Amnesty och IK Stockholm vill rädda en kvinna i minuten
Varje år dör en halv miljon kvinnor världen över till följd av komplikationer i samband med graviditet eller förlossning. Människorättsskandal! skriker Amnesty och reklambyrån IK Stockholm, som nu gör en kampanj där de kräver att kvinnor får tillgång till hälso- och sjukvård av god kvalitet. Den centrala enheten i kampanjen “Nu vet du” är en klocka som en sekund i minuten blir ett kors. Den tickar på utomhustavlor i Göteborg, Malmö och Stockholm. Kolla:
Copyn
Rubrik: Varje minut dör en gravid kvinna.
Mödradödligheten tar 500 000 kvinnors liv varje år. Men det går att förändra. Nu vet du.
Korta reflektioner
+ Übersmart lösning som får folk att stanna upp.
+ Helrätt medieval (lösningen hade nog funka fint i bannerformat också).
– Vad ska jag göra då? Det räcker väl inte att jag vet om problemet? Jag saknar en tydlig call-to-action.
– Hur mycket (eller lite) behöver för att stanna klockan/rädda ett liv? Jag tror det skulle vara värt att konkretisera värdet av ett bidrag eller ett medlemskap.
Vad tycker du?
***
Jag hittade kampanjen på stan och kunde läsa mer om den på Found then found out (som för övrigt är en alldeles utmärkt svensk inspirationsblogg). Läs den!