Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Göteborg först utanför USA att se reklamporrfilmen Art & Copy

braniff

På 1970-talet var Bio Capitol en porrbiograf. Ikväll samlade Art & Copy över 200 förväntansfulla i det klassiska cinemateket för en rejäl dos reklamporr. Efteråt gick åsikterna isär. Men först någonting kort om filmen.

ipod_billboard

Art & Copy är en ordentlig hyllning till reklamen. Ibland till den grad att den kan uppfattas som amerikanskt överdriven parodi. Men filmen är inte en okritisk hyllning; vi får också skymta baksidan på reklammyntet. Men för det mesta är det reklamhistoriens rebeller som med stor inlevelse och ett bultande hjärta får prata om sina klassiska kampanjer. Som George Lois om Tommy Hilfiger-kampanjen. Lee Clow om Apple Computer 1984-kampanjen. Dan Wieden om Just do it. Och Phyllis K. Robinson om Generation Me-kampanjen för Clairols hårprodukter. Det blir en orgie i riktigt bra – och ofta tyvärr uttjatade – reklamfilmer. Här är ett några guldkorn:

FedEx

Apple

Apple igen

Nike

Ronald Reagan – Morning in America (1984)

Got Milk?

Nike igen

Apple igen igen

Braniff Airways

Åsikterna efteråt då. Mina först. Jag gillar verkligen den här filmen. Efteråt känner jag mig reklamglad och nu-jävlar. Mycket har jag sett, inte mycket är nytt, men mellan rutorna läser jag ett tydligt budskap: kom igen branschen, gör bättre reklam! Ifrågasätt, säg ”vem bryr sig”! Ta ansvar! Skapa reklam som förändrar, som blir större än livet (jo, plötsligt verkar också det faktiskt vara möjligt).

Andras åsikter så. Många verkade gå igång på filmen, bli upprymda och taggade. Skita fullständigt i att den predikar för oss redan frälsta. Andra fick vackert plocka ner sina förväntningar från himlen, och konstatera att det mest var en überamerikansk, semipretentiös historia om hippiegubbar som lätt och ledigt pratar om sina geniala jobb. Några tyckte att filmen gärna fick hitta en bredare publik. Att visa den på Göteborg Film Festival i januari är därför en alldeles ypperlig idé.

Du som var där – vad tycker du om Art & Copy?

***

Uppdaterat: Intresset för filmen är lite galet. Drygt 200 entusiaster fick plats på Bio Capitol, och ytterligare 400 (!) stöd på väntelistan. Tyvärr uteblev en och annan (skäms), men jag antar att det är baksidan av att evenemanget är gratis. Nu meddelar Sveriges Kommunikationsbyråer att också intresset för visningen på Världskulturmuseet den 1 oktober är ”enormt stort”, och man väljer därför att visa filmen vid två tillfällen under kvällen. Du som är anmäld kommer att få besked om vilken visning du har reserverad plats till. Om du får förhinder, mejla kontoret@komm.se .

Fler chanser att se Art & Copy
Stockholm 24 september – anmäl dig här
Malmö 29 september – anmäl dig här



11 svar till “Göteborg först utanför USA att se reklamporrfilmen Art & Copy”

  1. Anjo skriver:

    Blandat betyg.

    Bra exempel, bra snack och visst fick jag en rejäl lust av att höra bl.a. George Lois.

    Det är viktigt att vi förstår att vi kan göra bra, men att mycket som görs är rent uselt.

    Däremot tappade den för mycket tempo i sifferpartierna och delarna med killen som hängde upp billboards och annat.

    Stort tack till Ada och F&B som fixade visningen dock.

    Ett minus till de rätt många som uteblev, även om säkert några hade fullgoda anledningar. Med 400 (!) personer på väntelistan känns det surt att rätt många stolar stod tomma.

  2. Jesper Larsson skriver:

    Ja, du vet ju vad jag tyckte. Men jag håller med dig att det var skönt att höra folk prata om reklam som något större än vad det är idag: ”Skapa reklam som förändrar, som blir större än livet”…

    …och måste än en gång inflika att det var ett grymt initiativ av ADA & F&B. tack tack…

  3. Mikael skriver:

    Jag tycker filmen var helt ok. Riktigt inspirerande och kul att lyssna på wieden, kennedy och alla intervjuer. Bra genomfört och intressant. Blev dock som skrämselpropaganda för reklambranschen med alla sifferinslagen med chockerande summor. Hade velat se fler kreativa inslag som arbetet med Ipod-kampanjen och mer hands-on.

    Tack F&B + ADA.

  4. Aludd skriver:

    Grymt trevlig kväll som endast grumlades av de som uteblev.

  5. Rasmus, ADA skriver:

    Reklam för reklam kanske, men i så fall för reklam som förändrar världen snarare än förstärker stereotyper.

  6. Rasmus, ADA skriver:

    Några stolar tomma javisst, men det är ju influensatider… Dessutom hade många som inte kunde komma sagt ansträngt sig och sagt till i förväg så vi kunde bjuda in de från väntelistan (en god vana). Tipsa gärna om andra filmer som vi ska försöka visa.

  7. Ååh, vad avis jag blir. Tyvärr kan jag inte komma när den visas i Stockholm. Men jag undrar om du vet ifall den kommer släppas på dvd senare så att man kan få en till chans att se den? Den känns som ett måste, helt klart.

  8. Digge skriver:

    jag hade nog lite för höga förväntningar på den tyvärr. för de insatta var det lite för mycket av sådant man redan sett, och för den inte så insatta var den nog för intern, skulle jag tro. Ska bli intressant att se vad den får för mottagande här i Sthlm på torsdag.

  9. Dan Stendahl skriver:

    Ahhhhhrt & Copy!

    Abslout reklamporr på hög nivå. Hade andra förväntningar på filmen än vad den bjöd på men blev glatt överraskad.

    Skulle gärna visa den för mina vänner (utanför reklambranschen) som undrar vad fan jag jobbar med egentligen. Då kanske dom skulle förstå lite bättre.

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Väntar fortfarande med spänning. Noterade att du hade ”The Air Strip” där högst upp. Har bara sett annonsen tidigare. Inlägget fick mig att spana in filmen också. Tack!

    http://www.youtube.com/watch?v=MKiVCkE0dDw

    (Samma kvinnosyn som i Mad Men f ö.)

  11. Fredric skriver:

    Av hela eftermiddagen med alla filmer, annonser och mingel var ändå NOKO Jeans den största behållningen. En underbar presentation av ett ”omöjligt uppdrag”. Art&Copy är lite småskön men mest en repetition av sådant vi redan vet. Och själva slutet, med raketen. Ja, det kan nog inte bli mer amerikanskt än så.

Kommentera