Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sandhamnstek – pr-kuppen som kan ge en gratis middag

Veckans snackis i reklambranschen har utan tvekan varit det nystartade eventföretaget Sandhamnstek. Min vapendragare Johan Börjesson berättade häromlunchen allt han visste och hört om de två entreprenöra Stureplansprofiler som erbjuder dig och mig att ”leva Sandhamn fullt ut med allt vad det innebär: champagne, ostron och stora båtar.” På Sandhamnstek.se kan du välja mellan Stora och Lilla Stekarpaketet – eller se reklamfilmen med Magnus Uggla, Markoolio, Måns Möller och Katrin Zytomierska.

Och han öppnade dörren till att allt kanske, kanske, kanske var en smart pr-kupp för realityserien Sandhamn, som börjar TV3 börjar sända i vår. Men bara kanske. I en intervju med Dagens Media slår företagets vd Mikael Hamrin bort alla sådana misstankar. ”Det är ganska kul att se vad folk kommer på med sin vildaste fantasi. Folk försöker lägga ihop ett och ett, men det vete fan om resultatet blir två.”

Jag har övertygad om att det rör sig om en smart pr-kupp. Det är lite för bra för att vara sant. Reklamfilmen, ironin och språket gör mig misstänksam. Men det är svårt att omedelbart avfärda det hela som en uppenbar lögn. Och jag måste erkänna att det hela är skickligt balanserat; erbjudandet om att leva stekarliv skulle kunna vara sant, och upprör därför somliga medan det bjuder andra på ett skratt. Och det hela krattar skickligt managén för den kommande TV3-satsningen. Snyggt jobbat!

Veckans reklamsnackis blev också en snackis på fredagens afterwork på Mānana. Vi vägde argumenten på guldvåg. Och kom överens om att vi inte var överens. Det ville sig inte bättre än att Oscar Johansson och jag slog vad om saken. Förloraren får bjuda sin antagonist på en brakmiddag på Restaurang Familjen.

Vad tror du: blir det Oscar eller jag som får betala notan?

***

Kolla också in bloggen och YouTube-kanalen. Och läs vad folk säger om Sandhamnstek på Twitter.



6 svar till “Sandhamnstek – pr-kuppen som kan ge en gratis middag”

  1. GrodanBlogg skriver:

    PR-kupp. Måste vara.

  2. Viktor Byhr skriver:

    Jag har bokat en Ölkväll på 7:ans med Young and fuzzy-gänget. Där snackar vi pördh

  3. C-g skriver:

    Varför heter det alltid ”kupp” när någon gör en Pr-kampanj på ett kreativt sätt?

  4. Bo skriver:

    Vette sjutton faktiskt, låter ett väldigt krånligt pr-grepp i så fall, borde kunnat göras enklare. En valdigt snäv målgrupp för så mycket arbete.

    Men de ska ha en eloge for att de löpt hela linan ut om det verkligen visar sig vara nån form av pr-grej.

  5. Mattias skriver:

    C-g: Bra fråga. Förmodligen för att skilja kampanj och kupp åt, där kuppen är betydligt mer hemlig än syfte och avsändare. I det här fallet jag inte menat ”kupp” som någonting negativt.

  6. Bo skriver:

    Saken verkar biff enligt Dagens media, bara för Oscar att hala upp plånboken.

Kommentera