Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Daniel Vaccino: Vikten av att kramas i reklambranschen

daniel

Daniel Vaccino är copywriter på reklambyrån Ester, där han jobbar för uppdragsgivare som Lafa, Bokförlaget Forum och Unionen. Tidigare har han arbetat på SWE och copywriterbyrån Satellit. Han bad om ordet här på Please copy me, och använder det för att berätta varför kramar är bättre än krossande kritik.

Reklambranschen är inte alltid det mest upplyftande av skrymslen att spendera dagen i. Besvikelser, brustna pojkdrömmar och refuserade idéer hör till vardagsrutinen och av någon anledning tycks yrket attrahera en mängd personer som gillar att ogilla varandra. Det sågas hit och det sågas dit. Nya kampanjer dissas i samma Internet-sekund de publiceras, helst med en YouTube-länk som kvitto på att den lösningen redan är ”gjord.” Touché, tji fick ni, upp på skämspallen!

Missunnsamhet är helt enkelt lite av ett kollektivt karaktärsdrag bland byråfolket. Något som är både synd och kontraproduktivt, då bra reklam snarare föds ut positiv energi och kollegiala kramar. Men det säger väl sig självt. Så istället för att dividera kring varför vårt skrå är hemvist åt oproportionerligt många gnällspikar, tänkte jag tillägna resten av inlägget åt beröm. Jag tycker det är välförtjänt. Jag tror att det behövs. Och förhoppningsvis kan det ge goda synergieffekter i form av fler, positiva tillrop och en ökad tolerans mot snälla ord i reklambranschen. Det om något skulle vara välgörande. Eller som Lars Falk en gång uttryckte det, då han beskrev reklamhantverket: ”Det blir som man är, ungefär.” Okej, då kör vi.

Thomas Kurppa, du är himla bra. Designen för Tele2-abonnemangen är det snyggaste jag sett på länge, det ser ut som fina dvd-boxar fast med telefoni i. David Orlic, du är mycket bra. Din välartikulerade jävlar-anamma-stil är ett välbehövligt avstick från branschparadigmet och den lilla insamlingen är säkerligen bara den första i en rad stora idéer från Volontaire.

Pojkarna och flickorna på King, oj vad ni är bra. Plötsligt kan jag tänka mig luncha på Max fast jag egentligen tycker att deras burgare smakar som frikadeller. Patrik LarssonFlickorna Larsson, jag älskar dig. Du är undantaget från den regel som gör att jag vill sparka mig själv i ansiktet varje gång jag slår på radion. John Bergdahl och Jacob Nelson, ni är inte heller så pjåkiga. Med tanke på att F&B i regel äger 95 % av Sveriges utomhusmotiv gläder det mig att ni fortsätter att fylla dem med trevligheter, nu senast i form av generationsvitsiga rubriker för AMF.
Hanna Björk, du är sjukt bra och jag behöver inte ens förklara varför, för alla vet.

Josefine Adner, Sture Söderlund, Lars Hörnström med flera, ni är oerhört bra. Det ni gör via välriktade helsidor flyttar fram Manpower 100 år i tiden, medan konkurrenterna står stilla. Kalle Widgren, du är grym du. Dina rubriker prickar rakt i hjärtat och har alltid exakt rätt mängd ord. Sturm & Drang, ni är ovanligt bra. Att bli nominerade för ett eget jobb i Guldlådan är en välriktad spark mot alla oss andra, som borde bli bättre på att sälja oss själva. Ulrika Good och gänget på Goss, ni är superbra, särskilt när ni skickar det ni vill få sagt i kuvert.

CP+B/The artist formerly known as Daddy, ni är fantastiska, plötsligt känns det som att finns ett intressant innehåll på Internet. Magnus Jakobsson, du är riktigt jäkla bra. Din sympatiskt tassande penna är en inspirationskälla och ett fint kvitto på reklam blir allra bäst när man har kul på vägen. (För du har kul väl?) From Stockholm with Love, ni är jättebra. Ni lyfter idéerna med era finfina produktioner och har inte slarvat bort en god tanke hittills.

Nina Åkestam, du är otrolig. Jag håller förvisso sig sällan med dig, men din skarpsinthet och din energi är ett föredöme för alla som håller på med det vi håller på med. Sist, men inte minst, Pia-Maria Falk, du är sällsynt briljant. Jag önskar att du hade hela landet som konto, då skulle Sverige se mycket finare ut.

PS. Har jag missat någon? Fyll gärna i din egen hyllning eller välförtjänt komplimang i kommentarsfältet.

Vänligast
Daniel Vaccino, copywriter på Ester
daniel(a)esterstockholm.se
***

Tack för dina välbehövliga ord, Daniel. Jag hoppas innerligt att någon från Resumé läser detta, och utan att tveka välja att lyfta in det på tidningens debattsidor.

15 svar till “Daniel Vaccino: Vikten av att kramas i reklambranschen”

  1. Nina skriver:

    Jag skulle vilja ge en kram till Daniel himself för hans ödmjukhet. Fina, fina han.
    Andra kramen går till Fredrik Olsson på Miami. Mest för att han behöver den men också för att det är starkt jobbat att alltid vara i motvind.

  2. Nina skriver:

    Förlåt glömde en kram. Den går till mig själv bara för att jag står ut, kämpar och aldrig ger upp. Vänta ni bara. En vacker dag vill ni också krama mig :)

  3. Mats Lindborg skriver:

    Daniel är en bra kille som skriver bra och är såååå snygg så ja ba döööör.

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/event/article97580.ece

  4. Jack Hansen skriver:

    Daniel Vaccino.
    Det är synd att svära, men fan vad bra.

    Dessutom tummen på anledningen till varför jag slutade som aktiv copy. Ja, bortsett från frustrationen över alla formgivare som förstörde mina idéer och texter.

    Fuck, nu gjorde jag det också.
    Neggade.

    Lika bra att logga ut.

    Kärlek,
    din gamle chef

  5. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg, Christian Nilsson, Louise Broberg, Niklas Dahlqvist, Kristina Öijeberg and others. Kristina Öijeberg said: @ulrikagood Du har väl inte missat kramen till dig?Grattis! http://bit.ly/1zSW7w […]

  6. Anders Lidell skriver:

    Bra srivet!
    Tycker alla ni som är ödmjuka och har självdistans nog att se utanför bubblan förtjänar en rejäl kram!

  7. Fredric skriver:

    Ja, det var befriande att läsa. Mer sånt.

  8. Ulrika Good skriver:

    Jag vill också tackkramas tillbaka.

  9. Abbes pappa skriver:

    Tack ska du ha. Och kram tillbaka Daniel.

    (Abbes pappa jobbar på GOSS om du nu inte visste det)

  10. elwira kotowska skriver:

    Tränger mig på, bland alla bamsekramar från andra copy.
    ”Tränger mig på” därför att jag är en simpel ”ätare” av det ni skriver. (Fast jag har även som mål att skapa en plats där alla kan få kramar, uppskattning, rampljuset, nya kunder etc. etc.). Jag tror att ”bra reklam”, lyckad kampanj påverkas ofta av den som beställer era tjänster. För om marknadsföraren inte är tydligt med det han/hon vill kan man då skapa ett bra reklambudskap?
    Om vi ska laga en perfekt middag borde vi först ha lämpliga råvaror hemma, visst? Det är dessa råvaror som bestämmer vad vi ska äta. Om reklamköpare är otydligt med mål han/hon vill uppnå så är det lätt att göra en misslyckad reklamkampanj. Jag tror att dialogen mellan de som köper copytjänster och de som förverkligar drömmarna, själva copywriter, borde vara tydligare och ansvaret för seger eller fiasko delad.

    Och just det… bamsekram för er alla:), tackar ödmjuk för alla inspirerande, roande, irriterande reklamkampanjer:). Utan er finns inte vi, så keep writing!

  11. Anders Klereborg skriver:

    Bra sagt!

    En positiv attityd kanske inte löser alla dina problem, men den kommer irritera tillräckligt många människor för att göra det mödan värt.
    – Herm Albright

    *Kram*

  12. Johan Ekroth skriver:

    Härlig inställning säger jag och letar efter like-knappen.

  13. Ulrica skriver:

    Gruppkram på Resumébaren nästa vecka!

  14. Jens Handell skriver:

    Kapitalt fel att va låtsastuff genom att dissa. Nya idéer blir fort gamla i händerna på sådant folk. Bra sagt Daniel.

  15. Peter Ericsson skriver:

    Ut: Guldägg

    In: Kollegiala kramar

    Bra där Daniel.

Kommentera