Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Saken är biff, steken var bluff

Bild 16

Okej, det är gårdagens nyheter för vissa. Och rubriken låter kanske onödigt dryg. Men saken är denna: Sandhamnstek visade sig vara en pr-kampanj för den kommande TV3-serien Sandhamn. Det betyder att jag vann vadet med Oscar Johansson, och snart kommer att få avnjuta en nästan* alldeles gratis trerättersmeny på Restaurang Familjen. Inte illa. Men låt oss istället prata om kampanjen.

Att kalla den årets bästa pr-kampanj är sant förstås, men också grovt orättvist. Jung von Matt har tillsammans med marknadsavdelningen på TV3 lyckats med konststycket att få en svårflirtad innestadsmålgrupp att snacka om en stekig skärgårdsö  – i kallaste januari. Och dessutom få de mest luttrade reklamarbetarna att tveka över äktheten (och oäktheten). Det med ett å till synes enkelt medel som ett riggat eventföretag med överspänd hemsida och en skrattretande blogg. DET är starkt jobbat. Det är hatten av.

Synd bara att kampanjen avslöjades så snart. Jag hade gärna levt i ovisshet ytterligare ett par veckor.

Vad tycker du?

* Det finns inga fria luncher. Inga gratis middagar heller. Den som vann vadet skulle i gengäld redovisa hur pr-kampanjen hade gått till på en A4. Jag återkommer om det. Och kommer förmodligen behöva hjälp från Jung von Matt.

4 svar till “Saken är biff, steken var bluff”

  1. Fredric skriver:

    Grattis till middagen. Och till din hittills bästa kvällstidningsrubrik. :)

  2. Mattias skriver:

    Fredric: Åhå. Dubbel-tack!

Kommentera