Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är världens bästa reklam 2009 (om du frågar Creativity)

Att december blir januari brukar resultatera i en drös med listor. Här är en till. En väldigt viktig sådan. Det är den amerikanska reklamtidningen Creativity Online som har utsett de tre bästa kampanjerna under 2009. Och vi svenskar kan applådera DDB Stockholm och Volkswagen. Utan inbördes ordning – alla är etta! – här är de tre:

Johnny Walker

Whopper Sacrifice

Rolighetsteorin

Vilken tycker du är bäst?

***

Bonus: DDB Stockholm kom dessutom på tionde plats i Print-klassen med sin Casanova-annons för McDonald’s. Stort. Grattis.



6 svar till “Här är världens bästa reklam 2009 (om du frågar Creativity)”

  1. Jense skriver:

    Kul att se hur Sverige är med och flyttar fram positionerna internationellt. Stort. Grattis.

  2. GrodanBlogg skriver:

    Riktigt bra storytelling och en mycket välskriven copy. Kan man annat än älska Johnnie Walker?

  3. […] Förra årets bästa/Listan 8 Förra årets bästa reklamkampanjer. Inte enligt mig, men enligt någon annan. Det är lättast att hålla […]

  4. EvaP skriver:

    Hejsan!

    Jag kan alltid chansa?

    Eller hur?

    Jag tror nog att det inte är din avsikt att få frågor om reklam i syftet ”hur ska jag göra” – fast jag har inget att förlora.

    Mitt namn är Eva och den 17 januari 2010 är jag klar med min utbildning till massör och massageterapeut. Jag bor i Bromölla och öppnade eget i somras, jag hyr ett rum av en tjej som driver en akupunkturklinik.

    Bromölla har 7500 invånare och i alla fall fem massörer som jag känner till. Jag har även ett heltidsjobb bredvid för att försörja mig. Jag har ingen lust att sänka priserna för det finns flera som livnär sig på sina jobb, däremot har jag fördelen att få en gratis annons en gång i månaden i en lokal reklamtidning.

    Hur ska jag göra för att annonsen ska få största möjliga effekt? Jag har en logga.

    Bild på mig själv eller loggan eller både och?
    Mycket text eller lite text – ja, det är några frågor jag ställer mig. Jag kan även annonsera i den lokala blaskan men det är dyrt, det kostar mer för en liten annons två gånger på en vecka än vad jag för tillfället får in på en månad just nu.

    Kan du ge mig lite små punkter att tänka på när det gäller annonsen?

    Om det nu är så att du inte har tid eller lust så köper jag det också, jag har i alla fall försökt.

    Hälsingar,
    Eva

  5. Mattias skriver:

    GrodanBlogg: Nä. Jag läste någonstans att de/han satte den på andra tagningen. DET är imponerande.

  6. Mattias skriver:

    Eva: Jag har tyvärr ingen möjlighet att ge konkreta tips på hur du ska utforma annonsen. Mitt råd: kolla på http://www.pleasecopyme.se/jobb. Där finns duktiga copywriters som söker uppdrag. Hör av dig till någon av dem. Lycka till!

Kommentera