Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Rösta fram Sveriges bästa reklamkampanj 2009!

basta_bar

Bild 4Har Åkestam Holst gjort årets bästa kampanj? Har Forsman? Ester? King? Eller är det DDB som tar hem hela klabbet? Du avgör.

Den senaste veckan har det varit fritt fram att nominera kampanjer. Många har gjort så. En del har nominerat samma. Och nu står 26 kampanjer på startlinjen. Under två veckor kan du rösta på den kampanj som du tycker ska få kallas ”Sveriges bästa kampanj under 2009”. Det gör du i omröstningen i högerkanten på den här bloggen. Omröstningen avslutas precis när 2009 blir 2010. Vinnaren presenteras under det nya årets första dagar.



67 svar till “Rösta fram Sveriges bästa reklamkampanj 2009!”

  1. rolf andersson skriver:

    roligt upplägg och viktig fråga

  2. […] tycker jag vi drar vårt strå till stacken och röstar fram årets bästa svenska reklam i Please Copy me-bloggen. Själv lägger jag en röst på SAS Globe of Fortune. function fbs_click() […]

  3. Fredric skriver:

    Tyvärr verkar det som om kampanjen AIK-HIFDIF på något egendomligt sätt har tagit täten. Jag tror i alla fall inte att det speglar hur genomsnittet skulle ha röstat. Vad tror du, Mattias?

  4. Tom skriver:

    Fredric: Jag tror inte någon av rösterna på något bidrag speglar genomsnittet.

  5. Fredric: Jag tror (läs: vet) att ganska många AIK:are har röstat. Jag tror också att Tom är rätt. Rösta på!

  6. […] This post was mentioned on Twitter by Martin Cedergren, elna. elna said: RT @pleasecopyme Rösta fram Sveriges bästa reklamkampanj 2009! http://bt.io/CAQy […]

  7. Fredric skriver:

    Naturligtvis menade jag att AIK-kampanjen inte speglade resultatet av ett traditionellt röstningsförfarande. :)

  8. Sladdertackan skriver:

    Kampanjen Hifdif.se är historisk – se om, se rätt!

  9. Leon skriver:

    Det är tydligt att en massa gnagare röstat på Hif-Dif. Vilket i detta ovetenskapliga och högst subjektiva forum kanske är et bevis på att Hif-Dif var en bra kampanj. Den är driven av riktiga känslor och lojalitet till AIK. På ett insiktsfullt sätt lyckades den engagera människor och skapa momentum genom polarisering av hat och glädje. Räkna bort gnagarna och du har fortfarande en fantastisk kampanj som är minst lika bra som Rolighetsteorin.

  10. carro skriver:

    håller med.. Men jag ska tipsa andra om rösta.. kanske blir jämnare då:P

  11. Dennis skriver:

    Visst är det säkert många AIK:are som röstat på hifdif.se men sett till kampanjen i sig och jämfört med de andra alternativen, så är hifdif.se i alla fall bland de tre bästa. Det är väl dessutom den enda kampanjen (som går att rösta på) som berört en hel del människor, inte bara gnagare.

  12. Joelbitar skriver:

    Den kamapanj som utan tvekan haft störst genomslag i Sverige detta år måste ju vara ICA-Jerry. Finns det nån i detta land som inte pratat om den. Hifdif i all ära, men ICA-Jerry har berört människor på riktig.

  13. Dabitch skriver:

    Whoah, jösses vad det röstats på HIFDIF.se

  14. C-g skriver:

    chanslöst mot AIK i denna omröstning. den borde kanske heta Årets bästa fotbollsreklam istället?

  15. C-g skriver:

    Problemet med Jerry filmerna är dock att det blir inverterad fördom att belöna dem. Vad är det man belönar? Att huvudpersonen är funktionshindrad? Vad är syftet? Att vi ska behandla funktionshindrade som alla andra och att de är precis som oss ”normala” personer. En medalj blir en lytesmedalj. Däremot är filmerna engagerande och kul.

  16. Adam skriver:

    Här kom ica jerrys facebook grupp:=)

  17. oscar skriver:

    heja ica jerry

  18. Micke skriver:

    ica jerry is the shit :)

  19. Micke Cornelius skriver:

    Det sägs att ICAs Jerry-reklam skulle ha något med lyteskomik att göra. Detta är inget annat än högtravande trams. ”Jerry” är den absolut skönaste kille jag sett i reklam. Anser att det är ett glasklart fall av diskriminering att inte låta honom och andra med handikapp få vara med på alla plan i sammhället precis som vem som helst.
    Medalj till killen som är Jerry i reklamen!!

  20. Margurithe Hörnkvist skriver:

    ICA-Jerry du e´bäst ”go for it”

  21. micke skriver:

    ica jerry äger

  22. C-g skriver:

    Men Micke Cornelius, varför är Jerry skön?
    Det är en i det närmaste filosofisk fråga, men det vi hyllar är funktionshindret och allt det bär med sig. Ingen kan förneka det. DÅ är man fördomsfull. Däremot är det kul filmer, Jerry är kul och så vidare.

  23. B.Stubbe skriver:

    Hoppas Jery vinner, han är görgo!

  24. Bengt skriver:

    Kom igen Jerry..Du är bara för bra..stå på dej

  25. Epic skriver:

    Förstår att alla tycker om Ica-Jerry.
    Men har någon ens sett Rolighetsteorin, som Volkswagen gör.

  26. Pia skriver:

    Älskar just reklamen

  27. Siv Högberg skriver:

    Längtar efter ICA-reklamen

  28. stickan skriver:

    ICA Så jäkla bra, typ,,,, ba

  29. Annie Ahlby skriver:

    fullträff Ica Jerry! han är så himla goo, han gick rakt in i hjärtat, fullträff!!

  30. Ozzish skriver:

    ICA JERRY FFS!

    VI VILL HA MER!

  31. Mackan skriver:

    ICA JERRY ÄGER!

  32. UTBr skriver:

    ICA-Jerry FTW !!!!! :d

  33. UTBr skriver:

    Ica-Jerry ska lätt vinna !!! <3 :d

  34. Pelle skriver:

    ICA JERRY E GRYM

  35. Gustaf Jylhä skriver:

    ica jerry vilken annars

  36. leonard ljungdahl skriver:

    ICA jerry är coolast i TV

  37. märta skriver:

    ica jerry såklart!

  38. Sara skriver:

    ICA JERRY of course!

  39. bells skriver:

    ICAJERRY FTW!

  40. EMS skriver:

    Jag röstar på COMHEM’s reklam ”gamla godingar på nätet” eller vad den hette!

  41. Rasmus Berggren skriver:

    ICA JERRY KAN INGEN KLÅ HAN HAR ALLT MAN SKA HA TILL EN REKLAM…

    … EN SJUKDOM <3

  42. Zeett skriver:

    JEeeeRy ftw

  43. sara skriver:

    ica jerry

  44. Plaff skriver:

    ICA JERRY

  45. Stefan skriver:

    Ica-Jerry är kul han får vara med i reklam. Vi är less på bara glo på dom snygg personer kvinna/man :-)

  46. Andrés skriver:

    ica-jerry!

  47. sofi skriver:

    ICA-Jerry ;D

  48. Linda skriver:

    Ica Jerry ska lätt vinna!

  49. ed7yez7 skriver:

    ICA JERRY

  50. Oscar Marklund skriver:

    ICA Jerry!!!
    he is the one and only!

  51. YaY skriver:

    ICA-JERRY OF COURSE!!!!!!

  52. Micke skriver:

    Ica-Jerry äger fullständigt. Bra gjort!

  53. Kerstin S skriver:

    ICA Jerry så klart! Känns viktigt att Han får vinna på nåt sätt – då kan ju t o m reklam göra lite samhällsnytta! :p

  54. Freja Karanta skriver:

    Ica-Jerry!

  55. Linus Calvert skriver:

    ICA jerry:=)

  56. christian åberg skriver:

    ica-jerry
    man får inte skylla på praktikanten. :-)

  57. Gunnel Nordström skriver:

    ICA Jerry ! Jag tror att Gud skapade människor med Down´s syndrom för att visa oss andra hur människor egentligen ska vara.

  58. Bo Valhjalt skriver:

    Skyll aldrig på praktikanten!

  59. Liana Käller skriver:

    ICA Jerry ska vinna för att visa att handikappade är lika mycket värda och kan mer än vad så kallade friska tror. Det är inte utsidan som räknas utan insidan.:-)

  60. kajsa skriver:

    ICAJERRY!

  61. Helena Melwin skriver:

    Jerry är den bästa skådisen inom reklambranchen han är bäst söt och roligast så de så.

  62. matts skriver:

    hej jag tycker han e bäst

  63. Mariannne Gustavsson skriver:

    Jerry är en underbar kille. Låt honom vara kvar i ICA;s reklam. Han är bäst.

  64. kim skriver:

    ica Jerry!!

  65. Emma skriver:

    ICA jerry såklart? o_o

Kommentera