Saken är biff, steken var bluff

Bild 16

Okej, det är gårdagens nyheter för vissa. Och rubriken låter kanske onödigt dryg. Men saken är denna: Sandhamnstek visade sig vara en pr-kampanj för den kommande TV3-serien Sandhamn. Det betyder att jag vann vadet med Oscar Johansson, och snart kommer att få avnjuta en nästan* alldeles gratis trerättersmeny på Restaurang Familjen. Inte illa. Men låt oss istället prata om kampanjen.

Att kalla den årets bästa pr-kampanj är sant förstås, men också grovt orättvist. Jung von Matt har tillsammans med marknadsavdelningen på TV3 lyckats med konststycket att få en svårflirtad innestadsmålgrupp att snacka om en stekig skärgårdsö  – i kallaste januari. Och dessutom få de mest luttrade reklamarbetarna att tveka över äktheten (och oäktheten). Det med ett å till synes enkelt medel som ett riggat eventföretag med överspänd hemsida och en skrattretande blogg. DET är starkt jobbat. Det är hatten av.

Synd bara att kampanjen avslöjades så snart. Jag hade gärna levt i ovisshet ytterligare ett par veckor.

Vad tycker du?

* Det finns inga fria luncher. Inga gratis middagar heller. Den som vann vadet skulle i gengäld redovisa hur pr-kampanjen hade gått till på en A4. Jag återkommer om det. Och kommer förmodligen behöva hjälp från Jung von Matt.