Jerry får mig att skratta – och glo vidare på ICA-såpan
(Läs det här först för att förstå.)
Efter en bit över 100 000 (!!) YouTube-tittar och lika delar nää:n och stående ovationer släpper ICA och reklambyrån King de två kommande delarna i reklamsåpan, där praktikant-Jerry nu har gjort storstilad entré. Vi ska kolla snart, men först vill jag bara säga till alla tvivlare och skaka-på-huvet-are: det är ingen komisk slump att Jerry är med i ICA-reklamen. Nä, istället personifierar han projektet Vi kan mer, som Ica genomför i samarbete med Samhall, FUB (Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Glada Hudik-teatern. Målet är att i Sverige anställa mellan 500 och 1 000 utvecklingsstörda.
Nu vet du. Ska vi kolla då?
ICA – Praktikanten del 2
ICA – Praktikanten del 3
Korta reflektioner
Jag har svårt att inte tycka om de här reklamfilmerna. De får mig att skratta – på ett annat plan än bara det ihåliga garvet. Här finns en slags mänsklig humor som gör mig varm i hjärtat. Att ICA och King dessutom lyckats skapa debatt och röra upp känslor med en handfull reklamfilmer som handlar om bra priser på paj, potatis och pocketböcker är ingenting annat än applådvärt.
På minuskontot: i den andra filmen blir vända-rätt-upprepningarna lite tröttsamma. Borde det inte funnits fler exempel på hur Ulf ger Jerry en lektion i butiksvett? Och dessutom: när Jerry i tredje filmen lurar Ulf känns gränsen hårfin mellan att vara elak och att vara smart.
Men trots allt: det är en reklamfilm för mat. Det är med andra ord inte hela världen. Det stora är att ICA-såpan också kommit att bli en reklamfilm för människor. Det är betydligt större.
Vad tycker du?
****
Läs också
Abbes pappa: Delade meningar.