?

  8. lord Fredruk skriver:

    Mycket klassiskt blev det förresten. Lätt hänt när Ikea är inblandat.

  9. Jag upptäckte också det hemska bytet till Verdana, och har luskat lite i det. Enligt min källa på Ikeas katalogproduktion handlar det om att synka identiteten på webben och i tryck. Och ska man välja ett typsnitt som funkar på webben så blir det lätt Verdana. Kan tyckas logiskt, men det blir fel.

  10. Jonatan skriver:

    Helt rätt att byta till ett webbsäkert typsnitt ju!
    Känns lite som att kritikerna missar att katalogen kanske inte längre är den primära plattformen?

  11. Therese skriver:

    Och här gick jag och trodde att en aning anpassning till nationella marknader snarare visade ödmjukhet och respekt. Men IKEA kanske anser sig vara så stora att de inte behöver det…

  12. Stefan skriver:

    Tänket om varumärket är helt jävla fel! Jag bir bara sur. Jag tror knappast att folk skulle tänka annorlunda om IKEA bara för att det skriver rätt. Skitsnack, säger jag. IKEA som alltid vågat ta ut svängarna med språket i katalogerna förr. Vem sa upp sig för att ersättas av en idiot?

  13. Andreas Lanjerud skriver:

    De får säga vad de vill, jag vägrar att skriva Ikea på annat sätt än så det skall skrivas enligt svenska språkregler.

  14. Anna Kaffekanna skriver:

    Det är snarare regel än undantag att företag blankt struntar i svenska skrivregler.

    Många företag använder sig av dekorativ stavning i sina logotyper – och försöker sedan i löptext efterhärma logotyperna. Jag tycker att det är ett större varumärkesbrott att försöka härma en logotyp (som ju i sin helhet, med rätt typsnitt, färger, skyddsfält och så vidare) kan vara riktigt stilig, men sedan mitt i löptext bara ser pretto ut med versaler mitt i orden och så vidare. Det visar dålig hänsyn mot den som formgivit logotypen och skapar dessutom läshinder i texten och problem för den som ska sitta på sin egen kammare och skriva om företaget "Hur var det nu, var det ett stort P mitt i texten och sedan z istället för s …?"

  15. Per skriver:

    Det gamla var bättre. Min smak säger backa bandet.

  16. Fredrik R skriver:

    På Ikeas finska hemsida hittar man snabbt sammansättningar som "IKEA-tavaratalossa" och "IKEA-starttipaketit". Tydligen är det bara i Sverige som varumärket riskerar att bli generiskt.

    Jag förstår verkligen inte problemet. Skulle folk börja säga "Jag ska till Ikea" även när de ska till Mio? Eller kalla alla soffor för Ikeasoffor?

  17. Anonym skriver:

    Svensk varumärkesvård när den är som bäst. En intressant artikel som berör detta i länken nedan.

  18. Joel skriver:

    Spelar det någon roll vad IKEA väljer? De är störst och definierar vad som funkar. Futura är ju också det överutnyttjat. Kanske är det den här förmågan att våga bryta konventioner och förnya sig som gör IKEA så stort? Någon tog upp Volvos typsnitt som bra exempel, men detta till trots, hur starkt är Volvo idag? Om några år när IKEA byter till Times New Roman lär alla tycka: Neeej, Verdana ska det ju vara! 😉

  19. Anton skriver:

    Hasse tog pengarna och sprang raka vägen till banken säger jag.

  20. Eric Lindesvärd skriver:

    Ikea gjorde sig känt bland journalister för några år sedan när de på ett uppfostrande sätt försökte lära kåren att skriva Ikea versalt i redaktionellt material.

    Det fick Ikea vackert lägga av med, eftersom journalistik trots allt funnits längre på jorden än Ikea. Sen kan man förmoda att reaktionen blir lite tvärtom. Det blir ett sant nöje för journalisterna att läxa upp Ikea.

    Jag jobbade tills relativt nyss med ett mjukvaruföretag som envisades med att skriva "Allt-i-ett säkerhet" på en av sina produktförpackningar. När jag påpekade att det inte var svenska, så möttes det av ovilja att ändra, med argumentet att så har vi alltid gjort. (Jag hade hellre sett "Allt i ett-säkerhet".)

    Arrogant mot läsare och målgrupper på lokala marknader, kan jag tycka. Det är en detalj, men för många är det viktigt. Få språkliga felaktigheter upprör så många som särskrivningar.

    Jag vill inte räkna mig till språkpuritanerna. Men, ja… Jo, jag tycker nog att det är irriterande. Möblerna är väl inte så märkvärdiga heller, för den delen.

  21. MKSE.com Martin skriver:

    Sökningen på IKEA.com är stundvis trasig också. Har vi i CMS branschen irriterat oss på.

  22. samuel skriver:

    intressant! jag har letat info om det här med verdana men inte hittat nåt förut. vore intressant att höra brinfors motivering. nån som vet var man kan läsa den? känns logiskt med synk av webb o katalog iofs men ja det ser ju inte bra ut direkt. trodde det var tryckfel första gången

  23. Sofie skriver:

    Jag tycker att IKEA ska satsa på att försöka göra en Google, dvs bli normen för någonting så pass att folk förvandlar företagsnamnet till ett verb. Vad sägs om att ikea sin lägenhet? Jag tycker iallafall att det har potential och det visar helt klart på att man är störst på ett område.

  24. Coffe skriver:

    Vilket elände!

  25. Petter skriver:

    NÅGRA ARGUMENT
    TILL VARFÖR VERDANA ÄR HELT RÄTT.

    1. IKEAs Identitet sitter inte i typsnittet. (Det sitter i värderingarna)

    2. I IKEAs värderingar funkar det ganska bra med ett typsnitt som är helt gratis för alla.

    2. VERDANA är det snabbaste typsnittet i hela världen.
    (anser många typografer, tex A+B studios, Brindfors mm)

    3. Om man kan äga VERDANA som uttryck bygger man ett imperium.

    ————-

    Personligen hatar jag VERDANA,
    ett fruktansvärt typsnitt.

    // Petter

  26. Henri Mitterand skriver:

    Tråkigt att du missar din egen särskrivning i rubriken (typsnitts val), drar ner trovärdigheten i dina argument en aning… =)

  27. Mattias skriver:

    Henri Mitterand: Ja, om den inte hade varit medveten (för att visa det absurda i situationen) hade den såklart varit högst olycklig.

  28. Peder skriver:

    Helt sjukt. Verdana har alltid varit ett stående skämt att använda i trycksammanhang, jämte Comic Sans och Impact. Man skulle liksom aldrig göra det, det är som i Varan-TVs klassiker, där de lägger bajs i maten.

    http://www.youtube.com/watch?v=gGxOSs5Hr8E

    Man skrattar jättemycket, och sen inser man att det faktiskt är sant. IKEA har fått total härdsmälta och Hans Brindfors inkompetensförklarar sig härmed.
    Jag blir faktiskt helt matt.
    Visst, det är bara ett typsnitt – det är inte krig och massvält vi pratar om här.

    Men det är VÄRLDENS FULASTE typsnitt, och iom IKEAs närvaro precis överallt, blev världen precis väldigt mycket fulare. Åh ångest.

  29. Mattias skriver:

    Peder: Jag skrattade högt när jag läste din kommentar – tack. Och sedan satte jag skrattet i halsen.

  30. Annika Mayer skriver:

    Jag undrar över "lägga till genitiv S (IKEAS, IKEAs)". Hur löser de det? Hur säger de när något är Ikeas? IKEA s eller? Vet du?

  31. Mattias skriver:

    Annika Mayer: Bra fråga! På sin webbplats, som numera är alldeles galet full av Verdana, skriver de IKEA:s.

  32. Maria Gustafsson skriver:

    Fundering till ovanstående inlägg av Mattias med exemplet IKEA:s.

    … heter Ikeas i Go:teborg iså fall… Ikeäs? :-)

  33. Mattias skriver:

    Maria Gustafsson: haha!

  34. Admir skriver:

    Jag har aldrig hört tidigare att rättskrivet språk kan förstöra varumärket. När jag år 2005 jobbade på IKEA-katalogen var de mycket noga med att påpeka om hur viktigt det är med det standardtypsnittet som man kommit fram och som ska bli standard för Ikea världen över. Helt plotsligt byter de standarden?! Jag blev utskäld när jag tyckte att http://www.IKEA.se såg fult ut och att detta har inget med varumärket att göra utan om en rättskriven webbadress. Man fick höra att deras AD vet vad de gör (alla andra i branschen är väl dumma i huvudet). I den nya katalogen hittar man en massa missar som inte ens nybörjare skulle göra, typ svart text på mörkblåa och mörkgråa bilder. Min mamma kan inte läsa det. De har heltautomatiserat katalogproduktion och att ha vit text på vissa ställe skulle innebära behov av bättre koll på repro och tryckeriet. Detta är ingen ursäkt om grafiska standarder skall förbises, tycker jag. I vissa fall hittar man klockor som i verkligheten är 5 cm men när man ser de i katalogen är de stora som en bilbatteri i förhållande till andra produkter som ställs bredvid. Jag blir irriterad av det, vet ej hur andra reagerar.

  35. Henrik skriver:

    Borde det inte vara typsnittsval? Dvs inte sär skrivet.

  36. Mattias skriver:

    Henrik: Jo, såklart det ”ska”. Rubriken är såklart tänkt som en blinkning till Ikea:s totala ignorans inför svenska skrivregler.

  37. tom skriver:

    ja usch så här kan vi ju inte ha det i sverige eller vad tycker du ändra typ snitt och sär skriva, nej du, folk har stenat varandra för mindre

  38. Carolina skriver:

    För mig är det otroligt att ett typsnitt kan beröra så många. Formgivaren till Verdana är Matthew Carter. En hjälte i mina typografiska ögon. Han gör inga fula typsnitt. Svårt att tro att han någonsin skulle formge något fult även om han ansträngde sig. Några av Verdanas syskon heter Galliard, Carter, Miller, Snell Roundhand etc. Det finns inga fula typsnitt, bara ful typografi.

  39. Kip skriver:

    Jag tror att IKEA ‘s rädsla är befogad och att man hanterar detta helt korrekt. Det vore såklart mycket beklagligt och pinsamt för IKEA om ordet ”IKEA” blev kännetecknande för alla lågkvalitetsprodukter och inte bara IKEA ‘s.

Kommentera