Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En vision för Saab

saabaerox

The Time Is Now by Asha Ali

Det har varit ett tufft år för Saab. Men nu verkar det vara över. Tyvärr. Men än har inte den feta damen sjungit. För vad några ser som ett onödigt lidande är för många andra en liten strimma hopp. Ett kanske ändå.

Själv är jag uppvuxen i en Saab-familj. Min pappa har kört Saab så länge jag – och han– kan minnas. Okej, en Volvo har han haft, men det är som bekant mänskligt att fela. Och den enda bil jag nånsin ägt är en svart Saab 900 Turbo. Från barnsben har jag lärt mig att Saab gör säkra, snygga, svenska bilar. Därför gör det mig ont att allt vad varumärket står för håller på att möta döden.

Därför har jag en idé.

Tänk om vi som ser det där extra i varumärket skulle gå ihop och köpa Saab. I cash. Från General Motors. Tillsammans. Det skulle göra Saab till ett ännu mer fantastiskt varumärke, ett folkets företag i ordets rätta bemärkelse. Det skulle rädda Saab från nedläggning. Och ge varumärket ägare som bryr sig.

Och när jag säger vi menar jag Saab-entusiaster i hela världen. Det finns en del, tror mig. En hel del. Och det kommer krävas att vi är många. Kanske 100 000, som var och en investerar 20 000 kronor. Det blir 20 miljarder – pengar som enligt uppgift skulle räcka för att få varumärket på hjul igen. Alla skulle äga lika mycket, en Saab-del, och ha lika mycket att säga till om – mer demokratiskt blir det inte.

Vi som valt att investera skulle vara samlade i ett community, där allting som rör Saab är transparent och där vi genom omröstningar skriver nästa kapitel i tidernas mest spännande varumärkeshistoria. Och nästa. Och nästa. Varumärket Saab skulle på allvar vara genomsyrat av entusiasm, engagemang och visionärt tänkande. Och visa världen det många redan vet: att Saab är ett mycket speciellt varumärke.

Okej, det kanske är en naiv idé, men bra idéer är inte sällan naiva. Och det kanske är försent nu. Men kanske är det också precis nu det ska hända. Är det inte så hon sjunger, Asha Ali? Och om det är så, då är det nu vi tillsammans ska stega upp till GM. ”Här har ni pengarna, ge oss vårt Saab”.

Är du med?

***

Stefan Engeseth har också en tanke om hur Saab-fansen kan räddas varumärket. Läs How to save SAAB from GM’s death-row



17 svar till “En vision för Saab”

  1. Simon Färninger skriver:

    Mycket intressant tanke, men vad har du för planer med att realisera det då? Vem ska du kontakta som ska dra ihop hela projektet, eller är det dom sociala medierna som ska göra underverk som löpeld?

  2. Mattias skriver:

    Aludd: Skönt att höra.

    Simon: Bra – och väntad – fråga. Självklart skulle webben spela en stor roll i en sådan här idé, men lika självklart behövs kontakter med rätt personer. Som jag ser det är ingenting omöjligt, och kontakter till ”rätt” personer finns faktiskt, direkt eller indirekt.

  3. David Stiernholm skriver:

    SAAB eller inte SAAB – idén att köra bolagsstämmorna, eller blir det kanske (jätte-)styrelsemötena, via Twitter och någon slags web-survey-väg är onekligen kittlande. Tydliga ramar att diskutera fritt inom är en förutsättning. Vi behöver en ”Streck i debatten!”-knapp också.

  4. självklart är jag med! växte upp i baksätet på en gul. tog körkort i en annan. körde i 240 i en tredje. har nu en egen.

  5. Mattias skriver:

    David: Visst är det? Och självklart behövs tydliga ramar. (Nu fick jag lära mig vad ”Streck i debatten” betyder också – tack!)

  6. Marcus skriver:

    Har också funderat nu i efterhand på hur man skulle kunna ha räddat Saab. Hade en tanke om att starta en site där folk fick skicka in idéer på produktutvecklingar och uppfinningar. Detta genom att svara på frågan ”vad saknar du idag hos din bil?” Direkt dök det upp små, banala idéer – allt från fickparkeringsdäck man kunde fälla ut till takräcken med inbyggda spännband. Saab har ju länge varit ett företag som varit innovativt. Allt från elsäten till turbopersonbilar. Alla dessa idéer samlar man sedan i en bok och ger till det företag som väljer att köpa saab. Det företaget får då en av tidernas mest omfattande konsumentundersökning. Boken i sig kanske inte är avgörande för ett köp av företaget Saab, men jag tror ändå att om ett par av ideernaskulle genomföras så skulle Saab än en gång kunna klassas som ett av de mest innovativa bilföretagen. Bara en tanke.

  7. Simon Färninger skriver:

    Men vad är tidsplanen, hur lång tid finns det reelt, då artiklar med SAAB-chefer snackar om att avveckla under tidigt 2010-tal och till och med skrota 13 miljarder värt av bilar i produktion…GM verkar ju vilja ”dra pluggen” så fort som möjligt, så när är deadline?

  8. Mattias skriver:

    Marcus: Boken är ju en fantastisk idé. Helt klart ett tydligt och relevant mervärde för en köpare. Kreativitet skapar produkter som folk verkligen vill ha och har nytta av!

    Simon: Få verkar känna till tidsplanen för Saab. Kanske är det som sagt redan försent, kanske inte. Om tillräckligt många tycker att det här är en fantastisk idé är det sjuans växel som gäller för att hinna.

  9. Fredric skriver:

    Min farfar hade den första Saaben och ytterligare ett trettiotal fram till hans död. Pappa och jag har också varit trogna varumärket och jag har jobbat med att marknadsföra Saab i flera år. Jag har så svårt att acceptera att det bara skulle gå upp i rök och blir glad av alla goda idéer. Och som sagt, den feta damen har ännu inte tagit ton.

  10. Frebro skriver:

    Det du beskriver kallas ”aktier” tror jag bestämt 😉

  11. […] tycker vi gör såhär: Tänk om vi som ser det där extra i varumärket skulle gå ihop och köpa Saab? , Vi räddar vårt Saab och dagens regering visar mod på den arbetande individen. Att föra […]

  12. Fredrik R skriver:

    Jag är med!

  13. jocke skriver:

    jag är med!

  14. Johan Börjesson skriver:

    Det här är en fantastisk idé! Crowdsourcing per definition. Men det är inte realistiskt att man blir delägare, det kallas som någon innan skrev för ”aktier”. Däremot kan man få något annat för sina investerade pengar. Jag tänker på Biografen Draken i Göteborg, där man kunde köpa en stol när deras ekonomi var dålig. Eller när Göteborgsoperan byggdes och man kunde köpa en stor eller liten plåt och i gengäld få sitt namn på väggen i entrén. Jag tror det är ett sådant värde man ska leta efter. Kanske står mitt namn på topplocket?

    Att föra bolagsstämmor på internet låter fantastiskt tycker jag. Jag vill vara med! Men man får inte glömma att det redan finns en ”riktig” styrelse. Kan man tänka sig att vi i communityn får en (1) enad röst i styrelserummet?

  15. Fredrik R skriver:

    Fast det blir 2 miljarder, inte 20.

  16. Andrea skriver:

    Jag är med! SAAB 900 Turbo goes 2010!

Kommentera