Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jerry får mig att skratta – och glo vidare på ICA-såpan

(Läs det här först för att förstå.)

Efter en bit över 100 000 (!!) YouTube-tittar och lika delar nää:n och stående ovationer släpper ICA och reklambyrån King de två kommande delarna i reklamsåpan, där praktikant-Jerry nu har gjort storstilad entré. Vi ska kolla snart, men först vill jag bara säga till alla tvivlare och skaka-på-huvet-are: det är ingen komisk slump att Jerry är med i ICA-reklamen. Nä, istället personifierar han projektet Vi kan mer, som Ica genomför i samarbete med Samhall, FUB (Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Glada Hudik-teatern.  Målet är att i Sverige anställa mellan 500 och 1 000 utvecklingsstörda.

Nu vet du. Ska vi kolla då?


ICA – Praktikanten del 2


ICA – Praktikanten del 3

Korta reflektioner
Jag har svårt att inte tycka om de här reklamfilmerna. De får mig att skratta – på ett annat plan än bara det ihåliga garvet. Här finns en slags mänsklig humor som gör mig varm i hjärtat. Att ICA och King dessutom lyckats skapa debatt och röra upp känslor med en handfull reklamfilmer som handlar om bra priser på paj, potatis och pocketböcker är ingenting annat än applådvärt.

På minuskontot: i den andra filmen blir vända-rätt-upprepningarna lite tröttsamma. Borde det inte funnits fler exempel på hur Ulf ger Jerry en lektion i butiksvett? Och dessutom: när Jerry i tredje filmen lurar Ulf känns gränsen hårfin mellan att vara elak och att vara smart.

Men trots allt: det är en reklamfilm för mat. Det är med andra ord inte hela världen. Det stora är att ICA-såpan också kommit att bli en reklamfilm för människor. Det är betydligt större.

Vad tycker du?

****

Läs också
Abbes pappa: Delade meningar.



5 svar till “Jerry får mig att skratta – och glo vidare på ICA-såpan”

  1. Fredric skriver:

    Jag kände inte till samarbetet med Samhall etc. Men det gör inget. Jag gillar utvecklingen av filmerna och förstår egentligen inte vad kritikerna grundar sina argument på, om inte ur sina egna fördomar.

    Jag gjorde ett reportage för 15 år sedan där Samhall hade anordnat en dansbandsafton med Thorleifs på scenen. Jag har aldrig upplevt en större kärlek och mänsklig värme än den som strömmade ur publiken den kvällen.

    Det är som vanligt. Det vi inte känner till blir vi rädda för. Att vi aldrig lär oss.

  2. Abbes pappa skriver:

    Som pappa till ett barn med syndrom kan jag inte annat än älska det här. ICA är modiga och sparkar igång en bra diskussion där var och en får tillfälle att ompröva sin egen inställning till dem som är lite annorlunda.

    Samtidigt som jag tycker att debatten som startat är behövd och bra, är det lite komiskt att diskussionerna handlar om huruvida detta är bra eller dåligt ur funktionshinderperspektivet. Ingen verkar fundera på om det säljer körv eller inte.

    Den tredje filmen är jag lite mindre positiv till trotts allt. En vanlig fördom är att man betraktar funktionshindrade som offer. Och i den tredje filmen finns en risk att man tycker att Jerry utnyttjar sin ställning. Att han ”offerfierar” sig själv och använder det mot Ulf. Det hjälper oss inte att släppa fördomarna utan kan till och med förstärka dem hos de som vill tolka det så.

    Om man nu fortsätter att snacka om filmerna som bräckor mot vår fördomsmur.

  3. U.N skriver:

    Intelligenskvoten (IQ) vid Downs syndrom varierar mellan 20 och 85. Cirka 1-2 % av de drabbade har en IQ över 70, ungefär 35-45 % har en lätt utvecklingsstörning (IQ 50-70) och 50-60 % svår utvecklingsstörning (IQ under 50). I sällsynta fall förekommer en IQ lägre än 30.

  4. Sarah B Larsson skriver:

    Gillar filmerna och hoppas nu på att få se funktionshindrade i butikerna också, så som det är tänkt. Återstår att se (hoppfull).
    Vågar man påstå att samhallkonceptet även hjälper till att blåsa nytt liv i ICAs reklamfilmer som enligt mig har körts en vända för mycket.

  5. Henrik Engström skriver:

    Det är ingen som har sagt rip-off, va?

    Film två kommer härifrån:

    http://www.barnbokhandeln.com/alfons-aberg/1450-listigt-alfons-aberg-9789129666052.html

Kommentera