Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Stockholm för hela slanten

sthlm_sl

I samband med the Next Event stannade jag kvar i Stockholm en radda dagar. Det skulle jag aldrig ha gjort. Åtminstone om jag velat undvika att träffa en bunt smarta, roliga och inspirerande människor. Men nu är läget annorlunda. Här är glimtar av mina dagar i hufvudstaden.

Efter efterminglet på Södra Teatern blev det Resumébar på Laroy. Jag mötte upp min vän Daniel Vaccino – stilikonen och reklammannen – och hans kollegor på Ester: Emil Jonsson, Lotta Mellgren, Roger Kempe, Dennis Hankvist och numera frilansande Emma Zetterholm. Resumébaren i sig förnekade sig inte, utan var en som alltid lika ytlig som trevlig tillställning.

För det trevliga stod – förutom redan nämnda – reklamskribenterna Andreas Lundgren och Anders Klereborg. Och David Orlic, som gav mig kvällens mest intressanta privatföreläsning om vad det kräver att på allvar lösa kundens affärsproblem (och hur lite det arbetet i slutändan handlar om reklam). Tack för pratstunden, David.

***

Dagen därpå träffade jag Emil Ovemar över en kopp kaffe. Han är UX director på Bonnier R&D och mannen bakom Webbsverige. Det där UX står för user experience. Vi pratade om kärleken till det svenska och reklamhistoriska alster. Och om ett kommande projekt som kommer att förena dessa två. Håll utkik!

whitelines_heart

Över en lika nyttig som inspirerade lunch träffade jag sedan Olof Hansson och Anna Scherp. De arbetar med marknadsföring och produktutveckling på Whitelines – ett Stockholmsbaserat varumärke som gör antecknings- och skissblock i alla upptänkliga varianter. Förutom att skrivpappret har diskretvita stödlinjer som försvinner när du kopierar anteckningarna, är det också tonat och därför mer behagligt för ögat. Vi kom att prata om produkten kopplat till kreativitet och utvecklingsmöjligheter. Tack Olof och Anna för att ni tog er tid.

***

Du som läser Please copy me slaviskt är redan bekant med Isabelle Funck; häromveckan berättade hon hur du hittar nycklarna till kreativa låsningar. Vi såg till att träffas och prata lääänge om vad vi tror och hoppas på för framtidens reklambransch. Och om Hyper Island. Och om Next Event. Det var med andra ord ett grymt givande möte.

***

Ludwig Jonsson är blott 20, men är redan trainee på RM-byrån Trackster och läser på kvällarna marknadskommunikation på Berghs School of Communication. Det märks i allt han gör att han brinner för kommunikation. Och det var kul att träffa honom och prata reklam, bloggar och scenskräck. Vi ses snart igen.

berlin

Under mina höstsoliga dagar i Stockholm återupptäckte jag det sköna gyttret av klädaffärer, bokaffärer, restauranger och uteställen på Söder. På dagen blev det Konst-ig, Pet Sounds och PaperCut. På kvällen visade min vän Gerda Kinell mig vägen till trendiga Berlin (bilden) och sköna baren på Rival. Rekommenderas!

martinkann

Och om du promenerar längs Birger Jarlsgatan och når nummer 32: sväng in på Rönnells Antikvariat. Där har Martin Kann just nu en retrospektiv utställning om sina grafiska skapelser för Bob Hund. Min vän Samuel Nilsson, som läser Reklam och grafisk form på Beckmans Designhögskola, såg till att vi hittade hit. Utställningen pågår till och med 7 november.

***

Det var nog allt. Eller nä, en sak till. Den halloumi-smörgåsen som serveras i Brunogallerian är helt knäckande god. Kaffet där går inte heller av för hackorna. DET var allt. Tack för den här gången, Stockholm. Vi ses snart igen.



Ett svar till “Stockholm för hela slanten”

  1. Fredric skriver:

    Ja, Stockholm är en smältdegel. Och en del lyckas bättre än andra med att sätta ord på sånt som folk i branschen redan vet, men inte bryr sig så mycket om. Volontaire till exempel.

Kommentera