Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Brämhults besvarar kärleken med estnisk pop i Nigeria

apelsintojos_logo

Hur gör man för att berätta att Brämhults är världens bästa företag – och se till att de säljer mer nypressad juice? Fråga Volontaire. I dagsfärska kampanjen Apelsin to Jos ska de åka till Tallinn för att få det rockbandet Apelsin att åka buss till staden Jos i Nigeria. Väl där ska bandmedlemmarna skaka hand med borgmästaren och spela inför en stor publik.

Det finns bara ett problem: Volontaire förmodar att Apelsin kommer att säga nej. Och därför uppmanar de nu människor att gå med i Facebook-gruppen (på mindre än en halv dag har 500 gått med!). Den manifestationen kommer förhoppningsvis få Apelsin att säga ja. Och bland dem som gått med i gruppen lottar Volontaire/Brämhults ut en plats i bussen.

David Orlic är en av många hjärnor bakom kampanjen.
– Brämhults är på många sätt ett speciellt företag. Till deras presseri utanför Borås kommer varje dag färsk frukt från odlare i hela världen. Av de bästa frukterna gör de nypressad juice, utan tillsatser, och kör sedan direkt ut till butikerna. Det innebär att de inte har en massa flaskor i lager.
– Brämhults är också ett av Sveriges mest älskade varumärken. Det vi vill göra i den här kampanjen är helt enkelt att besvara kärleken, säger han. Apelsin to Jos kommer inom kort att kompletteras med ytterligare två satsningar.


Kampanjen på 67 sekunder


Korta reflektioner

Den här kampanjen gör mig så glad. Den är komisk (utan att vara ironisk). Den är relevant (passar tusen gånger bättre för Brämhults än för koncentratjuicer). Och den är engagerande och snackbar. Den ger mig till och med hopp om att reklambranschen kan prestera mer än snygga (men idéfattiga) filmer, annonser och produktbroschyrer. Och på allvar börja skapa nytta. Den stora utmaningen för den här kampanjen är att nå utanför den digitala bubblan av reklamfolk. Men det räknar jag lugnt med att Volontaire har en plan för.

Vad tycker du?

Läs också
Please copy me: Brämhults lanserar pantsystem – och hemsida med kort datum

6 svar till “Brämhults besvarar kärleken med estnisk pop i Nigeria”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Stefan M. Stefan M said: Haha underbart! RT @pleasecopyme: Brämhults besvarar kärleken med estnisk pop i Nigeria http://bit.ly/Jgjk4 #pleasecopyme #apelsintojos […]

  2. Martha skriver:

    Jag trodde att det var Berghs-elever och inte David Orlic som kommit på Apelsin To Jos-idén.

  3. Mattias skriver:

    Martha: Det står ingenstans i texten att David Orlic kommit på idén, bara att han är en av hjärnorna bakom kampanjen. Och egentligen är det ganska ointressant. Ofta är ju många med och lägger till och drar ifrån en idé, ingen äger den.

  4. vladdden skriver:

    Eh, jag hatar att vara den som är negativ när alla andra verkar älska det här. Men…

    När jag först såg den här filmen tyckte jag den var sexig och skruvad. Och jag gillade inte det. Jag tyckte inte det fanns nåt egentligt innehåll, nåt budskap eller nån logik med att skicka bandet till Nigeria. Det fanns bara spex och skruv. Och spexigt och skruvat har nått sin mättningspunkt för mig. Jag tyckte helt enkelt inte att det var kul.

    Men folk i Sverige verkar gilla den här typen av humor. Många har spridit tweets och joinat på Faceook. Fast jag vet inte om man kan jämställa det med engagemang för Brämhults, egentligen. Det är lätt att bara klicka en länk.

    Jag ser en annan utmaning med kampanjen. Den är så löst kopplat till Brämhults och deras produkter. Det känns som Brämhults bara finns med på något hörn. Vad har deras drycker med Nigeria och det här bandet att göra, egentligen?

    Hur som helst. Jag hoppas att de får med sig bandet på resan till Nigeria, och jag hoppas att jag har fel om allt negativt jag skrev, och att Brämhults får massor med nya kunder.

    För jag älskar Brämhults.

    Men inte den här kampanjen.

  5. Mattias skriver:

    vladden: Tack för att du delar med dig av, och tydligt förklarar, din åsikt om kampanjen. Egentligen har vi ju bara sett en bråkdel av kampanjen, och det är därför svårt att avgöra om det är mer än ”spex och skruv”. Men jag tror absolut att det kommer visa sig vara mer än så. Vi får se!

Kommentera