Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är reklambranschens största doldisar just nu:

ardethanhon
Är det Madame Börje? Eller Guldäggets Huvudjuryordförande?

Doldisar är sådana man inte bemödar sig att prata om. Än mindre lägger man energi på att få reda på vilka de där okändisarna är. Men plötsligt – typ nu – är det annorlunda. Utan att vi bett om det har den svenska reklambranschen fått två figurer på sin hals. Och som är både omsnackade och eftertraktade att avslöja. ”Alla” läser, följer, tasslar, gissar och tror sig bestämt veta vem det måste vara som gömmer sig bakom maskerna. De heta doldisarna kallar sig Madame Börje och Guldäggets Huvudjuryordförande. Och vad de – oberoende av varandra? – åstadkommer är närmast en hajp. Eller ett skvalp. I ankdammen.

Madame Börje hör hemma på bloggen Club Farsta. Där driver Madame hejdlöst och skamlöst med människor i reklam- och mediebranschen; klampar över heliga gränser, stampar på ömma tår, men strör alltid en gnutta kärlek mellan raderna. Hon – eller han! – har uppenbart god koll på reklambranschen och skriver uppfostrande:
Det har framkommit att många av er sprätthöns och ungtuppar där ute har sjukt dålig koll på reklamens historia. En del tror till och med att Bosse Rönnberg är pensionär! (Vilket såklart stämmer rent intellektuellt. Men operativt är det inkorrekt.)

Guldäggets Huvudjuryordförande lever på Facebook, föddes där den 5 november och har redan lyckats ragga en bit över 700 vänner. Det handlar såklart om reklam för reklamare. Och är ett fantastiskt lyckat sätt att få oss i målgruppen att tänka på Guldägget redan i november. När månaden är slut kommer ordföranden att avslöja sitt riktiga jag. Till dess lämnar han – eller hon! – digitala spår efter sig på den berömda väggen. Och du får chansa och fundera. Själv är jag inte säker på att jag faktiskt vill veta. Ännu.

fb_palmjensen
Titt-ut!

Uppdaterat 2009-10-11: Guldäggets Huvudjuryordförande är inte längre särskilt hemlig. Sveriges Kommunikationsbyråer har nu offentliggjort hans namn. Det blir Matias Palm-Jensen, creative president på Farfar, som bossar över jurygrupperna inför Guldäggsgalan 2010. Kul! (Men jag tycker att de kunde hållit mystiken vid liv ett par veckor till. ) Tack och lov har Madame Börje kommenterat avslöjandet av Matias Palm-Jensen.  

Vad tror du? Vad tycker du?

***

Ultimate Flash Face kan du plocka ihop din egen fantombild. Mycket nöje!

Ett svar till “Här är reklambranschens största doldisar just nu:”

  1. Kalle skriver:

    Den dagen Madame Börjes identitet avslöjas slutar jag i branschen. Ja, egentligen inte men det blir en mindre sak att glädjas åt.

Kommentera