Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Börja veckan med 69 minuter reklam med Luke Sullivan

Luke Sullivan är en svårt rutinerad copywriter och författare till den klassiska reklamboken Hey Whipple, Squeeze This. Han har jobbat på Martin Agency och Fallon; nu är han creative director på GSD&M Idea City. Under helgen hittade jag en timmeslång föreläsning, där Sullivan ger studenterna på Miami Ad School en lektion i enkelhet. Enkelheten är snabbare, svårare att undgå och lättare att komma ihåg. Men andra ord: bättre. Och Luke visar exempel på exempel som ger honom rätt. Som den här annonsen för ljudsäkra fönster från Weru (som för övrigt vann printguld i Cannes Lions 2004):

weru
Weru. Soundproof windows. Reklambyrå: Scholz & Friends, Tyskland.

Med ironi som vapen uppmanar Luke Sullivan dig och mig att skippa visuella klichéer, genom att våga uttala dem, erkänna att vi suck a little bit, för att ”få dem ut ur systemet”. Och han varnar oss för de ständiga dragkamper med uppdragsgivare som den här branschen ofrånkomligen handlar om. Och ger oss rådet att välja våra krig när vi möter dumheten som inte går att sätta ord. Men också att vi varje morgon kan vara lyckliga över att få arbeta med våra hjärnan och vår kreativitet – och få betalt för det!

Se föreläsningen; den är full av inspiration, klokord och humor!

Läs också
Please copy me: Enkelhet, enkelhet, enkelhet
Please copy me: Broderade ord på väggen
Adland: Lucky Luke – an interview with mr Sullivan

***

I föreläsningen tipsar Luke Sullivan om boken A Smile in the Mind. Edward de Bono har skrivit förordet. Dessutom har han skrivit en halv bokhylla med böcker om enkelhet, tänkande och kreativa idéer. Läs honom.

4 kommentarer till “Börja veckan med 69 minuter reklam med Luke Sullivan”

  1. Elwira Kotowska skriver:

    Enkelhet och tydlighet är en ledtråd för mycket i livet. Att beskriva affärsidé enkelt och begripligt är början på en affärsplan, att skapa en mening som kan återge din livsfilosofi är lika grundläggande. Kanske är det så att genom åren har vi själva ställd till det hela? Borde vi kanske prata om ”tillbaka- till- ursprungliga – idén -tiden”? Avslutar genom att citera Albert Einstein: ”Everything should be made as simple as possible, but not simpler.”

  2. Hallå skriver:

    Edward de Bono skrev bara förordet till A Smile In the Mind. Författarna heter beryl McAlhone & David Stuart.

  3. Dabitch skriver:

    Vad kul att de släpper en lektion på nätet. Luke ger asbra pep-talks. Och så ber han mig att ”GO TO BED” när han ser mig tweeta konstiga tider på dygnet. :) ) Asrolig och genuint genomtrevlig lirare.

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Skönt. Tack för tipset! Jag har hört det där exemplet med stoppskylten tidigare, men glömt bort det. Superpedagogiskt. Man fattar.

Kommentera