Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är nya Please copy me.

nya_pcm

Hej! Kul att du hittat hit. Efter tre år hos blogg.se byter Please copy me nu till WordPress och egen .se-domän. Tillsammans med Johan Börjesson, webbprojektledare på Valentin & Byhr, har jag jobbat stenhårt för att få allting på plats här i den nya lyan. Mycket är fixat, en del finlir finns kvar att göra. Men nu kör vi.

På nya Please copy me kan du

  • enklare hitta skrivråd, boktips, reklamutbildningar, platsannonser och pressmaterial
  • prenumerera på blogginlägg via rss eller e-post
  • tipsa andra om inlägg du gillar direkt till Twitter

Dessutom är nya Please copy anpassad för iPhone.

***

Känn dig som hemma. Kolla runt. Säg gärna vad du tycker. Under veckan kan du på nya Please copy me:

  • se vilka tio reklamfilmer som Copypanelen röstat fram som världens bästa
  • se senaste McDonald’s-annonsen signerad DDB Stockholm
  • höra Gustav von Sydow berätta om det kreativa skrivverktyg som hans ByBurt kommer att lansera inom kort
  • läsa om den hyllade Ica-kampanjen, där Stig och Ulf plöstligt blivit stiffa bankmän
  • läsa om en liten apa och en begåvad copywriter med kuk i namnet

Så, vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: De skriver framtidens reklambibel



5 svar till “Här är nya Please copy me.”

  1. Linus skriver:

    Snyggt! Välkommen till the promised land of WordPress! :)

  2. liffeman skriver:

    Snyggt och elegant. Stort plus för iphone anpassningen.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Skitsnyggt. Stort lycka till. Ser fram emot en spännande reklamhöst här.

  4. AnnKi Bryhn Jansson skriver:

    Mattias!

    Jag läser med stort intresse om Nya Testamentet i Reklambibeln.

    Gör den! Du måste vara precis rätt för det tillsammans med klassikern Christer Wiklander.

    I morse på min motionsrunda vid naturreservatet här nere vid havet där jag bor (Ölmanäs utanför Åsa…) kom det en idé. Det har ju en viss förmåga att komma såna just när man är ute och anstränger kroppen. Hjärnan hänger med på något sätt…

    Senare visar det sig om snilleblixtarna är bra eller dåliga och just den här kan förstås kategoriseras som ett verkligt särintresse.

    Inte desto mindre tycker jag att det är angeläget: Gör ett litet appendix om mediestrategier!

    Reklambranschen måste ta tillbaka engagemanget för hur kommunikationen, budskapen, når ut till målgrupperna. Vilken väg den tar. Och det är avgörande, för att nå fram, att texten/budskapet hamnar i rätt omgivning. Tänk t ex på Systembolaget som jag tycker är ett mycket bra exempel. Var skulle man kunna skicka ett så komplext budskap om ett statligt alkoholmonopol om inte i en omgivning där det krävs en viss form av dröjsamhet och koncentration – dagspress. Idén fungerar inte för t ex TV-mediet. (Det finns gott om andra exempel – jag tycker t ex att SPP med den långa Lena Endre-monologen är strålande kommunikation. Men jag vet inte om det är en bra idé att skicka den i ett tempofyllt reklambreak mitt i en dokussåpa i TV3…Eller ännu mindre i webb-tv på Aftonbladet…

    Alltså erbjuder jag mig att hjälpa till med ett litet appendix om mediestrategier. Inget teoretiskt utan lättillgängligt och enkelt i syfte att locka fram lusten att tänka hela vägen ut till målgruppen. Om inte annat kan jag hjälpa till med tips om ett enda enkelt verktyg och/eller folk som idag är namnkunnigare på området än jag.

    I mina dystra stunder jämför jag reklambranschens ointresse för mediestrategier som att det vore som att lämna sitt barn till ett dagis utan att veta vad det är för ett dagis, hur personalen ser på barnpedagogisk verksamhet, i vilken miljö dagiset finns och vilken kultur som råder där…

    (Men det kanske är till att ta i med den jämförelsen…)

    Många hälsningar från AnnKi.

  5. Kul med Nya copytestamentet. Wiklander är grym. Det var genom hans Batteri-kurs som jag blev diplomerad copywriter.

    All lycka,

Kommentera