Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Dagens roligaste snackis

rolig

Glädje är det enklaste sättet att få folk att ändra sig. Det är insikten bakom Rolighetsteorin, en kampanj för Volkswagen signerad DDB Stockholm. Med pianotrappor, djupa soptunnor och tuggummiomröstningar uppmanar man dig och mig att komma på saker och ting som förändrar. Och är roliga. Den som skickar in det bästa bidraget vinner 25 000 kronor.

Jag har gillat den här kampanjen sedan redan i somras, då reklambyrån sådde det första fröet i form av en pianotrappa på Odenplan i Stockholm. När nu kampanjen lanseras känns det spontant som att det här kan bli hur kul som helst. Briljant!

www.rolighetsteorin.se

Och vad tycker du?

***

Läs också
Dagens Media: Volkswagens teori
Raphs website: Rolighetsteorin: a theory of fun

6 svar till “Dagens roligaste snackis”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Kampanjen är svår att inte tycka om. Alla vill ha roligt. Dessutom gillar jag att dom gjort det större än bara bilar. Det är ett initiativ som måste köras i många år.

    En annan femma är om det driver åt rätt håll. Alltså frågan om det är genialt eller enbart kul. En lång diskussion om relevans är att vänta.

  2. daniel vaccino skriver:

    oj, det var jäkligt bra. D

  3. Fredric skriver:

    Ju längre ifrån en produkt eller tjänst man kommer i reklamen, desto längre lär diskussionen kring relevans bli. Precis som Eric säger. Den här blir man glad och engagerad av. Men idén i sig skulle lika gärna kunna komma från vem som helst. Lycka eller glädje är ju en av grundpelarna i hur vi vill ha livet. Därför är det tacksamt att spela på dem och hitta en relevans i det, om än en liten sådan. Great work.

  4. […] även pleasecopyme. Posted in Uncategorized | Leave a Comment […]

  5. Jen skriver:

    fantastisk tycker jag.

  6. MKSE.com Martin skriver:

    Hade helt missat denna. Ser aldrig TV, kanske därför. Denna gjorde min dag, vecka kanske månad. Fantastiskt väl genomfört av alla inblandade. Dessutom gillar jag den subtila men ändå fungerande kopplingen till VW och bilen som ett tingest under ständig R&D. Grymt jobb.

Kommentera