Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En av reklamens sanningar:

notcreative

Eller?



5 svar till “En av reklamens sanningar:”

  1. Fredric skriver:

    Nu är ju detta nedskalat till sina minsta beståndsdelar och kan således besvaras både ja och nej. Att det ska sälja är ju alla verksamheters mål, men vägen dit kan också handla om enbart kännedom eller lojalitet. Och kring dessa kan ju något vara kreativt utan att det behöver sälja direkt. Annars håller jag med till fullo.

  2. elwira kotowska skriver:

    ”något (kan) vara kreativt utan att det behöver sälja direkt” – helt rätt! Och även det att när ett företag anlitar en reklamman så letar det efter kreativitet, nytänkande etc, något som jag själv som företagsägare har missad, förbisett, med mera.Jag har vision och mål och du som en reklamman är min tolk i världen utanför, som förkortar min egen kreativitet till den korta, väsentliga, attraherande essens som kan lätt bli ihågkommen av andra.

  3. Urban Johansson skriver:

    Direkt tänkte jag att, ah det där är ju så sant! Sen hamnade jag i en svacka där jag kände att, nej kreativitet behöver ju inte vara säljande. Men sen så landade jag någonstans i att bra kreativ reklam är säljande eller att säljande reklam är kreativt, eller att… Nej så här är det ju att kreativitet i reklam är bortslösat om det inte leder till försäljning.

    Skönt statement som tål att funeras över.

Kommentera