Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Bogusky och Winsor skriver om marknadsföringens Calzone

bakedin_cover
Alex Bogusky och John WinsorCrispin Porter + Bogusky har skrivit en bok. Den kommer inom kort – närmare bestämt den 13 oktober – och heter Baked-In. Den handlar om att skapa innovativa produkter där marknadsföringen är inbakad. Där produkten blir budskapet.

Marketing people like to say that product is more than a physical object. As in a cup of coffee is more than a cup of coff ee. A pair of sunglasses is more than a pair of sunglasses. A car is more than a car. There’s a story that the car represents. A promise. And that’s what we’re really selling. Th t’s what the brand is made of. Sometimes this story is true, and sometimes, unfortunately, it’s not. Sometimes a car really is just a car. So the process of marketing is to uncover, coax out, and tell a story that is buried inside the product. Most of the time a story can be found, but too often the story is only tenuously connected to the product, and in some cases the story is just wishful thinking on the part of all the marketers around the table.

winsor_bogusky
Författarna. John Winsor, executive director of strategy and innovation; och Alex Bogusky, creative director på Crispin Porter + Bogusky.

Vi börjar ofta i fel ände, menar författarna. Vi har en produkt och marknadsför den med en historia, med argument och med värden större än själva produkten. Sedan sätter vi in fokusgrupper som berättar för oss om hur de egentligen tycker att produkten skulle ha varit. Produktutvecklingen och marknadsföringen spelar på olika planer. Bakvänt värre med andra ord. Istället föreslår boken att börja i den andra änden. Där det finns en berättelse inbyggd i produkten, och reklambyrån har vett att sjunga ut den. På riktigt. Först då lyfter reklamen.

bakedin_productout

bakedin_productin

Baked-In visar framgångsrika Calzone-varumärken som Google, Nike, Microsoft, Patagonia, Toyota och Burger King. Den hyllar kreativiteten som det ultimata affärsverktyget. Och den ger 28 recept på att överge det traditionella sättet att skapa och marknadsföra en produkt, och istället anamma det nya sättet. Det där är produkten är budskapet.

Författarna har dessutom skickligt lyckats koppla bokens innehåll till webben (när hände det senast?) genom Twitter-flöden och wiki-funktioner, där läsarna kan bidra och dela med sig av sina tankar och idéer. Kolla in www.bakedin.com.

FÖRHANDSBOKA BOKEN
Redan nu kan du förhandsboka Baked-In hos bland andra Amazon, Barnes & Noble och förlaget Agate. Priset är knappa hundralappen (exklusive frakt och andra avgifter).

***

Läs också
Constructive Grumpiness: Baked In: Book Review

Kommentera