
Det finns nog två sorters copywriters: de korrekta och de knäppa. Jag skulle säga att båda är kreativa – fast på skilda sätt. Han den där Magnus Jakobsson på DDB Stockholm tillhör definitivt den knäppa sorten. Den sorten som har släppt spärrarna och låtit skruvarna lossna en efter en. Nu har han fått för sig att han ska skriva en saga. Det blev såklart riktigt, riktigt uselt.
Just därför finns sagan med i byråns senaste kampanj för McDonald’s. Den berättar att alla som köper ett Happy Meal under oktober månad får en barnbok. Det är fortsättningen på en fin tradition; varje år sedan 2001 har hamburgerkedjan delat ut barnböcker i samarbete med Läsrörelsen. Kampanjen består också av tv-reklam, radiospottar och en sagogenerator på webben. Men nu läser vi annonsen:
Svårt att läsa? Klicka på annonsen.
Korta reflektioner
Ah, som sagt: riktigt, riktigt uselt. Just därför så fantastiskt bra.
***
Jaja. Sluta tjata. Här kommer tv-reklamfilmen också:
Och kampanjsajten med sagogeneratorn. www.mcdonalds.se/sagogeneratorn
***
Nå, vad tycker du?
Lysande, helt enkelt lysande
Idén med sago-paniken är brutalt bra, så enkel, så rätt.
Sago-annonsen dock: jag blir snarare sugen på en dylik ”galen” saga än valfri barnbok. Den här är fantastisk, jag lovar att en hel hoper med ungar skulle gilla den. Den ger utrymme åt frågor, egen fantasi, utvecklingar. Inte måste alla sagor ha handlingen i fokus och vara en sträcka från A till B.
Filmen kopplar dilemmat bättre, där kommer problematiken fram tydligare.
(De har ÄGGET!)
Tokroligt, herr Jakobsson är verkligen lyckligt lottad som får göra sånt här på arbetstid.
Kan han ha varit hög när han skrev den?
Riktigt bra! Och man (jag) vill verkligen lasa sagan ocksa.