Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Framtidens reklambyrå – hur ser den ut?

Det där är en fråga jag tänker mycket på. Kanske gör du det också. Här är mina – och andras – gissningar.

dreamteam

De senaste åren har allt fler kreatörer sagt nädu till den trygga fastanställningen och istället valt att frilansa eller ingå i ett friare kreativt team. De stora byråerna fortsätter att vara attraktiva arbetsplatser, både bland folk i branschen och reklamskolorna, men här och var växer utmanarbyråer och frilanskollektiv. Honesty är ett exempel. Här är tre andra:

Volontaire
Volontaire med nio avhoppare från Publicis, Garbergs och Leo Burnett tänker “omdefiniera vad en reklambyrå sysslar med” och därigenom se till att “skapa mer nytta för kunden”. Hittills har de skapat kampanjer för Brämhults, Viasat, Röda Korset, Alfabeta Förlag och pitchat på Adidas-kontot worldwide. www.volontaire.se

Sturm und Drang
I Göteborg finns åttamannabyrån Sturm und Drang med medarbetare med förflutet på bland andra ANR och Hundra. De presenterar sig som en “hybrid mellan den digitala och traditionella reklambyrån” och menar att nya och traditionella medier går hand i hand. www.sturmunddrang.se

Enrico Palazzo
Och här finns också Hey it’s Enrico Palazzo ett bubblande frilanskollektiv med över 50 reklamkreatörer, konstnärer, webbfolk och produktionsbolag i samma lokaler. De håller till i det som (i reklammun) kallas Palazzot. Stället ligger på Banehagsgatan vid Röda Sten, och där anordnar byrån med ojämna mellanrum fester, konstutställningar och modevisningar. Hur affärsmodellen ser ut? Det vete fåglarna (men inte jag). Men hursomhelst är Enrico Palazzo ett befriande kreativt ställe där mycket spännande händer och kan hända. Håll utkik. www.heyitsenricopalazzo.se

newtricks

Fatta eller förlora
Många också bland de stora drakbyråerna står mer eller mindre handfallna inför den digitala utvecklingen (det finns undantag, ja). Många tuffar på med traditionella-medie-tåget och hoppas att förändringen uteblir. Det lär den inte göra. Nä, att fatta att spelreglerna ändras, och att nyttja dem på bästa sätt, DET är reklambyråernas stora utmaning. Om de inte klarar den, kommer många kreatörer med högre ambitioner att hitta vägen ut och locka med sig uppdragsgivare som ger de trötta drakarna fingret.

Verkstäder och kreativa par
De nya byråerna kan vara sammanslutningar av kreatörer kreativa verkstäder som arbetar tillsammans i projektform, för att sedan lösas upp och hitta nya konstellationer. I framtiden lär vi också få se fler frilansande kreatörspar, som arbetar på stan eller i tillfälliga lokaler. En förutsättning för att få verkstäderna och kreatörsparen att funka på lång sikt är projektledare med förmåga att hålla samman arbetsgruppen och dessutom har ett brinnande intresse för slutresultatet (i parentes: varför är de så sällsynta i den här branschen?). Då kan uppdragsgivarna köpa den helhet som ofta lockar dem till de större byråerna.

Överlevare och vinnare
Men de trötta drakarna lär inte dö. De har kvar förmågan att hantera komplexa, produktionstunga uppdrag och kommer därför attrahera likasinnade kunder som efterfrågar sådana lösningar. De kreativa verkstäderna och kreatörsparen kan också mycket väl komma att lägga den krävande produktionen hos dessa drakar. Men de verkligt framgångsrika byråerna kommer att bli de som hjälper sina uppdragsgivare att skapa relationer med konsumenterna. Och som med kreativitet löser deras affärs- och kommunikationsproblem i grunden.

Det tror jag. Vad tror du om framtidens reklambyråer?

***

Dagens låt: Jonathan Johansson – En hand i himlen (Spotify)

***

UPPDATERAT 2009-11-16 kl. 17.38: Shit, vilket gensvar! Under dagen har hundratals människor läst och diskuterat inlägget om framtidens reklambyrå. Många tycker att jag är på rätt spår, en del att jag har ganska fel, och ytterligare andra att jag har väldigt fel. Och jag gillar det! För jag tror inte att min gissning om framtiden är varken komplett eller fullständigt sann. Alls. Och därför är det fantastiskt att höra alla era smarta tankar om vad reklambranschen och våra uppdragsgivare behöver. Därför: läs kommentarerna med minst lika stort intresse som du läser själva inlägget. Där finns frön till en stor och spännande diskussion.

Johan Mogren har valt att kommentera inlägget på sin blogg. Läs hans inlägg med rubriken Framtidens reklambyrå – så här kanske?

Och Anders, Peder och Pia på reklambyrån Infobahn diskuterar frågan på sin blogg, och konstaterar att anpassningsbara byråer som förstår ny digital teknik kommer att vinna i det långa loppet.

23 svar till “Framtidens reklambyrå – hur ser den ut?”

  1. Kalle skriver:

    Visst händer det mycket i reklamvärlden men det är ju faktiskt dina ”drakar” som står för den större delen av utvecklingen. DDB, Åkestam Holst och Forsman är väl ändå de byråer som bäst förstår hur man använder det digitala för att skapa affärsnytta?
    Hur mycket man än vill att dessa ”under 30”-kollektiv (inget nytt i sig med det) ska gå bra har det ju faktiskt varit mycket snack och lite verkstad från dem.

  2. Fredrik Broman skriver:

    Har inte hunnit reflektera på artikeln, men måste ge +1 för Jonathan Johansson. Har du sett det otroliga versionen på PSL-bloggen? http://blogg.svt.se/psl/2008/10/17/musik-med-jonathan-johansson/

  3. Kalle: det har du rätt i. Jag räknar dem till undantagen (som jag nämner i texten). Men det finns andra – små, mellanstora och jättedrakar – som inte står för någon större utveckling. Mycket snack, och lite verkstad? Säker på det? Jag tycker att både Volontaire och Sturm und Drang levererar.

  4. Kilian guntner skriver:

    Intressant! :)

  5. Anders Lidell skriver:

    Intressant. Tror även att framtiden kommer att kräva mer av kundens organisation. Vision och avsikt måste vara mer förankrad i uppdragsgivarens alla hörn. Allt för ofta klistras reklam upp på ytan för att nå ett säljmål. Då hamnar ansvaret för långsiktighet och relation med konsumenten på byrån. Frågan är om friare konstellationer av kreatörer och eventuella drivna projektledare kan tillhandahålla det?

  6. Karinskii skriver:

    Det digitala tänkandet skakar om reklambyråerna, men det vi ser är bara början. Visst kan man tycka att DDB, Forsman och Åkestam visar vägen. Har de något val? Jag tror att vi kommer se fler byråer som t.ex CP+B avhopparen Evan Frys http://victorsandspoils.com som bygger helt på crowdsourcing eller http://madebymany.co.uk
    Kunderna och konsumenterna visar vägen.

    En spännande tid väntar!

  7. Andreas Norman skriver:

    Oavsett om man pratar om de stora drakarna eller de mindre kollektiven så tror jag att när det gäller produktion kring webb så måste de bli bättre på att leverera mätbart bra resultat, oavsett om det gäller kampanjer eller vanliga webbsatsningar. Kreativa balla lösningar är trevliga på sitt sätt men helt värdelösa om de inte ger resultat (varumärkesbyggande, öka försäljning osv).

    Även reklam behöver påvisa en ROI nån gång ibland anser jag.

  8. Fredric skriver:

    ”Men de verkligt framgångsrika byråerna kommer att bli de som hjälper sina uppdragsgivare att skapa relationer med konsumenterna.”

    Det här har jag jobbat med i snart 20 år. Så det är kul att den traditionella reklamvärlden också börjar förstå vikten av att vårda varumärket, sälja OCH skapa relationer.

  9. Ludwig Jonsson skriver:

    Grymt bra inlägg, hoppas att det startar en diskussion nu.

    Jag tror att förståelse kommer vara nyckeln. Att alla har förståelse och kunskap om varandras roller för att tillsammans kunna skapa kommunikation och gör det jobb som den faktiskt är ämnad att göra. Rollerna kommer integreras på ett annat sätt och det kommer ställas högre krav på kunskap både på kund- och byråsidan.

  10. Leon skriver:

    Jag tror att diskussionen om framtidens reklambyrå/byråmodell i slutändan handlar om en enda sak: pengar. En hållbar byråmodell måste vara lönsam. Sanningen är att alla byråer inkl Crispin Porter behöver smör- och bröd kunder som kan finansiera kreativa spetsprojekt – för att kunna utveckla den kreativa produkten behövs en långsiktig satsning precis som företag finansierar forskning och utveckling. Att exempelvis utveckla digital kompetens är dyrt, att få in rätt kunder som vill göra dessa saker tar tid. Därför är det inte konstigt att F&B, DDB och Åkestam är de som uthålligt lyckas leverera bra digitala lösningar.

    Jag slår vad om att även Volontaire har rätt ”okreativa” kunder som betalar räkningarna bortom de projekt du nämner. Och så länge man har den typen av kunderna så är ”framtidens reklambyrå” eller ”framtidens byråmodell” en sanning med modifikation.

  11. Elia Mörling skriver:

    Är alla nya konstellationer ett uttryck för en större anpassning till vad kunden vill ha? Eller är det samma in-och-ut-tänk som många företag sitter fast i? Jag ”vill vara egen” och ”sitta i kollektiv” för att…? Det är kul och utvecklande för mig själv?

    Jag ser gärna att framtidens byrå:
    * Blir mer eller lika intresserad av att öka försäljning, som att vinna priser
    * Tar ett helhetsgrepp om kundens kommunikation och det innebär INTERN såväl som extern
    * Jobbar hårt på att minska glapp mellan strategi och produktion. Mer strategiska producenter, och mer kreativa strateger helt enkelt
    * Erkänner och tar extern hjälp när det behövs, istället för att med iver belägga egna resuser
    * Inte bara bättre på INTERNET. Utan en sammanstrålning av olika kunskapsområden om människan (t ex sociologi, antropologi etc)
    * Det leder onekligen till bättre målgruppsförståelse och kvalitativa undersökningar (inte bara fokusgrupper och intervjuer)
    * Kanske en gnutta mer ödmjukhet, och kärlek?

  12. Leif Kajrup skriver:

    Mycket intressant artikel Mattias, och jag tror att du är på rätt spår.
    Ett av de stora frågorna som kommer att påverka reklambyråns roll är som Leon är inne på pengar. Tyvärr är det så att ”money talks” och i reklambyråfallet så är produktion för traditionella medier den stora kassakon. Jag har hitinitlls inte sett en bra affärsmodell som inte bygger på produktion. Ännu.
    Men oavsett det så kommer vi att bli tvingade till att omvärdera då nästa generation sitter på beställar-rollen. De kommer att ställa andra krav och mer eller mindre tvinga fram en ack så efterlängtad evolution inom reklmambranschnen, det är det enda som jag är säker på. Var det kommer att sluta, är jag fortfarande osäker på. Förmodligen kommer det stora drakarna att finnas kvar men det kommer inte att ha den påverkan som de har idag. Snarare kommer utvecklingen (det ser vi redan) drivas av de små flexibla nätverken som. Vi kan tycka vad vi vill just nu, men det är så det kommer att bli. Tror jag.

  13. Sebastian Smedberg skriver:

    Jag hoppas verkligen att du har rätt men är ganska övertygad om att du har fel. Tanken att fria kreatörsteam hoppar in och ut ur projekt för att sedan lösas upp och bilda nya konstellationer är väldigt tilltalande för oss kreatörer. Men jag tror snarare att formen passar bättre i den gamla världen. Den nya verkligheten är snarare mer komplex än den den gamla. Mer strategisk. Och långsiktiga relationer med kunder är viktigare än någonsin. Affärs- och produktutveckling som är en stor del av vår framtid kräver en bättre relation till företagsledningar och människor som har mandat att ta beslut om företagets verksamhet. Och bra digitala kampanjer tenderar ofta att inte ha någon traditionell kampanjperiod med ett slut. De har istället en fortlöpande dialog över tid med människor där de befinner sig. Jag tror att frilanskollektiven och uppstickarbyråerna du nämner har en viktig roll i att inspirera kunder och drakar så att även de tar steget in i det nya. Ungefär som när en liten grupp early adoptors inspirerar den stora massan att använda ett nytt mode eller ny teknik. Men det är först när drakarna lärt sig använda de nya verktygen som vi får en verklig förändring. Och de är på god väg att göra det redan.

  14. Gustav skriver:

    Jag tror inte nödvändigtvis att kreatörskollektiv eller löst sammansatta frilansgrupper är framtiden. I Sverige är ”uppstickarna” – än så länge – ganska små till sin storlek. Men om du ser på byråer som Droga5 och CP+B rör det sig om 100-tals, fast anställda medarbetare.

    Det som kommer avgöra reklambyråers öde i framtiden handlar inte så mycket om storlek och konstellationer, som det handlar om att erbjuda verklig nytta.

    Och där kommer vi till den stora frågan; Vill företag köpa verklig affärsnytta av konsulter? Att låta några stollar vara kreativa på en stortavla känns förmodligen inte lika skrämmande som att låta samma stollar pilla i produkten.

    Vi reklamare måste alltså övertyga våra kunder att den typ av tjänster de betalat för de senaste tio åren är värdelösa. Att de varumärkesteorier vi använt för att motivera våra galna kampanjidéer inte längre gäller. Det kan ta tid.

    Ett annat problem är det enorma teknikfokus som alltid dyker upp i övergångsperioder. Vi måste sluta mässa om Sociala medier. Vi måste fokusera på innebörd istället. Twitter i sig är inte lösningen på någons problem. Insikten att människor pratar mer än någonsin däremot.

  15. Per T skriver:

    Otroligt intressant ämne – tack för att du tar upp det!

    Jag tror inte att en modell kommer att ersätta en annan, men det finns ett stort problem för alla som sysslar med reklam. Det handlar om att reklam är en produkt för ett stordriftssträvande näringsliv i ett industriellt samhälle – något vi sakta ser ut at gå ifrån nu. Men det finns säkert jobb i 20 år till. 😉

    Jag tror att svaret på hur framtidens byrå ser ut, kommer ur svaret på frågan ”vad ska reklamproffsen göra för sina kunder i framtiden?”.
    Enligt mig krävs en djupare kompetens som går ut på företagsutveckling i stort, inte bara av en marknadsföringsåtgärd i slutänden. Kommunikation är idag integrerat i hela företagskroppen och dess processer, det måste en byrå kunna hantera.

    Och det är här det börjar bli intressant. Vilken organisation krävs för att klara detta? Ingen alls. Vad som krävs är kompetenser och förmåga att paketera dessa. Det kan göras i nätverk eller som sammanhållna företag, men det viktiga är att det är säljbara konstruktioner som kan få kundernas förtroende. Rätt?

    Och när vi talar om de etablerade byråerna så är det ju många av de bästa som lägger ut produktion på underleverantörer, tex F&B och Kokokaka, DDB och Acne Digital etcetera. Så även de jobbar i nätverk.

    Byrån har sina problem, nätverket och frilansarna sina. De kommer att leva sida vid sida, frågan är vad de ska jobba med.

  16. Marcus skriver:

    Det pratas mycket om sociala medier, men en kanal som ofta glöms när det pratas reklam är att faktiskt gå ut och möta konsumenterna där de befinner sig.

    Jag tror att reklambranschen måste öppna för ”kanalproffs”. Några är grymma på att föra ut en idé i sociala medier, någon kan göra TV av en bra idé och andra ser till att den förs ut på stan och finns på plats vid evenemang där många människor samlas. Och där behövs ju både kreatörer och producenter, precis som i annonsvärlden där ngn designar och en annan trycker.

  17. […] Det här är ett svar på Pleasecopyme’s inlägg om framtidens reklambyrå. […]

  18. Gustav skriver:

    Per T:

    Helt rätt. För att samhället ska uppnå någon sorts hållbar utveckling krävs att masskomsumtionen minskar kraftigt.

    Och då är vi återigen tillbaka på produktnivå. För att en produkt skall få existensberättigande krävs att den tillför något unikt. Generiska produkter kommer inte längre kunna sälja endast på grund av fiktiva, särskiljande varumärkesvärden.

    Vilken roll skall reklambyråer spela i en sådan ekonomi? Är det inte ganska troligt att företagen själva ”bakar in” reklamen i produkten?

  19. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag skulle vilja slå ett slag för det goda ledarskapet (inte enbart projektledarskapet) som en framtidsmodell. Kanske är det mer en förhoppning än en övertygelse.

    Bristen på professionellt ledarskap är stort i vår bransch, skulle jag vilja påstå. Det finns förstås undantag. Vad beror det på? En trolig anledning är just detta som du pekar på, att branschen är entreprenörsdriven, och det är både lätt och billigt att starta eget. Börjar gör de flesta med någon av sina uppdragsgivare som startkapital. Ledarutveckling är något som kommer på undantag. Byrån växer och alla har fullt upp med kunduppdragen. Chefen brukar vara den mest upptagna av alla.

    De som var med från början har ett delägarskap som juridiskt binder och personligt motiverar. De yngre talangerna kanske inte släpps inte in. Efter ett tag upplever de yngre, som nu fått flera års erfarenhet, att de vill göra vad de själva vill. Mönstret upprepar sig.

    På större byråer och nätverk finns det en managementkultur. Där finns duktiga ledare, men där jobbar de flesta talanger ett tag för att samla erfarenheter och sedan starta eget.

    Näringslivet sägs vara i stort behov av duktiga ledare. Jag tror att vår bransch är i särskilt stort behov. Det handlar inte om något så banalt som att få folk att trivas på jobbet. Tvärtom, jag tror det handlar mycket mer om tuffa, individuella utmaningar som driver människor på alla kompetensnivåer framåt. Och ledare som kan förena organisationens målsättningar med människors personliga målsättningar och skapa ett strukturkapital som belönar rätt insatser.

    Jag får en känsla av att människor i angränsande konsultbranscher arbetar längre på sina respektive arbetsplatser än vi gör i reklambranschen. Jag kan inte svara på varför det i så fall ligger till så, men jag kan tänka mig att gott ledarskap är en faktor till dessa organisationers framgångar.

    En stabil organisation som växer och mår bra har enligt min mening större chans att vinna förtroende på marknaden och få de stora, svåra och attraktiva uppdragsgivarna. Fåmansorganisationerna kan göra ett och annat schysst jobb, men blir mer som loppan på hundens rygg. Det som skiljer den stora och välmående organisationen från den lilla är inte nödvändigtvis individernas kompetens, utan det kan vara långsiktigt och skickligt ledarskap.

    God ekonomi är naturligtvis en förutsättning för att må bra. Men organisationens mål är aldrig pengar. För organisationen är pengar enbart ett smörjmedel.

    Eller är det enbart jag som tycker det vore roligt att se fler föredömen för gott ledarskap i branschen i framtiden?

  20. […] driver bloggen Please copy me där han skrev tidigare i veckan om framtidens reklambyråer. Läs hela inlägget här. De senaste åren har allt fler kreatörer sagt nädu till den trygga fastanställningen och […]

  21. […] Från @pleasecopyme Läs, fundera och dela sedan med dig av din gissning: Framtidens reklambyrå – hur ser den ut? http://bit.ly/nk0aX […]

  22. Anders olofsson skriver:

    Draken och elden vilket är värst!
    Jag håller med om den tröga produktionen och strömlinje formade kommunikation som större byråer står för, dom är alltid ett steg efter innovatören. Framtidens byrå kan bestå av kreatörer i nätverk men det är bara ett övergångs stadie innan kolosserna har köpt upp individerna.
    Några kreatörer brinner tillräckligt för sin affärsidé och kommer att etablera sig permanent. Nä jag tror på specialisering……

    och ett gott ledarskap

  23. […] intressant ämne och ett bra inlägg levererar Mattias Åkerberg på Please Copy Me. Det handlar om morgondagens reklambyrå och vad den kommer att vara. Åkerberg skissar, men kommentarsfältet är riktigt vasst. Framför allt gillar jag Elia […]

Kommentera