Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vilken är årets bästa svenska reklamkampanj 2009?

Bild 4
Det börjar bli tid att stänga det svenska reklamåret 2009. Och att högtidligt utse den kampanj eller insats som är årets bästa. Som ofta i bedömningssporter finns det risk att päron jämförs med ostron, men den smällen får vi ta här. Allt bra ska fram – och det är du som bestämmer vad som är bra. Det är fritt fram att nominera – en eller flera kampanjer – till och med tisdagen den 16 december. Gör det i kommentarerna eller genom att på Twitter använda hashtaggarna #sverigesbastareklam och #pleasecopyme. Under de två därpå följande veckorna – fram till och med nyårsafton – kommer du att kunna rösta på din favoritkampanj.

Nedan hittar du en lista på redan nominerade kampanjer. Listan kommer att uppdateras till och med den 16 december.

Nominerade (hittills)
Systembolaget – Festen
Brämhults – Apelsin to Jos
SAS – Globe of fortune
Svenska kyrkan – Skicka din bön
Volkswagen – Rolighetsteorin
IKEA – Facebook Showroom
Elvine – Creators Inn
Lafa – 100 000 kondomer
Radiotjänst – Tack
Kraft Foods – Aladdin: Rädda julen
Ica – Vi kan mer (praktikant-Jerry)
Riksgälden – Dåliga förlorare
Heinz – Originalspråket
Försvarsmakten – Officersrekrytering
Vägverket – Don’t drink and drive/Fyllehunden
Stockholms stadsmission – Välkommen hem till mig
AIK – HIFDIF.se
Vasakronan – När du mår bra mår företaget bra
Lotto – Idag kan vara sista gången du säger…
ATG – För att hästar ger allt
Stockholm Pride – How hetero
Playground – Sömnlös på Playground
NetonNet – Lite sämre lägen-GPS
Elmsta Horror Fest – Blocket-inbjudan
Arvikafestivalen – Platsannons/orgasmfilm



19 svar till “Vilken är årets bästa svenska reklamkampanj 2009?”

  1. danne skriver:

    jag vill nominera Volkswagen – rolighetsteorin

  2. IKEA Facebook Showroom campaign.

  3. Mattias skriver:

    danne och Christan: De är nominerade nu. Tack!

    Jesper: I read you loud and clear.

  4. andreas skriver:

    Jag vill gärna nominera LAFA och kondom 08-kampanjen. Det är den värd…

  5. Fredric skriver:

    Är Brämhults nominerad? Jag är mycket förvånad.

  6. Tobias skriver:

    VIll nominera Heinz – Originalspråket

  7. Tom skriver:

    Årets reklamhistoria – Ica Jerry.
    Årets nostalgitrip – Riksgäldens dåliga förlorare
    Årets viral – rolighetsteorin

  8. P.G skriver:

    Senaste Försvarsmakten kampanjen. Film, webb, utomhus, print.

  9. Cissi skriver:

    Jag vill nominera Vägverkets Don’t Drink and Drive – ”Fyllehunden”

  10. C-g skriver:

    Men vänta lite. . . Fyllehunden? Jag trodde det var årets bästa kampanj. Om det inte är någon kvalitetskontroll så vill jag nominera Mekonomen-kampanjen.

  11. Mattias skriver:

    C-g: Vem som helst får nominera vilken kampanj som helst, så länge de anser att just den är Sveriges bästa under det gångna året. Sedan får omröstningen avgöra vilken som verkligen är det.

  12. elwira kotowska skriver:

    Radiotjänst – Tack.
    Sällan kan man se lika kanon resultat som sprider sig själv med hjälp av sociala medier. Årets bästa viralkampanj.

  13. Tommy skriver:

    AIK – HIFDIF.se

    Ett bidrag räcker.

  14. Patrik skriver:

    Jag vill nominera tre stilistiska, genomtänkta och rentav briljanta kampanjer.

    Vasakronan – Du är…
    Lotto – Idag kan vara sista gången du säger…
    ATG – webb, print, you name it.

  15. Nina Åkestam skriver:

    Jag vill nominera How Hetero. Och Sömnlös på Playground.

  16. Victor skriver:

    Net on Net / Lite sämre lägen-GPS. En hundrawattare ljuger (nästan) aldrig.

  17. Victor skriver:

    Just det. Elmsta Horror Fest / Blocket-inbjudan också. Om man får nominera flera.

  18. Tuva skriver:

    Jag vill nominera Volkswagen – Jazz Calculator.

Kommentera