Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ica-Jerry framröstad till bästa svenska reklamkampanj 2009

2380463272

Bild 4Närmare 30 svenska kampanjer var nominerade. Och länge såg det ut som att AIK-kampanjen HifDif skulle segra. Men när Facebook-gruppen för Ica-Jerry, med närmare en kvarts miljon (!) medlemmar, vaknade till blev det en formidabel promenadseger. De tre episoderna i Kings butikssåpa räknade hem hela 72 procent av rösterna.

Det här visar tydligt att riktigt bra reklam engagerar – långt utanför branschen. Därför fortsätter jag – och flera med mig – att propagera för införandet av ett Folkets Guldägg. Kanske redan 2011? (Kom igen, Komm!)

Topp-tio i Sveriges bästa reklam 2009
1. Ica – Vi kan mer
2. AIK – HifDif.se
3. Arvikafestivalen – Platsannons/orgasmfilm
4. Volkswagen – Rolighetsteorin
5. Systembolaget – Festen
6. Lafa – 100 000 kondomer
7. Radiotjänst – Tack
8*. Elmsta Horror Fest – Blocket-inbjudan
8*. Stockholm Pride – How hetero
10. Brämhults – Apelsin to Jos

* Jämnt skägg här.

Alles zusammen var ni 3 563 som röstade i tävlingen – stort tack för ert engagemang. Och grattis till Jerry, Ica och King!

***

Vill du läsa mer om topp-tio-kampanjerna? Under 2009 har jag skrivit om Ica-Jerry, Rolighetsteorin, Systembolaget, Lafa, Radiotjänst och Brämhults.

BONUS: Expressen intervjuar Ica-Kalle i Vara – förebilden till Jerry? (Tipstack till Evelina ♥).

Vad tycker du? Vann rätt kampanj?

2 svar till “Ica-Jerry framröstad till bästa svenska reklamkampanj 2009”

  1. danne skriver:

    en värdig vinnare, även om jag personligen håller rolighetsteorin som allra bäst. Spännande med en reklamtävling a la schlager-retorik. Kram från stan, D

  2. Mattias skriver:

    danne: Reklam ska vara som en schlager! Vi ses inom kort – kanske i reklamens huvudstad (utanför tullarna, inom vallgraven). 😉

Kommentera