Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet?

Rätt använd betyder kreativitet alltid ökad försäljning med mindre ekonomisk insats. Rätt använd kan kreativitet få en annons att göra samma verkan som tio. Rätt använd kan kreativitet lyfta ditt budskap upp ur enformighetens träsk och göra det accepterat, trott, betvingande, viktigt.

Jag vågar påstå att Bill Bernbach (1911-1982) var reklammannen framför andra reklamkvinnor – och män. Som B:et i DDB revolutionerade han reklambranschen under 1950- och 60-talet med kampanjer för Volkswagen och Avis. År 1961 höll han ett brandtal om kreativitet och intuition. Det översattes till svenska och hamnade i boken The Creative Revolution (Claes Bergquist, 2005). Genom ett samarbete mellan Creative History och Please copy me kan du nu läsa hela talet.

Vad tänker du?

***

Claes Bergquist har ett fåtal exemplar av The Creative Revolution kvar. Boken kostar 280 kronor. Moms och frakt tillkommer. Du beställer med ett mejl direkt till claes(a)creativehistory.se.

Läs mer om den kreativa revolutionen
Här är samlade reliker från den kreativa revolutionen

Här är boken om reklamen som förvandlade branschen

Helmut Krone satte dit punkten.



8 svar till “Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg and Sanna Stefansson, Tribal DDB Stockholm. Tribal DDB Stockholm said: RT @pleasecopyme: Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet? http://bit.ly/7oT1Pr #pleasecopyme […]

  2. Eric Lindesvärd skriver:

    Svårt att svara på. Jag har sett honom som en man som visste vad han ville. Han ville förändra synen på hur en annons eller en annonskampanj kunde påverka människor. Hans budskap fick enormt genomslag.

    Han var också företrädare för ett rättframt och tydligt tilltal utan svårbegripliga facktermer. Tänker på de guidelines som DDB lade upp för VW och som finns beskrivna i Krone-boken. Uppfriskande även idag, faktiskt. Det slår mig också hur rationella argumenten han använde för VW var, medan stilen och sättet på vilket de framfördes var annorlunda och hade humor.

    Kanske var han en person som förstod sig på försäljning. Han var starkt övertygande. Han talade inte ner till människor. Så har jag uppfattat honom.

    Jag har också hört att hans vilja var så stark att han inte alltid lyssnade på människor sin omgivning. Han kunde tydligen köra över folk rätt rejält. (Fick höra detta av bl a Claes.) För övrigt en egenskap som ofta tillskrivs erkänt framgångsrika personer. En person med stark inre drivkraft är svår att stoppa när den anser att den har rätt.

    Jag vet inte vad Bill visste om kreativitet i betydelsen problemlösning. Säkert en hel del. Men utan tvekan hade han förmåga att övertyga andra, och därmed också förmåga att sälja saker.

  3. Mats skriver:

    Steve Henry (från f d HHCL) skrev en intressant blogpost om Bernbachs principer för ett tag sedan. Fortfarande läsvärd (liksom hela hans blog): http://tinyurl.com/ydhwwaj

  4. Fredric skriver:

    Tack, Mattias. Jag skulle ha köpt boken förra året men blev nu påmind och la en beställning till Claes. Jag känner mig som ett barn på julaftons morgon.

  5. […] kreativitetsdiskussionen för ett (eventuellt) senare inlägg. (Till dess, läs reklamlegenden Bill Bernbachs brandtal om kreativitet och intuition på Mattias Åkerbergs blogg Please copy […]

  6. Johan skriver:

    Fick också (som Fredric ovan) ”tummen ur” och beställde The Creative Revolution. Och det var en trevlig, ganska o-digital e-handelsupplevelse: http://grodanblogg.blogspot.com/2009/11/vem-har-sagt-att-e-handel-maste-vara.html

  7. […] Från @pleasecopyme Läs det inspirerande brandtalet om kreativitet, av kreatörernas kreatör: Vad visste Bill Bernbach egentligen om kreativitet? http://bit.ly/7oT1Pr […]

Kommentera