Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Brämhults lanserar pantsystem – och hemsida med kort datum

En och annan dömer ut Apelsin to Jos som en tramsig ordlek utan koppling till varumärket. Jag tycker det är veckans gladaste nyhet i den svenska reklambranschen.

Läs om startskottet för Brämhults-kampanjen (om du inte redan gjort det). Sedan kan du läsa om det uppföljande pantsystemet och hemsidan med kort hållbarhet här:

bramhults_rejuice

PANTSYSTEMET: Brämhults flaskor är inte som andra; de går inte att panta och få en krona eller två för besväret. Därför lanserar nu Brämhults, tillsammans med Volontaire, ett betydligt mer förmånligt och kreativt pantsystem. Det har det briljanta namnet Rejuice. Det hela är enkelt: om du gör om din tomma Brämhultsflaska till något användbart istället för att slänga den OCH laddar upp resultatet på YouTube får du en ny flaska juice.

Volontaire har själva publicerat tre inspirationsfilmer på Brämhults.se och på YouTube-kanalen Rejuice.

Brämhults Rejuice Juice Extractor

Brämhults Rejuice Watering Can

Brämhults Rejuice Balloon Inflater

linje
bramhults_bastfore

HEMSIDAN MED KORT HÅLLBARHET: Samtidigt lanserar Brämhults sin nya hemsida. För att visa att deras nypressade juicer som längst håller i 18 dagar kommer de att göra om den precis så ofta. Sajten får kontinuerligt ett nytt utseende, form och tema. Tanken: att ju mer webbplatsen förändras, desto starkare blir kommunikationen. Och om det som görs är tillräckligt roligt eller relevant, kommer det att sprids till platser på nätet där människor redan är.

Korta reflektioner
Ni negativa får ursäkta: jag är barnsligt förtjust i den här kampanjen. Och pantsystemet och hemsidan gör den bara ännu bättre. Här är konsumenterna med och bygger varumärket; det är framtidens sätt att skapa kommunikation. Och det är upplyftande att se reklambyråer som kan och vågar, intressant att se hur andra helst vill sitta still i båten.

Men! Jag är ändå tveksam. För jag undrar om särskilt många kommer att 1) komma på ett kreativt sätt att använda den tomma flaskan, 2) filma det, 3) ladda upp det på YouTube, och 4) fylla i formuläret på hemsidan – för en juice!  Kom igen, det är en fjuttersättning för en rätt stor (om än rolig) ansträngning. Och det har visat sig förtvivlat svårt att verkligen få människor att engagera sig. Kolla på Rolighetsteorin till exempel, som fått ett helt överväldigande genomslag med sina inspirationsfilmer (Pianotrappan har totalt närmare 10 miljoner tittar på YouTube!), men bara och kan visa upp cirka 120 20* inskickade bidrag (hittills) till Rolighetsstipendiet på 25 000 kronor. Och då ska vi komma ihåg att 25 lakan alltid är mer än 1 juice.

Så jag är lite tveksam. Men jag hoppas innerligt att jag har helt uppåt väggarna fel.

Viktigast av allt: vad tycker du?

* Enligt uppgift kommer Rolighetsteorin-sajten att varje vecka uppdateras med nya tävlingsbidrag. Det kan därför handla om betydligt fler än 20 inskickade bidrag.

linje

Läs också
Resumé: Volontaire pantar Brämhults
Please copy me: Viasat och Volontaire ber om det värsta
Please copy me: David Orlic: ”Sluta trycka ut en massa reklam. Bjud in till dialog istället.”
Please copy me: Dagens roligaste snackis

10 svar till “Brämhults lanserar pantsystem – och hemsida med kort datum”

  1. Peter Samuelsson skriver:

    Kul men är det lika kul efter Rolighetsteorin? I princip samma idé.

  2. Mattias skriver:

    Peter: Ja, kanske att tajmingen inte är 100, men här är utmaningen betydligt mer produktnära. För övrigt har ”utmaningen” som idé ju gjorts i ett otal varianter ändå sedan Jesus gick i sandaler. Det gör inte det här på något sätt sämre.

  3. Rolighetsteorin skriver:

    Det finns en backlog på rolighetsteorin på ca hundra bidrag.

  4. Mattias skriver:

    Rolighetsteorin: Tack för upplysningen. Jag har justerat siffrorna i inlägget.

  5. Peter Samuelsson skriver:

    Uppfinna nya,roliga, uppfinningsrika sätt att förbättra världen och uppmana andra att göra detsamma är väl knappast att betrakta inom ramen för endast den generella idén med ”utmaningar”? Men kampanjen är bra. Även om den är väldigt lik Rolighetsteorin i sitt upplägg.

  6. Mattias skriver:

    Peter: Jag är böjd att hålla med dig: Rolighetsteorin är MER än bara en utmaning, den är större än så, sant.

  7. Fredric skriver:

    Jag ser en övertro på att folk ska komma på sköna grejer man kan göra med en flaska, filma etc. När jag ser första klippet undrar jag varför man inte gör det mindre komplicerat och bara skruvar av korken och pressar apelsinen. Den metoden speglar ju dessutom produkten i sig. Men jag gillar att man gör något annorlunda som inte är traditionell reklam. Rejuice är också förbannat bra. Men det är något i The big idea som saknas, tycker jag.

  8. Peder skriver:

    Heja Brämhults som vågar haka på Volontaires idéer. Med tanke på hur all josreklam stinker i vanliga fall.

  9. Adam skriver:

    Till Peder: Kul att Volontaire vågar köpa sina idéer från Beckmans! http://www.beckmans.se/petter-prinz/

  10. Jonas skriver:

    Här kommer ett magsurt inlägg. Nu är det januari och på Brämhults youtube-kanal har det laddats upp 8 filmer som sammanlagt visats c:a 5.000 gånger. Kan man kalla kampanjen för en succé?

Kommentera