Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Gör Judit och Judit jobbet?

comhem_judit

Våren 2009 valde Com Hem att samarbeta med reklambyrån King. Resultatet? Död åt dockorna och liv åt de rultiga damerna Judit och Judit. Och redan har King-kreatörerna levererat rader av reklamfilmer som blivit uppmärksammade. Filmen Youtube Hits by Judit & Judit fick folk att gå bananas; sammanlagt närmare en miljon har sett filmen på nätet. Och nu kommer Tv som börjar när du vill, som berättar om on-demand-erbjudandet. Den populärkulturella inspirationen går inte att ta miste på. Och det tror jag bidrar till att folk faktiskt tar till sig (och tar del av) reklamen; den ser helt enkelt inte ut som reklam.

Men kan vi verkligen snacka om en framgång här? Få – framför de som är kunder – lär ha missat de gångna årens hatstorm mot kundservicen på Com Hem. I oktober 2009 visade en kundnöjdhetsundersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) att Com Hem prenumerar på jumboplatsen, och under året till och med fått ett sämre betyg än 2008. Borde inte steg ett vara att få ordning på kundservicen, och få nöjda kunder innan pengar pumpas in i reklamproduktioner? Det hade ökat mitt – och säkert många andras – förtroende för Com Hem. Och fått mig att inte bara gilla deras tv-reklam, utan också varumärket i stort. Nu känns det hela mest som en riktigt schysst lösnäsa.

Nu är Com Hem bara ett av många varumärken som lider av kombinationen bra reklam-missnöjda kunder. Men ändå. De behöver därför fundera på om det är sant att bra reklam är det effektivaste sättet att ha ihjäl en dålig produkt.

Vad tycker du?

***

Min flickvän är kul. Varje gång Judit & Judit kommer på tv hävdar hon att det är Petra Mede i fetdräkt. Jag har börjat tro att det faktiskt är sant.

***

Också på Guldäggsbloggen handlar det just nu om Com Hem och deras reklam och kundservice.

5 svar till “Gör Judit och Judit jobbet?”

  1. Fredric skriver:

    Håller med. Först var jag lite rädd att du skulle ta den i försvar. Det är svårt att hitta ord för hur oproffesionellt kunden hanterar sina kunder men även hur King hanterar sin kund. Även om man inte har specialistkunskap inom CRM har man väl som konsult ändå ett ansvar, eller?

  2. Siri skriver:

    Jo det är sant, skulle antagligen ge dem mycket mer om de gjorde det, men reklamen är fortfarande väldigt underhållande och jag blir alltid lika glad när den dyker upp i rutan 😉

  3. säker källa skriver:

    Om allt går enligt plan ska judit och jusit ackompanjeras av en mucho bättre kundservice under 2010, detta efter investeringar för åtskilliga 100-tals miljoner, massor med nyasnställningar och förbättrade utbildningar, just wait and see 😉

  4. DB skriver:

    Ett företag som kan göra 700 miljoner i vinst har uppenbarligen bevisat att man kan sälja. Nu hoppas jag och jag vet att man har lagt och kommer lägga stort fokus på kundservice-delen. Strategierna kommer ha ett nytt fokus och detta är ngt kunderna kommer märka av! Jag tror att en av ComHems stora fighter blir att lyckas hantera sina externa medarbetare, vilket jag tror de kommer lyckas med under 2010.

  5. @collentiner skriver:

    smart att spela på memes och kända tv-serier. Ökar igenkänningen hos konsumenten och kopplar varumärket via association till en sen tidigare omtyckt sak.

Kommentera