Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Världskulturmuseet gör voodoo-kampanj som sticker ut

vodou_utomhus_1000
Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.

På torsdag öppnar Världskulturmuseet i Göteborg dörrarna till världens största samling av voodoo-föremål. Valentin & Byhr – reklambyrån där jag arbetar – har gjort kampanjen för den internationella vandringsutställningen Vodou (vi återkommer snart till namnfrågan). Kampanjen tar sig uttryck i utomhusreklam, webb, dr, på-stan-aktiviteter, annonser och radiospottar. Eftersom jag är mer än partisk i målet lämnar jag det mesta okommenterat. Däremot är jag mer än intresserad att höra vad du tycker.

DR – inbjudan till vodou-mingel

vodou_dr_1000

Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.


Webben

vkm_vodou_banner

demo.valentin.se/banners/vodou/


På-stan-aktiviteter

vodou_vepa_1000

vodou_affisch_1000

vodou_anslagstavla_1000

Högerklicka, välj Visa bild… för större bild.


Radioreklam


Hej, förlåt om jag stör – Vodou på Världskulturmuseet


Aaaaa… aaaa… aaj – Vodou på Världskulturmuseet

Vodou eller voodoo?

Kan han inte stava, den där Mattias? Det stavas ju voodoo. Jodå, han kan stava. Så här ligger det till: Vodou och voodoo används synonymt. Det finns med andra ord ingen större skillnad. Det skulle i så fall vara att voodoo är den mer amerikaniserade formen, och ofta används i 1970-talsfilmer med zombies och dockor. Vodou däremot ligger närmare den faktiska religionen, där dockor är mycket sällsynta. Och det må vara att det finns en marginell skillnad mellan vodou och voodoo. Men! Det ÄR en kommunikativ omväg att skriva vodou. Och Gud vet att jag har gjort allt jag kan för att vi i kampanjen ska använda stavningen voodoo. Det vet museichefen på Världskulturmuseet också. Och kommunikationschefen. Men efter idoga försök att övertala dem, med det ena argumentet efter det andra måste man inse när det är dags att ge sig. Och det gjorde vi. Till slut. Kunden bestämmer, men du ska veta att vi inte gav oss utan fajt. I slutändan är ju kunder utan åsikt faktiskt värre än kunder som inte riktigt håller med. Men nu vet du vad jag tycker om saken. Och Världskulturmuseet fortsätter att vara en fantastisk uppdragsgivare och reklamköpare. End of discussion.

Arbetsgruppen på Valentin & Byhr

Magnus Tengby, creative director; Pernilla Åberg, art director; Mattias Åkerberg, copywriter; Ann McManus, operativ projektledare; Rob Vanstone, fotograf; Johan Börjesson, web director; Henrik Jademyr, webbutvecklare; Niklas Aldén, motion graphics designer.


Vad tycker du om kampanjen?

***

Läs också
resume_vodou
Resumé: Valentin&Byhrs vassaste kampanj – hittills
Webbsverige: Vodou på Världskulturmuseet
The girls of Florida: Ett snabbt bannertips



16 svar till “Världskulturmuseet gör voodoo-kampanj som sticker ut”

  1. daniel vaccino skriver:

    grattis till en fin kampanj Mattias. Alla enheter är bra med undantag för affischeringen på affischtavlorna; som är riktigt briljant. Kram från storstan, d

  2. Magnus Jakobsson skriver:

    Bra grejer. Min favorit är det där DR-utskicket. hoho….mkt spex.

  3. Anjo skriver:

    Jag är ju lite partisk, kollegan min, men jag tycker att det här är väldigt, väldigt bra.

    Att höra Tengby skrika är ju en bonus, dessutom.

  4. Nina skriver:

    Mycket underhållande säger jag som inte är ett dugg partisk. Handklapp på det.

  5. Charlotta skriver:

    En riktigt vass (för att sno Resumés i sammanhanget så fyndiga ordval) kampanj, bra jobbat! Och vassast av dem alla var affischeringen på affischtavlorna.

  6. Pontus skriver:

    Det här gillar jag! Bra jobbat!
    En enkel och tydlig idé som det verkligen osar kreativ glädje om.
    Pluspoäng för utnyttjandet av konstverket Wavrinskys plats.

  7. Fredric skriver:

    Kul. Nålarna är en snabb och bra väg i kommunikationen. Att småaffischerna sitter uppnålade även i hörnen är en liten onödig detalj. Den är annars briljant, som någon skrev. Ljuslådan/stortavlan funkar inte lika bra. DR:et? Fantastiskt.

  8. Petter skriver:

    Enkel men briljant idé! Hatten av.

  9. Petter skriver:

    Glömde nämna: Jag förstår din frustration över att ni kör med ”vodou”. Ser inte klokt ut – faktiskt. Och en googling visar – på ett inte helt vetenskapligt sätt, men ändå – att ”voodoo” är den betydligt vanligare varianten som används på svenska sidor.

  10. Anna Mighetto skriver:

    Supersnyggt och kul tycker vi! Särskilt när ni rockade loss kreativt!

  11. Mathias Lövström skriver:

    Jag inser nu att om du inte hade pratat om voodoo i inledningen så hade jag nog inte fattat att det var just det som det handlade om. Voodoo och vodou uttalas inte lika i min mun.

    Men kampanjen är ju bra, inget snack om det.

    Mest gillar jag nog applikationen på konstverket. Jag undrar bara hur man får tillåtelse att använda det i reklamsammanhang.

  12. lord Fredruk skriver:

    Finfina montage. Gjordes något på riktigt?

  13. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Självklart är ALLT gjort på riktigt.

  14. lord Fredruk skriver:

    I detta ögonblick finns ingen flagga på Wavrinskys plats.

  15. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Det glädjer mig att du både gillar och har stenkoll på kampanjen.

  16. Mikael skriver:

    Jag har bara sett utomhusarna som var lite photoshoppiga men säcken knöts verkligen ihop via detta inlägget! Bra kampanj, kul grejer, bra jobbat. Speciellt med de fysiska grejerna.

Kommentera