Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Lite om en apa och en begåvad copywriter med kuk i namnet

petrus
Petrus Kukulski på taket utanför Storåkers McCann i Stockholm.
Foto: Tobias Rydergren / Resumé.se

På frågan om vem som är landets bästa copywriter ropar många Anna Qvennerstedt (!!!), Magnus Jakobsson (!!!) eller Johan Olivero (!!!). Och de har säkert inte fel. Men de har glömt – eller känner inte ens till – Petrus Kukulski. Det är synd.

Petrus Kukulski är inte mannen som hörs och syns i alla upptänkliga sammanhang. Men om jag berättar vilka kampanjer han har jobbat med kommer du säkert att säga jaha, det hade jag ingen aning om, de är ju riktigt bra. Som reklamsåpan om Telia-familjen till exempel. Eller de nostalgiska dåliga-förlorare-filmer för Riksgälden. Och de vrickade filmerna för Djuice och för Hitta.se. Och sist, men främst och framför allt: filmerna för Intrum Justitia där apan Alejandro Fuentes Bergström förklarar hur du får ordning på din hushållsekonomi.

alejandro_guldaggsbok

Alejandro är värt ett eget stycke. Han föddes 2006 i SVT-programmet Humorlabbet; Kukulski är både upphovsman och gör rösten till den lilla apan. När reklambyrån Storåkers McCann fick uppdraget att få unga att tänka på sin ekonomi, valde kreatörsduon Martin Marklund och Petrus Kukulski att skapa webbreklamfilmer med Alejandro i huvudrollen. Det gick hem. Filmerna vann silverägg i Guldägget 2009, och för sina insatser delade Martin och Petrus Guldskrift – utmärkelsen för årets bästa textmässiga presentation.

Mina vänner och jag har det senaste halvåret skrattat åt och till döddagar härmat Alejandro. Sjuuhuundra kronor. För mat åssåviiidare. Ah, det var SÅ det hade gått till, Virgitta hade inte varit otrogen. Därför är det inte svårt att skriva under på motiveringen som Guldskrift-juryn formulerat: Riktigt bra idéer är ofta så enkla att man blir sur för att man inte kom på dem själv. Så är det inte med årets Guldskriftsvinnare. Juryn måste erkänna att vi själva aldrig hade kommit på tanken. Men utan krångel går årets vinnare rakt in i problemet och lyckas intressera en kritisk målgrupp för ett omöjligt ämne. Det skrivna ordet har aldrig känts så modernt. Eller så viktigt.

Filmen

Petrus Kukulski är dessutom författare, och har under pseudonymen Zbigniew Kuklarz skrivit Hjälp jag heter Zbigniew (2005) och Anteckningar från en liten Fiat (2008). Om du uppskattar ett fantastiskt och lagom vrickat berättande: läs dem! Kukulski står också för illustrationer till feel-bad-boken 21 steg till självstjälp (som Martin Marklund skrev 2006).

Om du inte kände till Petrus Kukulski tidigare gör du det nu. Det är bra.

Läs också
DN På Stan: Bakom Teliakampanjen
The girls of Florida: Breddar skaran med Kukulski

5 svar till “Lite om en apa och en begåvad copywriter med kuk i namnet”

  1. Kalle skriver:

    Verkligen en intressant artikel, det hedrar Petrus att vara lågmäld med en sådan repertoar.
    Bara en fråga om Intrium Justicia: Jag hade fått för mig att det var Saatchi med hjälp av två berghselever som stod bakom (förutom manus då)? Är det fel?

  2. Mattias skriver:

    Kalle: Jo, det stämmer. Hos Saatchi & Saatchi står det att läsa: ”Det som gör detta pris (silverägget, min anm.) extra roligt för oss är att det kommer ur vårt öppna sätt att arbeta: vi identifierar kundens affärsutmaning (att prata privatekonomi och hushållning med svårflörtade målgruppen ungdomar), letar sedan efter bästa idén för att kunna skära igenom bruset, och bästa kanalen för att göra det.
    För det här uppdraget hittade vi kultapan Alejandro Fuentes Bergström, och bjöd in hans pappor Petrus & Martin till ett samarbete. Tillsammans med dom och Axel (Lindgren) & Joel (Ekstrand) från Berghs, utvecklade vi tankar för vad Alejandro skulle kunna göra för Intrum.”
    http://www.saatchi.se/saatchi/2009/04/silver-till-alejandro.html

  3. Kalle skriver:

    Ahaa, så de är apans pappor och Saatchi tog in dem för filmerna. Där ser man.
    Måste än en gång tacka för en bra artikel. Får lust att bjuda Petrus på öl om jag ser honom.

  4. […] väntan på en svensk ”living with less” slår jag därför ett slag för en gammal fin Apa, som skulle få studenter att vara mer ekonomiskt […]

  5. […] minimalt skrivbord inklämd mellan två av Sveriges bästa reklamkreatörer, Martin Marklund och Petrus Kukulski. Förutom att vara två personer som jag respekterar djupt som människor så är de också två av […]

Kommentera