Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är sociala medier på 45 minuter – hela föreläsningen från The Conference

ma_theconf

Under veckan som gick var det The Conference – Nordens största konferens för människor som arbetar med marknadsföring och försäljning. Ett hundratal hade samlats i Göteborg för att lyssna när Brit Stakston, Johan Ununger, Nikke Lindqvist, Lena Carlsson och jag under dagen berättade om vår syn på digital kommunikation och sociala medier.

Jag inledde dagen med att prata om hur varumärken kan förstå och använda de sociala verktyg som gör det möjligt att krama skiten ur internet. Det blev 45 minuter om vår längtan efter att konversera, om att släppa megafonen och vad som skapade Verdanagate. Efter föreläsningen har jag fått väldigt uppmuntrande respons och många nyfikna frågor – tack! Och även en hög med tips på hur jag kan bli bättre – tack ännu mer!

Nu får du möjlighet att se hela föreläsningen. Tacka JMW Kommunikation och Björn Falkevik för det. Och när du sett föreläsningen: kommentera! Det behöver inte vara långt. Bara någonting uppmuntrande, konstruktivt eller invändande.


Klicka på tv-skärmen i nederkanten för att se helskärm.

Vad tycker du? Vad tänker du?
Under fliken Föreläsningar kan du läsa mer om du är intresserad av att boka en föreläsning med mig. Kom ihåg att den ena föreläsningen ju inte är på-pricken-lik den här, utan hela tiden utvecklas och anpassas efter önskemål, förutsättningar och förkunskaper.

MER
JMW Kommunikation kan du dessutom se vad Brit Stakston och Johan Ununger, vd för Saltå kvarn, samt Nikke Lindkvist pratade om under dagen.

Inför The Conference gjorde arrangören Wednesday Relations en intervju med mig. Läs den.



10 svar till “Här är sociala medier på 45 minuter – hela föreläsningen från The Conference”

  1. @collentine skriver:

    Lite om presentations tekniken
    *Less is More. Perfekt format för Slideshare men mindre bra för live. Det var mycket info och text vilket tar fokus från dig och riktas mot att läsa allt. Dela hellre upp slides än att packa dem.
    *Du tittar väldigt mycket på skärmen, fokusera på publiken för högre intresse och feedback från dem.
    *Du håller en väldigt seriös stil i ditt prat vilket kan få en dämpande effekt på publiken. Vet inte om det var medvetet gjort för att få företagen att ta det på allvar eller om det var din vanliga stil.

    Innehåll:
    *Var en bra sammanfattning för folk som inte vet vad sociala medier är. Har inte koll på vilka som var på The Conference och vet därför inte om nivån var lagd lagom.
    *Du nämnde Saltå Kvarn väldigt kort, tycker att en del av reaktionerna de fått genom sociala medier är värda att kommenteras lite mer.
    *En till punkt till din ”varför ska jag bry mig”. #6 Customer Service, var där dina kunder är och reagera snabbt (kan ibland vända missnöjda till fans).

    Tack för att du delar med dig:)

  2. Mattias skriver:

    @collentine: Stort tack för dina synpunkter – jag tar åt mig, och ser till att förbättra mitt framträdande ytterligare till nästa gång.

    Det finns flera goda skäl till att använda sociala medier, fem räcker säkert inte, men jag har valt att presentera de som jag anser är viktigast.

    Ang. Saltå Kvarn: de var nästa talare efter mig, och jag valde därför att bara korta nämna dem. Se gärna: http://www.jmw.se/2009/12/04/sociala-medier-ar-lampliga-men-inte-nodvandiga/

  3. Mårten skriver:

    Vad grundar du det här med att konversation skulle dippat nånstans för hundra år sen när masskommunikation kom igång på?

  4. Mattias skriver:

    Mårten: Bra fråga! Jag grundar det på att massmedier successivt då blev den stora spridaren av information, åsikter och nyheter. De förmedlade mycket av det vi annars fick reda på genom att prata med varandra = de tog över en del av konversationen. Idag förändrar sociala plattformar den ordningen igen.

  5. Bra föreläsning. Framför allt delen om varför företag bör ta del om vad om sägs om dom. Det här en problematik vi ofta stöter på. Man har en tendens att trivialisera sociala medier samtidigt som man tror att man äger sitt eget varumärke.

  6. Albin skriver:

    En bra presentation. Konkret. Tydligt. Men till nästa gång skulle du kunna ha lite mer dialog med publiken. Kanske några fler skratt också. Bra avslutning med Verdanagate.

  7. Mattias skriver:

    Albin: Tack att du tog dig tid att kolla – och att kommentera. Mer publikdialog – absolut! Till nästa gång kommer jag att vara fler procent bättre.

  8. elwira kotowska skriver:

    Hade det nöje att vara närvarande under föreläsningen och läste nu genom alla inlägg. Håller med en: mera tid för att prata med publiken, yes, yes, så rätt så!
    Och eftersom (som du säkert redan vet Mattis är jag en citatfantast så passar det så kanon bra här med en citat där (observera!) budskapet skapades innan sociala medier fick sitt namn!
    För det är exakt som du säger Mattias, det är inget nytt, vi är på väg tillbaka, dock med super bra verktyg!
    ”Profit in business comes from repeat customers,customers that boast about your project or service,and that bring friends with them” av W. Edwards Deming , 1900-1993
    Tack en gång till för 2 december.
    elwira kotowska

  9. Fredric skriver:

    Bra där, Mattias. Vi håller själva på för fullt med att sätta oss in i detta och det är kul att jämföra info från olika håll.

  10. […] Från @pleasecopyme Se och lär: Här är sociala medier på 45 min – hela föreläsningen från The Conference http://bit.ly/5t6pNk […]

Kommentera