Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är boken som gör att du fattar webben bättre – varje dag

anvandbarhetsboken
Okej, det här med webben är inte särskilt nytt. Inte alls. Ändå är det lite skämskudde på hur outvecklade vi är i förståelse för hur mediet fungerar. Eller snarare: hur människor fungerar och använder webben. Nu vill Tommy Sundström, bloggare och författare till Användbarhetsboken, undan för undan ändra på den saken. Hans bok ger konkreta råd om hur du med ord och genomtänkt utformning skapar webbplatser som är användbara och tillgängliga. Med start idag onsdag publicerar han ett avsnitt om dagen på bloggen Användbart.se.
– Man skriver inte en bok för att tjäna pengar, man skriver den för att man har något man vill berätta. Genom att lägga ut Användbarhetsboken på webben får jag en chans att tipsa om hur man gör användbarare, tillgängligare webbplatser varje gång någon funderar på hur hon ska göra och googlar efter det, säger Tommy Sundström.

www.anvandbart.se

Läs också
Internetworld: Han delar ut sin bok på nätet

***

Andra läsvärda böcker om att skriva för webben

100 sidor om webbtexter som får kunderna att köpa
Att skriva för webben är att skriva för publik

Läs också
Please copy me: Mattias Sjöstrand: ”Visst kan webbtexter vara långa (bara de är intressanta nog)”



Kommentera