Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Allt handlar inte om pengar.

ff_free1_f

Under jul- och nyårsledigheten har jag fått tid för någonting jag sällan har tid med: att läsa. På riktigt. Inte bara på skärm eller i flyktiga tidskrifter. Nä, jag har läst en bok. Två faktiskt. Och de har båda handlat om någonting som jag inte särskilt intresserad av: ekonomi. Jag har läst Free av Chris Anderson och toppat med den svenska essäsamlingen Gratis? Både kom ut under 2009, och har blivit snackisar (särskilt Free), men jag gissar att ganska få har läst dem (det brukar ju vara så).

Free är given läsning för dig som vill förstå 2000-talets gratis (i motsats till 1900-talets gratis, där ”gratis” mest var ett reklamtrick och ett sätt att flytta pengar från en ficka till en annan). Pedagogiskt och underhållande går chefredaktören för Wired igenom gratis som begrepp, dess psykologi, historia och användningsområden. Här finns mängder av exempel på företag som fattat gratis – och hur de ska kunna tjäna pengar på det. Google är ett självklart exempel. Hulu ett annat. Craiglist, Wikipedia, MySpace, YouTube och Skype är en drös till. Och förklaringen till gratis? Enligt Anderson: att den tredubbla uppvisningen av snabbare, bättre och billigare teknik – för processorkraft, lagring och bandbredd – sammanstrålar på nätet.

Bland många andra smarta tankar blir jag fascinerad av resonemanget om uppmärksamhetsekonomi. Det handlar om att människor skapar och delar med sig av inspiration, underhållning och information – utan att få ett öre tillbaka. Att få uppmärksamhet är ett skäl, men det finns oräkneliga andra. Som att det är kul, du gör dig hörda eller får ett större nätverk. Det här är behov som våra arbeten inte alltid tillfredsställer. Istället är det vårt ”fria arbete” som ger oss respekt, uppmärksamhet och en publik. Kort sagt blir vi ofta lyckligare av att göra saker vi gillar utan att få betalt än av att arbeta för en lön, skriver Anderson.

Det är lekande lätt att köpa (!) allt som Chris Anderson skriver med hull och hår. Gör inte det. En författare kan knappast ge oss en heltäckande förståelse för det komplexa gratis-begreppet. Men det här är en alldeles utmärkt början.

framsida3D_Gratis_dig_mini
Boken Gratis? får mig att förstå att det hela är långt ifrån enkelt. Sara Öhrvall (chef för Bonniers avdelning för Research & Development), Andreas Ekström (kulturjournalist på Sydsvenskan), Linda Skugge (vd för bokförlaget Vulkan) och Martin Rolinski (BWO-sångare och affärsutvecklare på TeliaSonera) levererar intressanta tankar om konsekvenserna av den nya tidens affärsmodell. Skugge berättar om de usla förhållanden för den som vill leva på att skriva, Rolinski om de lika usla för den som skapar musik. Ekström flaggar för att det förändrande beteendet – ”jag tar produkten ändå” – kan ge oss en elitisk skitkultur. Och Öhrvall verkar ha förstått ett och annat om hur medier bör agera för att skapa och behålla en betalningsvillig publik också i framtiden. Rekommenderas!

***

Sugen på att läsa Free? Köp den hos Adlibris. Gör likadant med Gratis?!

Sugnare på lyssna? Free finns på Spotify.

Har du varken ork och tid att läsa hela Free? Läs Wired-artikeln som gav upphov till boken.

***

Dessutom har jag (äntligen!) fått tid att se dokumentären om Helvetica, höra Stina Honkamaa (vd för Google Sverige) prata om Obama-effekten på Public Service-dagen och kolla på Gitarrmongot för säkert femte gången (fortfarande lika bra!). Bland annat. Och då glömde jag att hylla reportaget om rivalerna Stefan Holm och Patrik Sjöberg i senaste numret av Filter. Alla borde läsa!



6 svar till “Allt handlar inte om pengar.”

  1. Ola Carlberg skriver:

    Tack för tipsen. Vad gäller Holm & Sjöberg är ju bägge med i Mästarnas mästare som börjar på tisdag. http://bit.ly/6wLtpe

  2. Mattias skriver:

    Ola: Ja, det är ingen tillfällighet. Förhoppningen stavas väl bra teve. Om det verkligen blir så återstår att se.

  3. stina skriver:

    Bra lästips!

    Måste kontra! Tangerar ämnet gör nämligen också den bok jag slukat under ledigheten. ‘6 miljoner sätt att jaga en älg på’ av Tony Ernst. Den talar mångt och mycket om hur attityder idag gör det svårt för upphovsmän (i musikbranschen iofs men) att få betalt i framtiden.

  4. Fredric skriver:

    Uppmärksamhetsekonomin är intressant. Ett till bra exempel ur verkligheten är den så kallade Scenen, som du hittar i The Pirate Bay-världen. De lägger inte upp nya filmer för att de på något sätt ska tjäna pengar på det. De vill helt enkelt bara vara först. Det är kicken i det hela.

  5. Mattias skriver:

    Stina: Tack för lästipset – ska kolla upp!

    Fredric: Intressant! Jag kände inte till Scenen. Nu gör jag det. http://bit.ly/8z0CJQ

  6. @colle skriver:

    Läste en artikel av Chris Anderson som handlade om Free (publicerad i Wired före släppet av boken)

    Skrev en blogg-post om den ”fria ekonomin” och tror jag fick med det viktigaste från boken.

    http://collentine.com/why-choice-under-scarcity-is-replaced-by-free-as-the-future-of-business

    Borde jag fortfarande läsa boken eller upprepar den samma budskap som min post?

Kommentera