Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad glor du på? ICA-reklamen.

Det fanns en tid när det i reklambranschen var okej att hylla ICA-såpan, att jämt lyfta fram den som ett skolboksexempel på banbrytande reklam. Sedan hände någonting: svennebanan, dina päron och vartenda blåbär fattade. Och sa att ”ICA-reklamen, det är väl riktigt bra reklam. Eller?”. Och du sa: ”nja, nje, jag vet inte, tycker den börjar tappa nu.” Nu har någonting hänt igen. Det är åter legitimt i branschen att hylla ICA-reklamen. Det är som om vi har kapitulerat. Det har gått snart åtta (8!) år sedan reklambyrån King och produktionsbolaget Tre Vänner sände det första avsnittet. Och gång efter annan har vi – skadeglatt? – räknat ut den. Men den håller ännu. Det, om någonting, är imponerande.

Kolla först så snackar vi sedan:

ICA – Praktikanten

Det här är den sortens reklamfilm man inte ser särskilt ofta. Den får folk att sätta sitt kokheta kvällste i halsen och känslorna att svalla. Stopp och belägg! Man får väl inte driva med ett mongo?

Efter att tänkt ett varv till – det är ju så populärt i den här branschen – inser jag att det inte handlar om att gå sig lustig över en utvecklingsstörd praktikant. Istället handlar det om att vända på våra förutfattade meningar om vem som är normal och vem som inte är det. Det handlar om mod. Och en sak är klar: Jerry tar ingen skit. Han får oss att skratta åt oss själva, när vi inser att vi (förmodligen) hade stått där och glott med samma störda stelleende som han Ulf. Och säkert som berget kommer vi att få se en fortsättning på det här. För jag hoppas innerligt att Jerry blir kung i den där lilla inskränkta butiken. Jag tror jag kommer att få rätt. Och jag tror att ICA och King har tänkt efter både en och två gånger innan de skapade den här episoden. Och de har faktiskt lyckats igen. Trots att vi tvivlade på att det skulle gå. Den här gången blev det reklam för reklam som vågar. Hatten av.

Ah, glömde nästan säga: det kanske bästa i hela filmen är det tre lååånga sekunder av piiinsam tystnad som uppstår i slutet av filmen. Jag står kvar med hatten i handen.

Så tycker jag. Vad tycker du?

Läs också
Dagens Media: Jerry tar plats i Ica-såpan
Word up, Anjo! Särskilda
Heja Abbe: Respekt

15 svar till “Vad glor du på? ICA-reklamen.”

  1. Wildenstam skriver:

    Så sent som i dag förde jag fram exakt samma argument till en vän som var förfärad över det här kapitlet i svensk reklamhistoria. Bu! sa hon. Bravo! sa jag.

  2. Mattias skriver:

    Wildenstam: Jag tror Jerry tänker det Lill-Babs sjunger. Du ska få se vem du roar dig med.

  3. Emma skriver:

    Tummen upp utan tvekan!

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tror att de som säger sig inte gilla det här greppet i själva verket känner sig obekväma i sällskapet av sina egna fördomar. Det finns ett underbart och efterlängtat djup i filmen. (Relevansen har jag inte klart för mig än, men det signaleras ju en fortsättning.)

    Eller som David Lynch uttrycker saken: Jobba kreativt är som att fiska. Däruppe vid ytan finns de små fiskarna som är lätta att få på kroken. Nere i djupen simmar de stora fiskarna som kräver tålamod och tid att fånga.

    Den här filmen tycker jag hör till den senare kategorin. Aldrig förr har jag varit så sugen på att se nästa avsnitt av en reklamfilm.

  5. Isak skriver:

    Två tummar upp!

  6. Matto skriver:

    Härom året var det branded entertainment med Cadburygorillan och nu branded infotainment? Kanske.

    Jag gillar, i vilket fall. Den har redan väckt reaktioner i min omgivning, som t.ex. ”nämen, stackarn, inte ska han”. Så jovisst, mångas förutfattade meningar får sig en utmaning nu. Vågat och bra av ICA och King enligt mig.
    Speciellt om dom kan förvalta den reaktion dom nu väckt.

  7. Bjorne skriver:

    Ett bra grepp. Det gäller att de balanserar rätt (vilket de borde kunna göra). Hade man kunnat göra samma film om praktikanten var romer?

  8. Aludd skriver:

    Jag är väldigt kluven, samtidigt som jag tycker det är bra och spännande och att det faktiskt belyser våra fördomar så känner jag att fortsättningen har oerhörda krav på sig för att inte falla platt, plumt till marken. Jag stör mig också på Stigs sätt att presentera. –Jag har ju lovat er förstärkning, här kommer DEN. Grammatiskt riktigt kanske, men varför inte –Här kommer HAN. Att vi är många som tycker det är ett vågat grepp är inte ett bra betyg till vår värld.

  9. cecilia lundblad skriver:

    Jur i helvete kan man tycka att denna reklam är bra. Det är diskriminerande mot alla handikappade. Jag jobbar själv med handikappade. Det är nedvärderande. Hur ser man på handikappade egentligen? Alla är lika värda.

  10. G skriver:

    Mongo, är det verkligen ett ord med respekt för människan det syftas på?

    För övrigt tummen upp för de tre sekunderna av tystnad och tappade hakor. Ser fram emot upplösningen.

  11. Petter skriver:

    Och här kommer uppföljaren (antar jag): http://www.youtube.com/watch?v=zQCEutrKZV4&feature=related

  12. Albin skriver:

    Smart och intressant grepp där budskapet har ett djup. http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1611120

  13. Shohreh skriver:

    Aven lilla jag i Indien tyckte detta var sjukt bra. Kan daremot inte saga detsamma om indisk copy. Ska skicka dig nagra exempel, Mattias.

  14. Niklas skriver:

    Ut med alla handikappade!
    Cecilia skriver att hon jobbar med handikappade. Tycker reklamen är diskriminerande? Skall vi då fortsätta att hålla alla dessa våra medmänniskor gömda och inspärrade från Media och oss ”vanliga”?
    Nej, Heja Jerry! o grattis ICA. COOP Forum
    kommerfå mycket svårt att få en liknade hjälte i sin reklam.

  15. Mimmi skriver:

    Cecilia Lundblad: Hur kan du säga då? Alla är lika värda… så varför inte ha med alla olika människor i reklamfilmerna? VEM är det som diskriminerar genom att skriva så som du gjort?

Kommentera