Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Anna Qvennerstedt i stor intervju: "Det känns alltid lika omöjligt att komma på en idé"

Bild 17

Modern psykologi är en nästan nystartad tidning från folket bakom Språktidningen. Det andra, jättefärska numret har kreativitet som tema. Bara det är spännande. Och på toppen: en mastig intervju med Anna Qvennerstedt, som redaktionen – förmodligen med rätta – kallar Sveriges vassaste copywriter. Nu är det enda rätta att kuta iväg till närmare välsorterade tidningskiosk och punga ut 68 kronor. Sedan är helgen räddad.

HÄR ÄR ANNA QVENNERSTEDTS KREATIVITETSTIPS
(ur Modern psykologi #1/2010)

Träna. Att komma på idéer är en övningssak, så skriv ner allt du kommer på utan censur.

Hitta på 10-15 idéer istället för en. Då kan du få prestationsångesten att släppa sitt grepp en smula.

Ta hjälp. Visa dina idéer och låt folk tycka till. Ofta leder det till en ännu bättre idé.

Om du kör fast kan det vara fel på uppgiften. Det underlättar om du har ett intressant problem att lösa. Har du inte det så formulera om uppgiften så att den blir inspirerande.

Lär dig mer om ditt ämne. De bästa idéerna uppstår medan man lär sig saker och diskuterar dem med andra. Inte när man värker fram idéer i sin ensamhet.

Ett svar till “Anna Qvennerstedt i stor intervju: "Det känns alltid lika omöjligt att komma på en idé"”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mattias Åkerberg and Eva Råberg, Carina Lindström. Carina Lindström said: RT @pleasecopyme: Anna Qvennerstedt i stor intervju: ”Det känns alltid lika omöjligt att komma på en idé” http://bit.ly/7Q1Ifq #pleasecopyme […]

Kommentera