Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McDonald's och DDB Stockholm ger dig inget val

Vad du än väljer, kommer du att hamna på McDonald’s. Det är den ologiska logiken i flödesschema-annonsen som DDB Stockholm gjort för hamburgerjätten. Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson är kreatörerna bakom annonsen, som vänder sig till studenter i Jönköping. Här är den:

big_mac_jodetvilldu_student

Copyn
Student? Med CSN-kort får du rabatt på Big Mac. Välkommen till McDonald’s.

Korta reflektioner
Jag orkar verkligen inte överanalysera den här annonsen. Inte plocka isär den i molekyler och peka på VAD som gör den bra. Istället visar den att kommunikation känns i hjärtat, magen – och hjärnan (och alltid alltid i den ordningen). Det är lite som att bli kär. Och det här är ju roligt, relevant och rakt-på-sak. Det räcker.

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Alla vägar bär till McDonalds

7 svar till “McDonald's och DDB Stockholm ger dig inget val”

  1. Christer skriver:

    På en del McD har dom redan infört nåt liknande tvingande mot Big Mac :-)
    http://www.kvp.se/KVP.se/1.1694759/ar-aldersgrans-pa-happy-meal

  2. Mattias skriver:

    Christer: Humor. Eller som Ditte säger: ”sinnessjukt”.

  3. AnnaKaffekanna skriver:

    Nja. Jag förstår inte hur idén är riktad och ska tilltala just studenter (annat än minicopyn längst ned om rabatten).

  4. Fredric skriver:

    Det som är mest befriande är inte annonsen i sig utan att DDB och kund har modet att experimentera med kommunikationen i allmänhet. Inspirerande.

  5. Gustav skriver:

    En bra annons. Kopplingen till studenter är solklar. Oavsett om du pluggar på en filosofisk- eller teknisk utbildning lär du ha stött på fenomenet att allting skall förklaras i modeller eller scheman. Det blir – precis som Mattias säger – relevant, roligt och rakt på sak.

  6. […] This post was mentioned on Twitter by Jonas Johansson. Jonas Johansson said: http://bit.ly/KbOd9 kan vi bara acceptera att denna är bra nu. Someliern igår sa att pannkakan var nötig (mjöl, ägg, mjölk). Inget snacktack […]

Kommentera