Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är mitt 2009 i koncentrat

2009. Det är dags att packa ihop, summera och placera i arkivet. Men shit tjena, ett sådant år det har varit. Det är svårt att komma ihåg allt, och ännu svårare att göra det summariskt. Men här är ett försök trots allt.

Vi börjar med våren, som jag redan har sammanfattat i det här inlägget. För dig som inte orkar läsa kommer sammanfattningen här: ni läsare röstade fram Please copy me till Sveriges bästa blogg om marknadsföring och reklam i Daytona-kampen Yet Another Blog Award (tack!), Resumé bad mig att bli månatlig krönikör, och Reklamförbundet lät mig liverapportera från första bänk på Guldägget. Och en massa annat. Det var med andra ord en förbaskat rolig vår. Men frågan är om inte andra halvåret var ännu roligare.

Det började redan i somras. En morgon framför Göteborgs-Posten fick jag syn på en Ikea-annons. Sommarpraktikanter eller tryckfel, undrade jag när hela texten var satt i Verdana. Jag använde Twitter i hopp om ett snabbt svar. Flera andra reagerade också, och folket på Forsman & Bodenfors intygade att Verdana var det nya huvudtypsnitt som Hans Brindfors hade valt. Det hela spred sig snart till amerikanska designbloggar, och jag hade plötsligt abnormt många besökare på bloggen (de flesta måste nog ha vänt i dörren, då de insåg att den var på svenska och inte engelska). Och debatten fortsatte: bland kommentarerna, på andra bloggar, på Twitter – och i CAP & Design. De valde att rapportera om typsnittsbytet, medan Resumé och Dagens Media inte värderade det hela som någon nyhet att skriva om.

Plötsligt en dag hörde Time Magazine av sig och ville skriva ett reportage om den storm som uppstått kring Ikea och Verdana. Det var med en smått overklig känsla i kroppen som jag besvarade hennes mejlfrågor, och ett par dagar senare läste texten på en av världens största nyhetssajter. Overklighetskänslan växte när artikeln dag för dag fortsatte att vara den mest lästa artikeln på Time.com. Snart rapporterade Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten om den typografiska förändringen. Och the Guardian, USA Today och the New York Times. Det blev som jag ville: en konstruktiv debatt om varumärkesbyggande. Att det hela skulle bli så stort hade jag aldrig trott. Men det visar att internet har en ursinnig kraft att nå ut. Rätt använd kan den kraften förändra och påverka.

I början på augusti medverkade jag på presentationseventet Pecha Kucha. Nära 700 människor kom till Park Lane i Göteborg för att lyssna. Jag använde mina 400 sekunder till att berätta om resan med Please copy me, om ett kommande bokprojekt och om nyfikenhet som drivkraft. Det var en fantastisk kick. Tack alla som uppmuntrade och peppade mig före, under och efter den där stunden i rampljuset. Det var läskigt, men förbannat roligt. Och har lett till att jag under hösten fortsatt att föreläsa. I Skövde, Torslanda, Göteborg och Jönköping. Till våren blir det ytterligare föreläsningar.

Tillsammans med Johan Börjesson packade jag under sensommaren ner Please copy me i flyttlådor och packade upp alltsammans på nya adressen. Vi gjorde om bloggen en del också, gjorde den tydligare och lättare att hitta på. Vi fick massor av positiva reaktioner – tack! Och Resumé skrev om det också, samtidigt som de berättade att Christer Wiklander och jag minsann kommer att skriva en bok om att skriva reklam. Arbetet med boken kommer att bli intensivt på riktigt under 2010. Så du som väntar: fortsätt vänta. Det kommer att vara värt det.

I september var det Sverigepremiär för någonting så sällsynt som en dokumentär om reklam. Tillsammans med Forsman & Bodenfors visade ADA filmen Art & Copy för över 200 reklamnördar på Biograf Capitol i Göteborg. Ytterligare 400 stod på väntelistan, och fick de kommande veckorna möjligheten när Sveriges Kommunikationsbyråer och Citypaketet visade dokumentären i Stockholm, Göteborg och Malmö. Reaktionerna var blandade; själv tyckte jag att dokumentären sände ett viktigt budskap: gör bättre reklam!

Under hösten har jag gjort tre resor till Stockholm. Det är lika fint varenda gång (därför kommer jag snart tillbaka). Hursomhelst: i oktober åkte jag med bloggpass till The Next Event. Per Öhlin, Lotta Lundgren, Stefan Hyttfors och Johan Ronnestam gav ögonöppnande föreläsningar om framtidens kommunikation. Jag hoppas på en uppföljare. (Självklart hann jag med en massa annat också.)

Men det är i Göteborg det händer på allvar. Den kreativa klassen är vassare här än någon annanstans i Sverige. 365 saker, Pecha Kucha, Bygget, Idépedia, Creators Inn, CP+B Europe och TEDx Göteborg ger mig rätt. En av dem som gör detta möjligt är Jesper Larsson. En annan är Navid Modiri. Jag träffade Navid i augusti och pratade idéer och gatukonst. Och jag träffade Jesper i december och diskuterade varför att göra är viktigare än att inte våga misslyckas. Han medverkade dessutom på det första TEDx Göteborg. Jag hade en plats bland de 100 i publiken, men tvingas tyvärr följa det hela via livesändningen. Du som vill se Jesper Larsson berätta om Pecha Kucha och Creators Inn har chansen här och nu:

Det har blivit många inlägg under året. En del har gått rätt obemärkt förbi. Andra inte. Bland dem hittar du det om att jobba gratis, det om framtidens reklambyrå och det om Copybox. Tack du som läser och kommenterar!

2009 var också året då jag – efter stor tvekan – började använda Twitter. Jag har inte tid, tänkte jag. Och ingenting särskilt intressant att berätta om jämt, jämt, jämt. Men jag gav det en chans. Och jag gillar det. Det är betydligt bättre och vettigare än jag kunde tro. Idag har jag över 1 500 följare (tack!), och följer kontinuerligt smarta, spännande och roliga människor. Vill du också vara med? Kolla här.

Och så har jag blivit världsmästare också. Fast inte ensam. Tillsammans med fyrtio andra kreatörer på Entreprenörsdagen var jag med om att slå världsrekord i idéskapande. Det var befriande roligt. Alla idéer (snart 1 000!) finns samlade i Idépedia, Sveriges första fria idébank.

2010, då? Det kommer att bli ett spännande år, en spännande vår. Jag tänker ägna mer tid åt det som verkligen är viktigt. Det är det värt. Tack för att du tagit dig tid att läsa detta. Vi ses 2010!



4 svar till “Här är mitt 2009 i koncentrat”

  1. Fredrik Broman skriver:

    Wow! Var det inte ens ett år sedan Daytona? Jag var på plats, i mitten långt bak. Väldigt kul kväll vill jag minnas.

  2. Tack för i år Magnus!
    Tack för mycket inspiration, kunskap, intressanta tankar och idéutbyte.

    Jag ser fram emot ett spännande 2010. Keep up the good work.

    Ha ett riktigt gott nytt år.

    Joakim Hökegård, Shout

  3. Hej igen Mattias, inte Magnus!

    Jag skrev fel. Jag menade ju Mattias så klart. Men det är ju så lätt att tänka på Magnus, när man tänker på Valentin, där du jobbar.
    Återigen stort tack. Jag är väldigt imponerad av din blogg. En riktig inspirations och kunskapsskatt.

    Hälsningar
    Joakim Hökegård, Shout

  4. Mattias skriver:

    Fredrik: Nä, 2009 kändes verkligen som ett lååångt år. Kul att du också var på Daytona. Undrar om/Hoppas det blir en #3 i år.

    Joakim: Tack för uppmuntrande ord. Och kul att träffa dig i samband med Art & Copy-premiären. Jag ska göra mitt yttersta för att fortsätta i samma stil och takt med bloggen under 2010. Ses! /Mattias 😉

Kommentera