Göteborg först utanför USA att se reklamporrfilmen Art & Copy

braniff

På 1970-talet var Bio Capitol en porrbiograf. Ikväll samlade Art & Copy över 200 förväntansfulla i det klassiska cinemateket för en rejäl dos reklamporr. Efteråt gick åsikterna isär. Men först någonting kort om filmen.

ipod_billboard

Art & Copy är en ordentlig hyllning till reklamen. Ibland till den grad att den kan uppfattas som amerikanskt överdriven parodi. Men filmen är inte en okritisk hyllning; vi får också skymta baksidan på reklammyntet. Men för det mesta är det reklamhistoriens rebeller som med stor inlevelse och ett bultande hjärta får prata om sina klassiska kampanjer. Som George Lois om Tommy Hilfiger-kampanjen. Lee Clow om Apple Computer 1984-kampanjen. Dan Wieden om Just do it. Och Phyllis K. Robinson om Generation Me-kampanjen för Clairols hårprodukter. Det blir en orgie i riktigt bra – och ofta tyvärr uttjatade – reklamfilmer. Här är ett några guldkorn:

FedEx

Apple

Apple igen

Nike

Ronald Reagan – Morning in America (1984)

Got Milk?

Nike igen

Apple igen igen

Braniff Airways

Åsikterna efteråt då. Mina först. Jag gillar verkligen den här filmen. Efteråt känner jag mig reklamglad och nu-jävlar. Mycket har jag sett, inte mycket är nytt, men mellan rutorna läser jag ett tydligt budskap: kom igen branschen, gör bättre reklam! Ifrågasätt, säg ”vem bryr sig”! Ta ansvar! Skapa reklam som förändrar, som blir större än livet (jo, plötsligt verkar också det faktiskt vara möjligt).

Andras åsikter så. Många verkade gå igång på filmen, bli upprymda och taggade. Skita fullständigt i att den predikar för oss redan frälsta. Andra fick vackert plocka ner sina förväntningar från himlen, och konstatera att det mest var en überamerikansk, semipretentiös historia om hippiegubbar som lätt och ledigt pratar om sina geniala jobb. Några tyckte att filmen gärna fick hitta en bredare publik. Att visa den på Göteborg Film Festival i januari är därför en alldeles ypperlig idé.

Du som var där – vad tycker du om Art & Copy?

***

Uppdaterat: Intresset för filmen är lite galet. Drygt 200 entusiaster fick plats på Bio Capitol, och ytterligare 400 (!) stöd på väntelistan. Tyvärr uteblev en och annan (skäms), men jag antar att det är baksidan av att evenemanget är gratis. Nu meddelar Sveriges Kommunikationsbyråer att också intresset för visningen på Världskulturmuseet den 1 oktober är “enormt stort”, och man väljer därför att visa filmen vid två tillfällen under kvällen. Du som är anmäld kommer att få besked om vilken visning du har reserverad plats till. Om du får förhinder, mejla kontoret@komm.se .

Fler chanser att se Art & Copy
Stockholm 24 september – anmäl dig här
Malmö 29 september – anmäl dig här