Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är boken om reklamen som förvandlade branschen

En morgon när jag kom till jobbet låg en bok på mitt skrivbord. Försedd med en post-it och en namnteckning omöjlig att tyda. Jag bläddrade försiktigt. Sida för sida. Annons för annons. Allting minde om en svunnen tid. Om Madison Avenue, New York, 1960.

Här sjöd det av liv. Trots det konservativa och hierarkiska arbetssättet. Under byrågeneralerna styrdes reklamkontona av kontaktmännen i sina flanellkostymer. De var byråernas officerare. Livfullt blev det genom alla unga assistenter som rekryterades från de mest prestigefyllda skolorna och universiteten. De behövdes för att hantera det ständigt växande …

”Du kan få den”, sa Jörnlid när han passerade förbi. Jag tittade upp och befann mig plötsligt i nuet. ”Ja, jag hade visst ett extra ex därhemma”. Jag tackade, log och flydde tillbaka dit – till den kreativa revolutionens gator och dagar.

… flödet av undersökningar av alla de slag. Research var honnörsordet inom marknadsföringen under femtiotalet. Man mätte allt som gick att mäta. Från attityder och uppfattningar om nya produkter till annonssidornas läsvärden. Reklamen hade mer och mer blivit en vetenskap.

I The Creative Revolution (2005) har Claes Bergquist, som själv arbetat som copywriter på flera ledande amerikanska reklambyråer, samlat de bästa annonserna som världen skådade under 1960- och 70-talen. Det är en imponerande samling (en klar underdrift!). Mycket handlar om den byrå som kom att förändra reklambranschen i grunden. Vi snackar Doyle Dane Bernbach. Och vi snackar Bill Bernbach. Men vi gör bästa i att låta Bernbach snacka själv. Gärna om vikten av att använda konstnärlighet, och inte upprepning in absurdum, för att göra intryck:

Det är inte bara vad man säger som väcker människors intresse. Det är framförallt sättet det sägs på. Man kan säga alla de rätta sakerna om en produkt utan att någon bryr sig om det. Man måste säga det på ett sådant sätt att det berör människor. Att det vädjar till känslorna. Reagerar man inte leder det inte till någonting.

På det inledande bakgrundskapitlet följer ett brandtal om kreativitet och intiution signerat Bill Bernbach. Det låter sig inte återges med ord. Det är för bra. Du måste läsa det. Måste.

Och på det brinnande brandtalet, som – jag vet inte om jag sa det – du måste läsa, följer 265 annonser signerade de amerikanska byråerna som gjorde den kreativa revolutionen. Här hittar du de klassiska Volkswagen-annonserna, de för Avis, de för Chivas Regal, för Volvo och American Airlines. Många av dem är obeskrivligt bra. Några är klassiska, andra är nya för mig. Som annonserna för Better Vision Institute. Och kanske särskilt den här, där den blinde jazzpianisten George Shearing [Spotify] har handtextat budskapet om att regelbundet gå och undersöka sin syn.

Copyn
When I heard there’s a campaign to get people to have their eyes examined regularly, I thought maybe I could drive this idea home by writing about it myself (with Mrs. Shearing’s help). Really it should be a law, not just an idea. Seeing is one thing that shouldn’t be left to chance. I know, I never had the chance.
But I have some idea of what I’ve missed. My career as a pianist has taken me to many countries. Judging from just the sounds and smells, it must be a unbelieveably exciting world to see. I’m not suggesting you’ll go blind because you don’t have your eyes examined. The chances are small but why take the chance? But when a person like me would be grateful to see at all, a person like you has a chance. You can assume you eyesight is all right. Or you can learn through examination that you might be seeing a lot better. I know what I’d do if I had the choice.

***

Att få tag på The Creative Revolution är inte det lättaste. Om du inte har en kollega med ett exemplar över rekommenderar att leta på antikvariat eller låna den på biblioteket.

***

Mina vänliga kollegor tar verkligen sitt ansvar och ser till att förse mig med reklamhistoriska alster. Nämnde Lennart Jörnlid är inte den ende. Den andre är Johan Mark, som för ett tag sedan såg till att guldäggsböcker 1985-1989 hamnade i mina händer. Och nog tålmodigt väntar på att jag ska lämna tillbaka The Copy Book och Cutting Edge Advertising. Jag är dem evigt tacksamma.

Läs också
Please copy me: 1950-talet: Då svensk reklam ännu gick i sina barnskor
bisonblog: Bill Bernbach höll brandtal för kreativiteten

7 svar till “Här är boken om reklamen som förvandlade branschen”

  1. Typen skriver:

    Lite OT, men relvant ändå. SVT text har följande rubrik bland sina inrikesnyheter nu "Död man led av svininfluensa". Intressant…

  2. Typen skriver:

    relevant ska det vara 😉

  3. Tea skriver:

    Hallelujamoment liksom! :)

  4. Emil skriver:

    Lite korr från en copykollega…

    diwe this idea home
    drive this idea home

    Seeing as one thing
    Seeing is one thing

    learn thrhough
    learn through

  5. Mattias skriver:

    Emil: Tack för dina uppmärksamma ögon. Jag har rättat till.

  6. Swedish Angst skriver:

    Tack för tipset, men Claes' epostadress funka inte :-(

  7. Petter skriver:

    Fick också jag en reklambok på mitt skrivbord idag. Uppfinnaren, av legenden Alf Mork.

    Läst den?

Kommentera